رییس جمهور غنی در نشست جهانی ترانسپورت: خط ترانسپورت منطقه‌یی گسترش می‌یابد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 7 قوس 1395 - ۰۶ قوس ۱۳۹۵

محمد اشرف عنی رییس جمهور حکومت وحدت ملی دیروز شنبه(۶قوس) جهت اشتراک در نشست جهانی ترانسپورت وارد کشور ترکمننستان شده بود، در مراسم افتتاحیه خط‌آهن ساخته شده میان منطقه امام نظر ترکمنستان و بندر آقینه افغانستان حضور یافت و در سخنرانی‌ خود گفت که ما در یک زمان تاریخی قرار داریم. دنیا در حال تحول است و ما در شرایط بسیار مهم قرار داریم.
mandegar-3آقای غنی اضافه کرد: طرح و ساخت راه‌های حمل و نقل همیشه مشکلات خودش را داشته است و ما هنوز هم راه‌های حمل و نقل را بر اساس طرح‌های کهنه و قدیمی می‌سازیم.
غنی هم‌چنان گفت که در آینده کشور چین از طریق افغانستان با ایران، پاکستان و هند راه‌های ترانزیتی خواهد داشت و ایران از این طریق با ازبکستان و کشورهای جهان وصل می‌شود.
رییس جمهور غنی گفت: خط ترانسپورت منطقه‌یی گسترش خواهد یافت و در نتیجه ده‌ها میلیون تن با تطبیق این پروژه از فقر نجات خواهد یافت.
هم‌چنان، نواز شریف نخست وزیر پاکستان که در این نشست صحبت می‌کرد گفت: پاکستان به هدف ترانسپورت پایدار در منطقه متعهد است.
آقای شریف افزود: این‌که پاکستان در ارتباطات منطقه‌یی سهم فعالانه دارد، بسیار مهم است و این راهبرد حکومت پاکستان است.
نخست وزیر پاکستان گفت که پاکستان و سایر کشورهای منطقه نیاز دارند که برای بهبود زنده‌گی مردم کارکنند.
آقای نواز شریف بیان کرد که پاکستان در پروژه‌های که از طرف کشورهای آسیایی میانه راه‌اندازی شده‌است، سهم دارد. او افزود که پیشرفت و تطبیق این پروژه‌ها نیازمند همکاری منطقه‌یی است.
آقای نواز شریف تصریح کرد که کشورش می‌خواهد که راه‌گشایی به‌طرف کشورهای آسیایی میانه باشد و برخی از شاهراه‌های کشورهای آسیایی در پاکستان تکمیل شده است.
او گفت: برخی سهولت‌های مرزی در مرز تورخم و چمن که به افغانستان منتهی می‌شود ایجاد خواهد شد.
آقای شریف بیان کرد که پروژه‌ کاسا یکهزار که از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند می‌رود، برای پاکستان حیاتی بوده و این کشور به عنوان یک همکار به این پروژه متعهداست.
در همین حال، رییس جمهور غنی در دیدار با محمد نوازش شریف نخست وزیر پاکستان خواهان همکاری این کشور در امر مبارزه با دهشت‌‌افگنی شده است.
آقای غنی در این دیدار گفته است که پاکستان باید در امر مبارزه با تروریزم اقدامات جدی را روی دست گیرد.
این دیدار که در حاشیه نشست جهانی ترانسپورت در شهر عشق‌آباد مرکز ترکمنستان صورت گرفته است، محمد اشرف غنی از نخست وزیر پاکستان در خواست کرده که برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان تلاش بیشتر انجام دهد.
آقای غنی گفته است که پاکستان مبارزه با تروریزم را باید جدی بگیرد، زیرا مردم هردو کشور قربانی تروریسم هستند.
هم‌چنان، محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در این دیدار گفته است که ثبات افغانستان باعث ثبات پاکستان و منطقه می‌شود به همین‌منظور پاکستان تلاش می‌کند تا طالبان را به میز مذاکره صلح بکشاند.
آقای شریف تصریح کرده که به‌خاطر نابودی دهشت‌افگنان، کشورش برنامه‌های وسیع را روی دست گرفته است.
کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار بر اساس کنفرانس سازمان ملل در باره انکشاف پایدار که در سال ۲۰۱۲ در شهر ریو در برازیل برگزار شده بود، به وجود آمد.
قبل از برگزاری این نشست، سازمان ملل در یک بیانیه گفته است که در باره تمام انواع ترانسپورت مانند سرک‌ها، خط آهن، ترانسپورت هوایی و ترانسپورت بحری هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال ترقی و کشورهای محاط به خشکه بحث خواهد شد.
نظر به گزارش سازمان ملل، حدود یک چهارم گازات گلخانه‌یی توسط سکتور ترانسپورت به وجود می‌آید و سالانه حدود ۱.۲۵میلیون تن اکثراً در کشورهای در حال توسعه به خاطر حادثات ترافیکی جان‌های شان را از دست می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.