پاسخ سخت دهلی به نزدیکی کابل با اسلام‎آباد/ هند درخواست کابل برای برگزاری نشست راهبردی دوجانبه را رد کرد

گزارشگر:یک شنبه 8 سنبله 1394 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۴

هند در اعتراض به تغییر موضع امنیتی افغانستان ونزدیک شدن کابل به اسلام آباد، دعوت افغانستان برای برگزاری دیدار دوجانبه راهبردی بین دو کشور را رد کرد.
هند و افغانستان در سال ۲۰۱۱ با امضای توافقنامه همکاری راهبردی، شورای همکاری راهبردی بین دوکشور را تشکیل دادند که به طور دوره ای نشست هایی نیز داشته اند.
روزنامه انگلیسی زبان هندو روز شنبه به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک هند اعلام کرد که دهلی نو نمی‌تواند این دوره از دیدار دو جانبه راهبردی هند و افغانستان را با حضور سوشما mnandegar-3سواراج وزیر خارجه هند و همتای افغانی وی برگزار کند.
دهلی نو همچنین اعلام کرده است که سوشما سواراج وزیر خارجه هند در کنفرانس همکاری اقتصادی منطقه‌یی افغانستان که قرار است اوایل ماه آینده در کابل برگزار شود نیز شرکت نخواهد کرد.
وی سوجاتا مهتا، معاون خود در امور اقتصادی را راهی این کنفرانس می‌کند.
این در حالی است که این کنفرانس در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود و مقامات ارشد کشورهای دیگر مانند ایران و پاکستان نیز در آن شرکت خواهند کرد.
مقامات دولتی هند اعلام کردند هرچند که هند در کنفرانس همکاری اقتصادی منطقه‌یی افغانستان شرکت نخواهد کرد ولی به تعهد ۲٫۳ میلیارد دالری خود در مقابل افغانستان پایبند خواهد بود.
مقامات افغانستان از تاخیر در برگزاری دیدار دوجانبه راهبردی میان دو کشور ابراز نگرانی کرده اند.
یک مقام دیپلماتیک افغانستان گفت: اگر ما نتوانیم در طی سه سال دیدار راهبردی دو جانبه خود را برگزار کنیم توافق دو کشور دیگر معنایی ندارد.
هند و افغانستان بعد از امضای توافقنامه راهبردی از سال ۲۰۱۲ تاکنون تنها یک بار دیدار دو جانبه راهبردی را برگزار کرده اند .
افغانستان تاکنون سه بار به طور رسمی از هند تقاضای برگزاری این دیدار را کرده است .
مقامات هندی اعلام کرده اند، حملات مکرر طالبان در افغانستان با حمایت پاکستان سبب شده است تا هند مجبور شود تا در کمک‌های نظامی و راهبردی خود به افغانستان تجدید نظر کند.
گرم شدن روابط کابل و اسلام آباد پس از روی کارآمدن اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و سفر فرماندهان ارشد پاکستان به کابل و امضای چندین توافقنامه باعث نگرانی هند شده است .
چندی پیش نیز مذاکرات صلح با طالبان با حضور نماینده‌گان طالبان و مقاماتی از افغانستان، چین و امریکا بدون حضور هند در پاکستان برگزار شد.
مقامات هندی با متهم کردن پاکستان به حمایت از طالبان اعلام کردند که این کشور شایسته برگزاری مذاکرات صلح با طالبان نیست و باید این مذاکرات به رهبری افغانستان انجام شود.
هند از نفوذ پاکستان در افغانستان نگران است و بر این باورست که نفوذ اسلام اباد در افغانستان سبب افزایش خشونت‌ها در این کشور می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.