طالبان شبکه‌های طلوع‌نیوز و یک را تهدید کردند

گزارشگر:سه شنبه 21 میزان 1394 - ۲۰ میزان ۱۳۹۴

طالبان دو شبکۀ تلویزیونی «طلوع نیوز» و «یک» را تهدید به حمله نظامی کرده و گفته است که کارکنان این دو رسانه پس از این از اهداف نظامی طالبان محسوب می‌شوند.
گروه طالبان طی یک اعلامیۀ بی‌سابقه، نوشته که پس از تصرف شهر قندوز به دست این گروه، این دو شبکه اخبار کذب را در مورد «تجاوز جنسی» افراد mnandegar-3وابسته به این گروه به دختران خوابگاه دانشگاه قندوز پخش کردند.
طالبان در اعلامیه خود نوشته: «پس از این هیچ کارمند، گوینده، دفتر، تیم خبری و گزارشگر این تلویزیون‌ها مصونیت ندارند.»
اعلامیه همچنین افزوده که کمیسیون نظامی طالبان به افراد تحت امر خود دستور داده که تمام خبرنگاران و کارکنان این دو شبکه خبری «اهداف نظامی» هستند و با آنها به عنوان «افراد دشمن» برخورد کنند.
این نخستین تهدید جدی طالبان علیه رسانه‎ها است که با انتشار اعلامیۀ رسمی این گروه اعلام می‌شود و آنها را اهداف نظامی تلقی می‌کند.
تهدید شبکه‎های طلوع نیوز و یک از سوی طالبان، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.
سعد محسنی، رییس شبکه‌های طلوع در توییترش نوشته است: «با افتخار می‌گویم که همکاران ما همواره بدون ترس گزارش‌دهی بی‌طرفانه خواهند کرد. ما از هیچ گروهی نخواهیم ترسید.»
صدیق‌الله توحیدی، رییس دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در گفت و گو با بی‌بی‎سی نسبت به انتشار اعلامیه طالبان ابراز تاسف و آن را «رعب‎انگیز» توصیف کرد.
رییس دیدبان رسانه‌ها تاکید کرد که: «هر نوع اعمال تهدید علیه رسانه‎ها به عنوان جرایم جنگی تلقی خواهد شد، به این دلیل که رسانه‌ها نهادهای غیرنظامی هستند نه نظامی و رزمی.»
آقای توحیدی گفت: «طالبان باید بدانند که کار رسانه‌ها کار حرفه‌یی، بی‌طرفانه و غیرجانب‌دارانه است. آنها در مورد گزارش‌های این رسانه‌ها اگر ایراد و انتقادی داشتند، می‌شد که آن را با انتشار اعلامیه ابراز یا رد می‌کردند، نه این که افراد غیرنظامی را که تنها یک قلم، دوربین یا ضبط صوت دارند تهدید کنند.»
او این تهدید طالبان را تهدیدی علیه همه رسانه‌های افغانستان دانست و تأکید کرد که «حکومت افغانستان مکلف است که مصونیت، امنیت و حراست از این رسانه‌ها را به صورت جدی تامین کند.»
وحید عمر، از فعالان مدنی در پیوند به تهدید طالبان نوشته است: «فعالیت رسانه‌های آزاد کلانترین دستاورد ما در ۱۴ سال گذشته است. تهدیدکردن رسانه‌ها برابر به تهدیدکردن جامعه در کل است. ما همچنان‌که از نیروهای مسلح و نظام حمایت می‌کنیم حمایت ما از رسانه‌های ما برای همه ما حیاتی است. یک جمع کلان از بهترین‌های ما در همین رسانه‌ها مصروف خدمت استند. تهدید به آنها تهدید به همه ما است و ما به عنوان شهروندان این کشور نه تنها این که از کارشان حمایت می‌کنیم بلکه تا پای جان در کنارشان می‌ایستیم!»
شفیق شرق استاد دانشگاه در این خصوص نگاشته است: «اعلامیه ضدِ رسانه‌یی طالبان نشان می‌دهد که تفنگ و انتحاری، تنها ابزارِ جنگی آنها نیست. منطق، استدلال، ایدیولوژی و مذهبِ طالبان تفنگ، قتل، تجاوز و چپاول است.
تفنگِ طالب، دشمنِ مسلح و منتقدِ غیر مسلح، فرد ملکی و نظامی، خبرنگار و مدنی و فرهنگی نمی‌شناسد. هرآبادی‌یی را ویران می‌کند، هرانسانی را می‌کشد و این گروه با فرهنگ، مدنیت و انسانیت هیچگاهی سرآشتی نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
تهدید دو رسانۀ بزرگ توسط طالبان، تهدید همه رسانه‌ها و همه منتقدانِ دهشت افگنی و وحشت افروزی طالبانی است و تهدید هر آدمی که فکر طالبانی ندارد.
طالبان لشکری کوچک، شکست خورده و فاقد دیدگاه‌های انسانی اند که مشروعیت سیاسی‌شان را با مرگ «ملاعمر» و تعین «ملا اختر» در خاک پاکستان از دست دادند، در جنگ کندز شکست اخلاقی خوردند و در اعلامیه امروزین‌شان یکبار دیگر روشن ساختد که بربری‌تر، متحجرتر، عقبگراتر از دیروزند و جز استفاده از تفنگ و انتحاری، منطقی برای‌شان باقی نمانده است.
لشکرِ امارتِ سیاه «ملا عمری-ملا اختری» باگذشت هر روز نقاب می‌درد و چهره عریان تر می‌کند؛ به شکست‌شان ایمان داریم!»
همین‌طور، صدها تن دیگر نیز در پیوند به این اعلامیۀ طالبان واکنش نشان داده‌اند و آن را نشانۀ تروریست بودن این گروه عنوان کردند.
فعالان مدنی گفتند که طالبان به هیچ ارزشی پای بند نیستند و از آنها هر کاری بعید نیست؛ اما رسانه‌ها وجامعۀ مدنی کشور تسلیم این تهدیدها نخواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :