توافق نخستین کابل و تاشکند برای آغاز پروژۀ تاپی

گزارشگر:یک شنبه 26 میزان 1394 - ۲۵ میزان ۱۳۹۴

پس از ناتوانی کشورهای عضو پروژه خط لوله گاز تاپی، وزارت معادن و نفت افغانستان زمان جدید ساخت این خط لوله از ترکمنستان به هند را اعلام کرد.
وزارت معدن و نفت افغانستان مدت زمان تازه‌یی را برای اجرای پروژه تاپی اعلام کرده است که بر حسب آن خط لوله گاز طبیعی از ترکمنستان به هند ایجاد شود.
محی الدین نوری سخنگوی وزارت معادن و نفت گفت: کار ساخت خط لوله گاز تاپی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.
mnandegar-3انتظار می‌رود که این پروژه با متصل کردن چهار کشور همکار، امنیت منطقه‌ای را برقرار و هزاران شغل ایجاد کند.
تعیین زمان‌های اجرای پروژه تاپی پیش از این به دلیل نگرانی‌های امنیتی و ناتوانی کشورهای عضو در انجام دادن وظایف خود ناموفق بوده است.
کشورهای عضو تاپی در ماه نوامبر شرکتی را ایجاد کردند تا ساخت خط لوله تاپی را آغاز کند. همچنین بانک توسعه آسیایی مشاورانی را برای این پروژه در نظر گرفت اما اعضای تاپی نتوانستند تا شرکتی را به عنوان رهبر این کنسرسیوم تعیین کنند.
با این حال، شرکت ترکمن گاز در اجلاس کمیته راهبری ماه اگست میلادی اعلام کرد که رهبری این کنسرسیوم را با ۵۱ درصد از سهام آن در اختیار گرفته است.
سخنگوی وزارت معدن و پتروشیمی گفت: شرکت‌های محلی برای انجام کار‌های تکنیکی با ظرفیت کافی در اولویت هستند. اتاق تجارت و صنعت افغانستان خواهان مشارکت شرکت‌های داخلی در پروژه تاپی شده است.
چالش‌های مهم امنیتی خط لوله ۱۸۰۰ کیلومتری تاپی در ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار قبل از وارد شدن به پاکستان قرار دارد.
این تهدیدها هم از جانب شبه‌نظامیان داخلی و هم عناصر مسلح ضددولتی مستقر در پاکستان وجود دارد اما کارشناسان امیدوارند پاکستان با توجه به نیاز شدید این کشور به گاز نسبت به اطمینان و ضمانت این پروژه اقدام نماید.
یونس نگاه رییس تحقیقات اتاق تجارت و صنعت افغانستان گفت: پاکستان بیشتر از هند و افغانستان به گاز نیاز دارد. ایده پروژه تاپی در نتیجه احتیاج پاکستان و هند به انرژی است.
وی ادامه داد: این پروژه نه تنها نیازهای اقتصادی را برآورده می‌کند بلکه کشورهای عضو را مجبور به همکاری در راستای صلح و ثبات منطقه می‌کند.
داوود شاه صبا وزیر معدن و پتروشیمی افغانستان و شاهد خاقان عباسی همتای پاکستانی وی به شرکای خود اطمینان دادند که خط لوله گاز در کشورهای مربوطه اجرایی خواهد شد.
داوود شاه صبا گفت: امیدواریم تا برای انجام این پروژه همکاری کنیم و قبل از اینکه مشکل جدید بوجود آید این پروژه می‌بایست آغاز شود.
خط لوله تاپی سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به مدت ۳۰ سال از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال خواهد داد. پس از شروع انتقال گاز، افغانستان هزینه ترانزیت گاز به پاکستان و هند را تعیین خواهد کرد که بنا بر پیش‌بینی‌ها، ۴۰۰ میلیون دالر سالانه خواهد بود.
همچنین سه سال پیش برآورد می‌شد که هزینه ساخت خط لوله گاز ۷٫۶ میلیارد دالر باشد اما ارزیابی‌های فعلی هزینه آن را حدود ۱۰ میلیارد دالر تخمین می‌زند.
بر اساس گفته وزارت معدن افغانستان، از ۱۲ ایستگاه گازی این پروژه، پنج ایستگاه در افغانستان ساخته خواهد شد. شرکت‌های گازی افغانستان خواستار ساخت این ایستگاه‌ها شدند.
یونس نگاه رییس تحقیقات اتاق تجارت و صنایع افغانستان ادامه داد: تاپی سودهای مستقیم و غیرمستقیم برای کشورهای عضو دارد. ممکن است که هزاران شغل ایجاد شود.
داوود صبا وزیر معادن و نفت افغانستان گفت: توافقنامه اولیه با ترکمنستان در مورد امنیت این پروژه انجام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.