طراحان حمله‌های اخیر کابل بازداشت شدند

گزارشگر:سه شنبه 10 سنبله 1394 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۴

ریاست امنیت ملی افغانستان از بازداشت ۳۰ عضو شبکۀ حقانی و شورای پیشاور در پیوند به حمله‌های اخیر کابل و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی حمله‌های تروریستی در آینده خبر داده است.
در خبرنامه‌یی که از سوی این ریاست به نشر رسیده، آمده است که این ۳۰ تن در چهار حمله در شاه‌شهید، میدان هوایی کابل، مکروریان چهار و ساختمان پارلمان افغانستان دست داشته اند.
mnandegar-3بر بنیاد خبرنامه، ۱۰ تن از بازداشت شده‌ها افراد شورای پیشاور و ۲۰ تن دیگر مربوط به شبکۀ حقانی هستند.
خبرنامه افزوده است که گروه‌ مربوط به شورای پیشاور از سوی فردی به نام مولوی حکمت‌الله مشهور به جانان، ولسوال نام‌نهاد این شورا در ده‌سبز کابل رهبری می‌شده که همراه با ۹ تن از همراهانش بازداشت شده است.
بر بنیاد خبرنامه، اسراراحمد، ملک و مصطفی از سرگروه‌های شبکۀ حقانی که حمله‌های شاه شهید، میدان هوایی و مکروریان را سازمان‌دهی کرده بودند نیز در میان ۲۰ عضو بازداشت شدۀ شبکۀ حقانی هستند.
امنیت ملی گفته است که گروه بازداشت شده یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تروریستی در کابل بوده است. به گفتۀ امنیت ملی، این گروه در صدد طرح‌ریزی ۱۳ حملۀ تروریستی دیگر در شهر کابل بوده است.
امنیت ملی هم‌چنان گفته است که حمله به ارگ ریاست جمهوری، ریاست امنیت ملی در شش درک کابل، وزارت دفاع، سفارت آمریکا، فرماندهی پولیس کابل، پارلمان افغانستان و دانشگاه خاتم‌النبیین از جملۀ اهداف حمله‌های بعدی این گروه بوده اند.
یکی از بازداشت شده‌ها: این دومین بار است که دستگیر می‌شوم
خبرنامۀ امنیت ملی افزوده است که نیروهای ویژۀ این ریاست دو موتر حامل حدود ۱۳ تن مواد انفجاری را که از ولایت پکتیا به سوی «ولایت‌های مرکزی» انتقال می‌دادند، کشف و ضبط کرده اند.
به نوشتۀ خبرنامه، این مواد انفجاری قرار بود به دسترس گروه دستگیر شدۀ شبکۀ حقانی برسد.
امنیت ملی هم‌چنان ویدیویی را به نشر رسانده که در آن افراد دستگیر شده به جرم‌شان اعتراف می‌کنند.
یکی از دستگیر شده‌ها می‌گوید که چهار سال پیش از طریق پسرکاکایش جذب طالبان شده و پس از رفتن به ولایت تخار، بازداشت شده و از سوی دادگاه محکوم به گذراندن شش سال زندان شده است.
این عضو گروه طالبان می‌افزاید که پس از گذراندن دو سال و دو ماه زندان، از زندان پل‌چرخی کابل رها شده و پس از آن به دکانداری رو آورده است، اما کسی به نام قاری اسحاق دوباره با او تماس می‌گیرد و دوباره جذب طالبان می‌شود.
حمله‌های اخیر کابل، ده‌ها کشته و صدها زخمی برجا گذاشت. حکومت افغانستان در واکنش به این حمله‌ها، پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی و پناه دادن به این گروه‌ها کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :