دست والی در سقوط ولایت/ نماینده‌گان: کندز معامله شده است!

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 7 میزان 1394 - ۰۶ میزان ۱۳۹۴

همزمان با پیش‎روی طالبان به شهر کندز و اشغال بخش‌هایی از شهر توسط این گروه، برخی نماینده‎گان این ولایت گفته‎اند که والی کندز به طالبان سلاح و مهمات داده و خود به بیرون از کشور پناه برده است.
آنان گفته‎اند که والی از برنامۀ طالبان برای حمله به شهر کندز آگاهی داشت؛ از همین‎رو خود افغانستان را ترک کرده و به تاجیکستان پناه برده است.
mnandegar-3حوالی ساعت ۳ بامداد روز دوشنبه طالبان از چهار سو به شهر کندز حمله‌ور شدند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود در آوردند.
امرالدین ولی، معاون شواری ولایتی کندز می‌گوید که شهر کندز به دست طالبان سقوط کرده است.
به گفتۀ آقای ولی، نیروهای امنیتی تاکنون دستور جنگ از مرکز دریافت نکرده اند و به همین دلیل، در برابر طالبان ایستاده‌گی نمی‌کنند.
سید سرور حسینی، سخن‌گوی پولیس کندز می‌گوید که طالبان بر فرماندهی پولیس این ولایت حمله کرده‌اند و تاکنون ساختمان ریاست امنیت را تصرف کرده و زندانیان زندان کندز را نیز آزاد کرده اند.
معاون شورای ولایتی کندز می‌گوید که طالبان دفتر سازمان ملل متحد (یوناما) در کندز، خانه‌های مقام‌های دولتی و بزرگان قومی را نیز به آتش کشیده اند.
به گفتۀ او، تاکنون هیچ نیروی کمکی به کندز نرسیده است.
نماینده‎گان کندز در مجلس می‎گویند که در سقوط کندز معامله‌یی در کار بوده است. آنان از جزییات معامله چیزی نمی‎گویند.
عبدالودود پیمان نمایندۀ کندز در مجلس به روزنامۀ ماندگار گفت: والی کندز جنگ کندز را اکمال می‌کند و به همین دلیل دو روز قبل برای طالبانِ منطقه «بٌزقندهاری» سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی توزیع کرد.
او می‎گوید که از یک سو حکومت اراده‌یی برای مبارزه با طالبان ندارد و جنگ کندز را جنگ قومی تلقی می‌کند و از جانب دیگر، طالبان را والی کندز حمایت نظامی می‌کند.
به گفتۀ او، همین اکنون که کندز سقوط کرده است، والی در تاجیکستان به سر می‌برد.
پیمان گفت: تاجیکستان یک جای خوب برای خوش‌گذرانی وعیاشی است و مکان مناسب برای شراب‌نوشی می‌باشد و والی صاحب همیشه دو روز یعنی دوشبنه و سه شنبه در کندز می‌باشد و بقیه روزها را برای خوش‌گذرانی در بیرون کندز سپری می‌کند.
او تاکید کرد:» ما دو سه بار از این شخص شکایت کردیم و نماینده‌گان مجلس و شورای ولایتی جلساتی در این خصوص داشتند و چند بار با داکتر عبدالله و رییس جمهور صحبت کردیم و آنها وعده کردند که این شخص را تبدیل می‌کنند، اما متاسفانه چنین نشد.
او همچنان گفت: «والی کندز تعداد زیادی از قوماندان جهادی را که مخالف طالبان بودند، ترور کرده و در حدود ۳۰ نفر را در یک جای توسط مواد انفجاریه ترور کرد و مسالۀ مهم دیگر این‌که این شخص سابقۀ مدیریت ندارد و در سفارت انگلیس محافظ بوده است».
این نماینده مردم با انتقاد از حکومت می‌گوید: حکومت جنگ کندز را جنگ قومی تلقی می‌کند، به همین دلیل به استاد عطا و جنرال مراد علی مراد اجازه ندادند تا جنگ کندز را مدیریت کنند.
داکتر فاطمه عزیز دیگر نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: ساعت سه شب که مخالفین به مرکز کندز حمله کردند، من شخصاً به وزارت داخله و دفاع تماس گرفتم و از آنان خواستم تا نیروی کمکی بفرستند، اما تا اکنون که ساعت ۳ بعد از ظهر است، هیچ نیروی کمکی فرستاده نشده است.
