نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور: مردم افغانستان سالانه ۱۲۰۰ میلیون دالر برای درمان بیماران خود در خارج از کشور مصرف می‌کنند

گزارشگر:دوشنبه 4 عقرب 1394 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۴

نماینده ویژه رییس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و دولت‌داری خوب، از کمبود داکتر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: در سراسر افغانستان به ازاء هر ۱۰ هزار نفر فقط ۴ داکتر فعالیت دارند.
احمد ضیا مسعود، از کمبود داکتر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: در سراسر افغانستان برای هر ۱۰هزار نفر فقط ۴ داکتر فعالیت دارند.
mnandegar-3او که دیروز در نشست تقدیر از داکتران سخن می‌گفت، افزود: افغانستان کشوری که سال‌های متمادی درگیر جنگ بوده و مردم آن را به بیماری‌های گوناگون مبتلا ساخته‌اند، از این رو به امکانات و داکتران بیشتری نیاز دارد.
وی برقراری بهداشت استاندرد در افغانستان را یک اصل دانست و تصریح کرد: بهداشت سالم زیربنای یک جامعه سالم است، اما در افغانستان بهداشت همواره با چالش‌هاییمواجه بوده و رُشد نکرده است.
نماینده ویژه رییس جمهور افغانستان افزود: مردم افغانستان سالانه ۱۲۰۰ میلیون دالر برای درمان بیماران خود در خارج از کشور مصرف می‌کنند.
وی حضور داروهای بی‌کیفیت در افغانستان را یکی از عوامل رکود بهداشت در کشور خواند و گفت: واردشدن داروهای بی‌کیفیت در کشور از سوی تعداد زیادی از مؤسسات، از جمله ۱۵۰ شرکت پاکستانی سبب شده تا مردم افغانستان در حوزه بهداشت دچار مشکل شوند.
نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور، در پایان، از ایجاد شورای تشخیص دارو در افغانستان یاد کرد و گفت: باید هر چه زودتر یک طرح بهبود وضعیت بهداشتی اعم از وضعیت معیشتی داکتران، امکانات بهداشتی و دارویی ایجاد شود تا وضعیت بهداشت در کشور بهبود پیدا کند.
در ادامه این مراسم، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه موضوع تهدید داکتران از سوی افراد غیرمسوول را چالش برانگیز خواند و گفت: در برخی ولایات داکتران از سوی افراد مسلح غیرمسوول مورد تهدید قرار می‌گیرند و سبب آزار و اذیت متخصصان می‌شوند.
وزیر صحت عامه از نبود امکانات بهداشتی در کشور یاد کرد و گفت: در حال حاضر دولت تنها ۴ درصد از بودجه و امکانات خود را در اختیار این وزارتخانه قرار داده که این رقم بسیار اندک است.
وی در ادامه از رهبران دولت وحدت ملی افغانستان خواست تا برای ارتقای ظرفیت داکتران امکانات تحصیل آنان را در خارج از این کشور فراهم کنند تا آنان بتواند در حوزه داکتری مهارت کافی را بدست آورند.
در پایان این نشست مسئولان وزارت صحت از شماری از داکتران به دلیل حسن انجام وظیفه‌ تقدیر کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.