رویـارویی کـابل و اسـلام‌آبـاد بر سر طالبـان

گزارشگر:یک شنبه 3 عقرب 1394 - ۰۲ عقرب ۱۳۹۴

دولت افغانستان و پاکستان بر سر آغاز روند گفت‌وگوهای صلح، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
کابل گفته است که پاکستان باید با تمام تروریست‌ها برخورد یکسان داشته باشد. اما اسلام آباد اعلام کرده که نمی‌توان هم طالبان را کشت و هم با آن‌ها گفت‌وگو کرد
سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان نوازشریف، نخست وزیر پاکستان گفته که پاکستان باید با تمام mnandegar-3«تروریست‌ها» برخورد یکسان داشته باشد.
آقای هاشمی گفته است که دولت افغانستان با گروهی که مردم افغانستان را بکشد، صلح نمی‌کند.
نخست وزیر پاکستان در تازه‌ترین سخنان خود گفته است که نمی‌توان هم طالبان را کشت و هم با آنها گفت‌و گو کرد.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان می‌گوید که او در گفت‌و گو با رییس جمهور افغانستان گفته است که در صلح با طالبان، به یک رویکرد اساسی نیاز است.
نوازشریف می گوید: پاکستان برای کمک به گفت‌و گوهای دو جانبه طالبان و حکومت افغانستان آماده است؛ اما دولت افغانستان نیز باید راهکارهای عملی را برای کشاندن طالبان به میز گفت‌و گو روی دست گیرد».
شریف که روز جمعه در انیستیتوت صلح واشنتگتن سخنرانی می‌کرد تصریح کرد: «آنها -حکومت افغانستان- نمی‌توانند هم طالبان را بکشند و هم آنها را به میز گفتگو بکشانند».
این مطلب درست پس از گفت‌و گوی دوجانبه نوازشریف و اوباما ایراد شد.
شریف با صراحت لهجه بیان کرد که دولت افغانستان باید درک کند که کشاندن طالبان به میز مذاکره، با حساسیت شرایط فعلی، نیازمند نرمش و راهکارهای عملی‌تری است.
آقای هاشمی دیروز به رسانه‌ها گفت: «پاکستان همان برخوردی را که با گرو‌ه‌های تروریستی که در داخل پاکستان علیه دولت این کشور می‌جنگند دارد، باید با کسانی داشته باشد که علیه افغانستان اعلام جنگ می‌کند و حملات تروریستی را در داخل شهرهای افغانستان انجام می‌دهند.»
او افزود: «دولت افغانستان با گروهی که مردم افغانستان را بکشد، علیه مردم این کشور حملات تروریستی انجام دهد و بعد در کشور دیگری پنهان شود و موجودیت نظام افغانستان را زیر سئوال ببرد، صلح نمی‌کند.»
در عین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز دیروز در مراسم روز عاشورا، اعلام کرد که پیامش به کسانی که افغانستان مزدور می‌خواهند این است:»این ملت هیچ‌گاه مغلوب نخواهد شد.»
آقای عبدالله گفت که افغانستان به سمت هر کسی که تاکنون دست دوستی را دراز کرده جواب دوستی را نگرفته است.
او افزود که مداخلات خارجی که موجب کشتار مردم افغانستان می‌شود، باید قطع شوند و مردم افغانستان توانایی مقابله با آنرا نیز دارند. به گفته او «با حمایت و تشویق تروریسم، این کشورها در افغانستان به چیزی دست نمی‌یابند و ناکام خواهند شد.»
از سوی دیگر، نخست وزیر پاکستان گفته است: حکومت افغانستان با طالبان می‌جنگد و در سراسر این کشور، جبهه منظمی بر ضد طالبان وجود دارد. روزانه ده‌ها طالب توسط نیروهای مسلح افغانستان کشته می‌شوند؛ حال آنکه دولت افغانستان توقع دارد این گروه به مذاکره با آنها رغبت نشان دهد.
نوازشریف روز جمعه در گفت‌و گویی با باراک اوباما، روی نشست مستقیم و افغانی بین طالبان و دولت افغانستان تأکید کردند.
نتیجۀ این گفت‌و گو در یک اعلامیه مشترک گنجانیده شده و ارایه گردید.
در این اعلامیه آمده بود که اسلام آباد نقش مهم و ارزنده‌یی را می‌تواند در صلح افغانستان بازی کند و متقابلاً، پاکستان وعده داده بود که از هیچ نوع همکاری در این رابطه خودداری نخواهد کرد.
مردم افغانستان پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند؛ اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.
نوازشریف در سخنرانی روز جمعۀ خود نیز به این مسأله اشاره کرده و گفت: «دولت افغانستان هرازگاهی پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند؛ به نظر نمی‌رسد که این ادعا منطقی باشد. جهان خود شاهد است که ما هم اکنون بزرگترین ضربه را ازجانب تروریسم متحمل می‌شویم و روزانه جانهای زیادی را از دست می دهیم و هزینه‌های گزافی را مصرف می کنیم».
به گزارش رسانه‌ها، نقطه جالب این سخنرانی آنجا بود که یک شرکت کننده با صدای بلند سخنان نوازشریف را قطع کرد و دولت پاکستان را «دروغ گو» خطاب کرد.
این مرد با صدای بلند فریاد می زد: «شما به دنبال صلح نیستید؛ شما با صلح جهانی بازی می کنید؛ اسامه بن لادن در پاکستان و در محافظت ارتش کشور شما بود. تو -نوازشریف- دوست اسامه بن لادن بودی؛ تروریسم با حمایت پاکستان در جهان مدیریت می‌شود».
آگاهان به این باور اند که طالبان آشکارا توسط پاکستان حمایت می‌شوند و این کشور به مرکز آموزشی تروریستان تبدیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.