اوباما: اجازه نمی‌دهیم افغانستان به پناه‌گاه تروریستان تبدیل شود

گزارشگر:شنبه 25 میزان 1394 - ۲۴ میزان ۱۳۹۴

رییس ‌جمهوری امریکا با اعلام روی گردانی از سیاستش به منظور خارج کردن بخش عمده سربازان امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ اعلام کرد: حضور ۱۴ ساله نظامی امریکا در این کشور را تمدید کرده و وظیفه خارج کردن سربازان امریکایی از این کشور را به رییس جمهوری بعدی محول می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا گفت: نیروهای امنیتی افغانستان به اندازه کافی به منظور مدیریت وضعیت امنیتی «بسیار mnandegar-3شکننده» این کشور قدرتمند نیستند و امریکا در سال ۲۰۱۶ همچنان ۹۸۰۰ نیروی خود را در این کشور حفظ خواهد کرد.
رییس جمهوری امریکا عنوان کرد که اجازه نمی‌دهد افغانستان به پناهگاه تروریست‌هایی تبدیل شود که به دنبال حمله به کشورمان هستند.
باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در سخنانی گفت: دسامبر گذشته بود که مأموریت جنگی امریکا در افغانستان به یک سرانجام مسئولانه رسید. من سال گذشته از نظامیان کشورمان در افغانستان دیدار کردم تا به نمایندگی از ملت بزرگمان از آن‌ها تشکر کنم. آن‌ها ضربه‌ای ویران‌کننده به رهبری القاعده وارد کردند و عدالت را در مورد بن‌لادن اجرا کردند.
وی گفت: امروزه، دیگر نیروهای امریکایی در روستاها و دره‌های افغانستان گشت‌زنی نمی‌کنند … این مأموریت هم‌اکنون برعهده افغان‌ها است. در حالی که عملیات نظامی امریکا در افغانستان شاید پایان یافته است اما تعهد ما به افغانستان و مردم آن ادامه دارد.
اوباما تأکید کرد: به عنوان فرمانده کل قوا، اجازه نمی‌دهم از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای تروریست‌ها به منظور حمله به کشورمان استفاده شود. وضعیت امنیتی در افغانستان هنوز بسیار شکننده است. نظامیان ما در این شرایط دو مأموریت محدود و مشخص را برعهده خواهند داشت – آموزش نیروهای افغان و حمایت از عملیات ضدتروریستی.
وی افزود: در مقایسه با زمانی که بیش از یکصد هزار سرباز در افغانستان داشتیم، امروزه کمتر از ۱۰ هزار تن از آن‌ها باقی مانده است. نظامیان افغانستان به تقویت خود ادامه می‌دهند. این اولین فصل از مبارزاتی بود که افغان‌ها تا حد زیادی به خود متکی بودند. نظامیان افغانستان آنچنان که باید قدرتمند نیستند. آن‌ها همچنان در حال توسعه قابلیت‌های خود هستند.
رییس جمهوری امریکا در ادامه گفت: من تصمیم گرفتم که ۹۸۰۰ سرباز خود را طی سال ۲۰۱۶ در افغانستان حفظ کنیم. مأموریت آن‌ها تغییر نخواهد کرد. به جای اینکه تا پایان سال ۲۰۱۶، تعداد نظامیان کاهش یافته و در حد حفاظت از سفارت ما در کابل باشد، ما ۵۵۰۰ نظامی خود را در تعداد اندکی از پایگاه‌ها حفظ خواهیم کرد.
وی گفت:‌ ما به همکاری خود با شرکا و متحدان‌مان ادامه می‌دهیم تا با برداشتن گام‌هایی و (ادامه) حضور در افغانستان پس از سال ۲۰۱۶، با ما همراه شوند. تلاش‌ها برای به ارمغان آوردن پیشرفت و عدالت برای مردم افغانستان نیازمند حمایت مستحکم ایالات متحده است. برای مردم افغانستان که شدیدا آسیب دیده‌اند، پایبندی امریکا به شما – برای ایجاد یک افغانستان ایمن، پایدار و متحد – همچنان به طور مستحکم ادامه خواهد داشت.
اوباما افزود: این مأموریت برای منافع امنیت ملی ما در جلوگیری از حملات تروریست‌ها علیه شهروندان و کشورمان حیاتی است. پس از سال‌ها جنگ، افغانستان یک مکان ایده‌آل نیست … اما افغان‌ها دوستدار افرادی هستند که به خاطر کشورشان ایستادگی می‌کنند. ما سرمایه‌گذاری عظیمی را برای یک افغانستان پایدار انجام داده‌ایم، و افغان‌ها کار سخت اما اصیلی را انجام می‌دهند. خداوند حافظ نظامیان ما باشد و آن‌ها را سالم نگه دارد. و خداوند حافظ ایالات متحده امریکا باشد.

استقبال ناتو از تصمیم اوباما
دبیر کل ناتو به دنبال اعلام تاخیر خروج سربازان امریکایی از افغانستان از سوی رییس جمهور امریکا،‌ حمایت و استقبال خود را از این تصمیم اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو اعلام کرد از تصمیم باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به منظور اعمال تاخیر در فرآیند خروج سربازان امریکایی از افغانستان حمایت می‌کند.
استولتنبرگ در صفحه منسوب به خود در توئیتر نوشت: من از تصمیم باراک اوباما درباره سربازان امریکایی در افغانستان استقبال می کنم. این تصمیم نمایانگر تداوم تعهد هم‌پیمانان ناتو و شرکای ما است.
اوباما گفت ماموریت امریکا در افغانستان تغییر نیافته و سربازان همچنان متمرکز بر آموزش نیروهای افغان و عملیاتهای مبارزه با تروریسم خواهند بود.
امریکا پیشتر برنامه‌ریزی کرده بود تا به حضور نظامی خود در افغانستان تا دسامبر ۲۰۱۶ پایان داده و پایگاه های باقی مانده خود در این کشور را ببندد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.