فعالان مدنی: کندز به‌شکل مرموز و دراماتیک سقوط کرده است

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 12 میزان 1394 - ۱۱ میزان ۱۳۹۴

اعضای گروه دادخواهی فعالان جامعۀ مدنی دیروز(شنبه ۱۱) با برگزاری یک نشست خبری در کابل گفتند که کندز به‌شکل مرموز و دراماتیک سقوط کرده و در جنگ‌های اخیرِ کندز، تمام مردم افغانستان ویرانی و مرگ را تجربه کردند و داغ‌دار شدند.
اعضای این گروه هم‌چنان بیان داشتند، در اثر بی‌توجهی بزرگان دولت، گوشه‌هایی از کندز به‌لانه‌های امن تروریستان و طالبان مبدل شده است.
mnandegar-3به‌باور این فعالان مدنی، اگر با قاطعیت و جدیت به‌سنگرهای طالبان در کندز حمله صورت نگیرد و این ولایت از وجود تروریستان و هراس افگنان پاک نشود، دامنۀ نفوذ و اقتدار طالبان به‌ولایت‌های دیگر شمال‌شرق افغانستان کشیده خواهد شد.
آنان از دولت افغانستان، نهادهای بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها خواستند تا به‌بررسی جنایات پرداخته و آن را مستند سازند، تا عاملین اصلی به‌کیفر کشانده شود.
رحیم جامی عضو گروه دادخواهی فعالان مدنی در این نشست خبری گفت: طی ده روز گذشته ما شاهد جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشری بسیار صریح از طرف گروه طالبان بوده‌ایم که این موارد در کندز بیشتر بوده است.
آقای جامی افزود: در جنگ کندز بالای کودکان و زنان تعرض شده و به اماکن خدمت‌رسانی و عمومی زیان‌های زیادی وارد شده است.
یکی از فعالان مدنی ولایت کندز که در این نشست خبری چشم‌دیدهای خود را با خبرنگاران تقسیم می‌کرد، گفت: «کندز به‌شکل مرموز و دراماتیک سقوط کرد، طالبان به‌مانند سمارق در نقاط مختلف شهر روییدند و سد شدند.»
این فعالان مدنی خاطر نشان کرد: کندز در حالی سقوط کرد که خطوط نبرد و کمربندهای امنیتی در اطراف شهر به‌جای خود باقی بودند و نیروهای امنیتی و حکومت‌های محلی در آن مناطق حضور داشتند.
او می‌گوید: تا هنوز شهروندان کندز در خون می‌غلطند، گرسنه‌اند و به‌خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.
به‌باور این فعال مدنی کسانی که در رأس قرار دارند و در زمان‌شان این جنایت صورت گرفته، باید مورد بازجویی قرار گیرند.
این فعالان مدنی از پیامدهای جنگ در کندز ابراز نگرانی کرده گفتند که در حال حاضر، بر بنیاد آمارهای موجود تقریباً همه دار و ندار مردم از بین رفته، شفاخانه و مراکز خدمت‌رسانی عامه نیز نابود شده که با نزدیک شدن زمستان، شهروندان کندز در حالت فلاکت‌بار قرار خواهند گرفت.
اعضای گروه دادخواهی فعالان مدنی تأکید کردند: شهروندان کندز برای حداقل سه-چهار ماه آینده دل‌گرمیی را ندارند تا زنده‌گی خود را به‌حالت عادی بکشانند.
گروه دادخواهی فعالان جامعه مدنی در پایان این نشست با پخش اعلامیۀ خبری گفتند که هر چند در چند روز اخیر نیروهای زیادی به‌پشتیبانی نیروهای دفاعی و امنیتی کندز از مرکز فرستاده شدند، اما به‌باور این فعالان مدنی، این‌کار دولت به نوش‌داروی پس از مرگ سهراب شباهت داشت.
تصفیۀ تمامی مناطق کندز، نابودسازی تمامی پایگاه‌های هراس افگنان در کندز، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، شناسایی و مجازات عاملان سقوط کندز، افشای ستون پنجم در درون حکومت، دل‌جویی از خانواده‌های شهدا، تأمین امنیت شاهراه‌های کندز، بغلان و تخار از خواست‌های اعضای دادخواهی فعالان جامعه مدنی بود که در این اعلامیه یادآوری شده بود.
نیاز جدی به حمایت گسترده از خبرنگاران کندز
از سوی دیگر، شورای اجرایی اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان با پخش اعلامیۀ گفته است، پس از درگیری‌های چند روز اخیر در ولایت کندز، شماری از خبرنگارانی که برای رسانه‌های محلی، ملی و بین‌المللی در آن ولایت فعالیت داشته‌اند، مجبور به‌ترک کندز شده و به‌ولایت‌های کابل، بلخ، بغلان، تخار و بدخشان، متواری شده‌اند.
در این اعلامیه همچنان آمده است: اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در حالی که تلاش دارد، به‌هر نوع ممکن با خبرنگاران کندز، همکاری کند، از تمام نهادهای ملی و بین‌المللی حامی خبرنگاران می‌طلبد، تا به‌کمک این خبرنگاران که اکثراً با خانواده‌های‌شان مجبور به‌ترک کندز شده‌اند بپردازند.
اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از دولت افغانستان به‌ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ، دفتر رییس جمهور و دفتر رییس اجراییخواسته تا به کمک این خبرنگاران بشتابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.