او تاکید کرد: عدم توجه حکومت نشان می‌دهد که معاملاتی در پشت پرده صورت گرفته و ممکن است که کندز معامله شده باشد.
بانو عزیز گفت: ساعت سه شب مخالفین به مرکز شهر کندز حمله کردند و توانستند مناطق زاخیل و فاطمی را تصرف کنند و به پیش‌روی ادامه دادند.
وی از وضعیت بد مردم ابراز نگرانی کرده گفت: اکثریت مردم کندز در حال فرار اند و بدون هیچ امکاناتی، خانه‌های‌شان را ترک کردند.
بانو عزیز تأکید می‌کند که هرچند نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا مناطق را حفظ کنند، اما اگر نیروی کمک تاعصر امروز ( دیروز) به آنان نرسد، مورال خود را از دست داده و ممکن است که کل کندز سقوط کند.
با این حال، نقیب‌الله فایق عضو نماینده‌گان مجلس در جلسه دیروز پارلمان گفت: وقتی تا دیروز طالبان را نخواستید از قریه‌های کندز بیرون کنید، امروز مجبور هستید در کوچه و در داخل شفاخانه با آنان بجنگید.
او تاکید کرد: بغلان را هم که دیدیم، دند غوری را «زنده و زار» معامله کردید که حتا از سر سرک بلندتر صدا کنی، آن‌طرف طالبان می‌شنوند؛ وضعیت در بدخشان و فاریاب به یک هوا منتظر است .
فایق با ابراز نگرانی گفت: ما هر روز خاک وطن خود را از دست می‌دهیم؛ خاک ناموس جمعی است، بیایید واقعاً انسان‌های با ناموسی باشیم، بدون حمایت‌های پنهانی از طالبان از کندز خود واز هر گوشه کشور خود مشترکاً دفاع نماییم .
طالبان که مزدوران پاکستان اند، به هیچ کسی رحم نمی‌کنند، دیروز پنجاه نفر را در پکتیکا کشتند، در فاریاب یکی از نامدار‌ترین قوماندان خیزش‌های مردمی را به انتحاری بستند، وکیل جلال آباد پای خود را از دست داد .
فایق می‌گوید: من شنیدم که سربازان در کندز خوب می‌جنگند ولی عده‌یی از مقامات محلی در پی فرار اند، او برادر کجا می‌گریزی؟ هرجا که بگریزی طالب همان‌جا می‌آید، حتا در همین کابل؛ بهتر است که بجنگی وتا آخر بجنگی.
او افزود: من تقاضا می‌کنم که شخص رییس مجلس با ٣۴ وکیل از ٣۴ ولایت به کندز بروند و نیروهای امنیتی را روحیه بدهند .
این نمایندۀ مردم با انتقاد گفت: با این لوی درستیز، با این قومندان قول اردو و با این والی، امنیت کندز و شمال قطعاً خوب نمی‌شو ، بل وضعیت بحرانی کشور به افراد متعهد به وطن ضرورت دارد.
در این حال، معاون والی قندوز تایید کرده که حدود نصف شهر قندوز مرکز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است و نبرد کوچه به کوچه بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد.
حمدالله دانشی، معاون والی کندز گفت که او با شماری از مقام‌های محلی در نزدیک فرودگاه مستقر شده و نیروهای امنیتی در حال نبرد با شورشیان هستند.
او ابراز امیدواری کرد که با رسیدن نیروهای کمکی به شهر قندوز، طالبان از این شهر بیرون رانده خواهند شد، اما اگر این نیروها به موقع نرسد، احتمال پیشروی بیشتر طالبان در داخل شهر وجود دارد.
آقای دانشی افزود که پیش از ظهر طالبان عقب زده شدند و نزدیک به ۶۰ نفر تلفات دادند، اما در حمله‌بی که بعد از ظهر کردند، توانستند وارد شهر شوند.
به گفته او، شش نفر از نیروهای امنیتی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند.
وزارت دفاع می‌گوید که به زودی ساحات از دست رفته ولایت قندز از وجود مخالفین مسلح پاکسازی خواهد شد.
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع به رسانه‎ها گفت که تا حالا سی و پنج تن از مخالفین مسلح در درگیری با نیروهای افغان کشته شده اند.
به گفته آقای وزیری، در عقب سازمان‌دهی حمله بالای شهر قندز، دست برخی استخبارات و حلقات بزرگ دخیل است.

اشتراک گذاري با دوستان :