سقوط وردج و بهارک بدخشان به چنگ طالبان- تظاهرات گسترده در بدخشان و تخار بر ضد طالبان

گزارشگر:شنبه 11 میزان 1394 - ۱۰ میزان ۱۳۹۴

شهروندان دو شهر فیض‌آباد و تالقان در حمایت از نیروهای امنیتی کشور تظاهرات کردند و بر ضد طالبان شعار دادند. گفته می‌شود که گروه طالبان پس از تسخیر مرکز ولسوالی وردوج دست به آزار و اذیت مردم این ولسوالی زده اند و به مراکز دولتی هجوم برده اند.
همچنین گزارش‌های رسیده از بدخشان حاکی از آن است که طالبان ولسوالی بهارک این ولایت را نیز تصرف کرده اند.
mnandegar-3دولت‌محمد خاور، ولسوال وردوج بدخشان از تصرف این ولسوالی به دست طالبان خبر می‌دهد. آقای خاور صبح روز جمعه به رسانه‌ها گفت که طالبان شام روز پنج‌شنبه این ولسوالی را زیر کنترل خود درآوردند.
به گفتۀ خاور، بیش از یک‌هزار جنگجوی ایغور، چچینی، ازبکستانی، پاکستانی و تاجکستانی به شمول شورشیان داخلی بالای وردوج یورش آورده و کمربند دفاعی دولت را شکستند.
در این حال، سنت‌الله تیمور، سخن‌گوی والی تخار نیز از حملات دوباره طالبان بر ولسوالی خواجه‌غار این ولایت خبر می‌دهد. آقای تیمور می‌گوید که طالبان آماده‌گی حمله‌یی گسترده به ولسوالی خواجه‌غار را دارند و هم‌اکنون در حال انتقال تجهیزات‌شان از دشت‌ارچی به مرز این ولسوالی هستند.
تیمور افزود که در این حمله طالبان با مقاومت شدید نیروهای امنیتی و به ویژه فرماندهان جهادی روبه‌رو شده اند. این در حالی است که مسوولان محلی روز گذشته گفته بودند که پس از ۱۳ ساعت نبرد، موفق شده اند این ولسوالی را از تصرف طالبان خارچ کنند.
نجیب فرخاری، یکی از فرماندهان جنگ در خواجه‌ غار گفته بود که به طالبان تلفات سنگینی وارد شده و نیروهای امنیتی افراد این گروه را تا ولسوالی دشت‌ارچی کندز دنبال کرده اند.
این گروه از آغاز ماه جاری حملات هجومی‌شان را ابتدا از کندز آغاز کرده و پس از تصرف شهر کندز به سمت‌ برخی ولسوالی‌های بغلان و تخار در پیش‌روی شدند، با این حال با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شده و ساحات زیر تصرف‌شان را در کندز و برخی ولایات دیگر از دست دادند.
گزارش‌ها از از ولسوالی درزابِ ولایت شمالی جوزجان نیز می‌رساند که نبرد سختی میان طالبان و نیروهای امنیتی از چند روز بدین سو جریان دارد.
یک مقام محلی در تماسی با روزنامۀ ماندگار از وضعیت امنیتی این ولسوالی ابراز نگرانی کرد.
او گفت که جنگ و هجوم طالبان خواب را از چشمان مان پرانده است.
این مقام محلی گفت که تحت محاصرۀ طالبان قرار داریم، نه دولت و نه هم رسانه‌ها صدای‌مان را نمی‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.