زمین لرزۀ بی‌پیشینه در افغانستان احتمال تلفات سنگین وجود دارد

گزارشگر:سه شنبه 5 عقرب 1394 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۴

زمین‌لرزه‌یی با قدرت ۷٫۷ درجۀ ریشتر بخش‌هایی از افغانستان و شماری از کشورهای منطقه را لرزاند.
اداره بررسی زمین شناسی ایالات متحده امریکا گفته است که مرکز این زلزله در عمق ۱۹۶ کیلومتری سلسله کوه‌های هندوکش در فاصله ۸۲ کیلومتری فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بوده است.
شماری از باشنده‌های کابل و ولایت‌های شمالی کشور می‌گویند که شدت این زمین‌لرزه حداقل در یک قرن اخیر بی‌پیشینه بوده است.
mnandegar-3از ولایت‌های بدخشان، تخار، کندز و بغلان خبر می‌رسد که ده‌ها تن در این زمین‌لرزه کشته و زخمی شده اند.
این زمین‌لرزه جان ۱۲ دانش‌آموز دختر در مکتب بی‌بی هاجرۀ تالقان، مرکز ولایت تخار را گرفت. جسدهای این دانش‌آموزان به سردخانۀ شفاخانۀ مرکزی تخار منتقل شده اند.
در ولایت بغلان در نتیجۀ فرو ریختن ده‌ها خانه، شماری کشته و زخمی شده اند.
یکی از باشنده‌گان شهر پلخمری به ماندگار گفت که ده‌ها خانه در این شهر زیر و رو شده اند. او گفت که شارتی برق جان دو تن از همسایه‌های ما را گرفته است.
زمین لرزه، همچنین خطوط برق و ارتباط مخابراتی را در برخی از نواحی قطع کرد.
عبدالله عبدالله اجرایی دولت افغانستان به دنبال زلزله ۷/۷ دیروز نشست اضطراری برگزار کرد.
عبدالله در این نشست گفت: شدت این زلزله ۷٫۵ تا ۷٫۷ بوده و این شدیدترین زلزله طی سال‌های اخیر بوده اما متاسفانه از تمامی نقاط کشور اطلاعات دقیقی در مورد تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.
او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این زلزله پس‌لرزه‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت، من از تمامی مسوولان می‌خواهم تا اطلاع رسانی مناسب را در خصوص خطرات احتمالی به عموم مردم داشته باشند.
عبدالله با اشاره به اینکه زلزله در تمامی کشور افغانستان احساس شده است، از تمامی ادارات و نهادهای دولتی و مسوول خواست تا برای خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان زلزله اخیر بسیج شوند.
رییس جمهور غنی نیز یک کمیتۀ بررسی را توظیف کرد تا کمک‌های عاجل را به آسیب دیده‌گان این حادثه برساند.
همچنان رییس جمهور به مسوولان وزارت صحت عامه هدایت داد تا در زمینۀ تداوی مجروحین اقدامات عاجل را روی دست گیرند.
زمین لرزه دیروز، بیش از هزار منزل مسکونی را در بدخشان تخریب کرد و بر اثر جا به جا شدن تخته سنگ‌ها ازکوه‌ها در ولایت کندز، شاهراه قندوز – تخار و بدخشان به روی موترها بسته شد.
بیش از ۱۰ خانه در کابل نیز تخریب و برق و اینترنت برخی مناطق پایتخت قطع شد.
مسوولان شفاخانه‌های بدخشان، بغلان، تخار، قندوز، بلخ، بامیان، لغمان، کاپیسا، لوگر، پکتیا، خوست و پروان می‌گویند که شماری از آسیب دیده‌گان زلزله را پذیرش کرده اند و در ولایت های بدخشان، تخار، بلخ و قندوز، شمار زخمی‌ها را ده ها تن ذکر کرده اند.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در ولایت بغلان، سنگ‌ها از کوه‌ها به طرف خانه‌های مردم سرازیر شده و با تخریب خانه‌ها، تلفات جانی نیز به بار آورده است.
سید عبدالله همایون دهقان، رییس ادارۀ آماده‌گی با حوادث طبیعی بدخشان، به خبرنگاران گفت که بیشتر خسارت‌های این ولایت در ولسوالی‌های جُرم، یفتل، راغستان، کشم، تیشکان، درایم و ارگو به بار آمده است.
به گفته وی، حدود ۱۰۰ منزل مسکونی در شهرستان یمگان و بیشترین منازل مسکونی واقع در «گندم قول» شهرستان «کشم»، تخریب شده اند.
میرآقا اعتبار، رییس اداره مقابله با حوادث طبیعی کندز نیز گفت که لغزش کوهستان و غلتیدن سنگ ها به جاده ها در منطقه «کوه توپ» ولسوالی خان آباد موجب مسدود شدن شاهراه قندوز – تخار و بدخشان شده است.
رییس اداره مبارزه با حوادث در ولایت ننگرهار گفته است که در اثر این زلزله دست کم پنج تن کشته شده و ۵۵ تن دیگر زخمی شده اند.
برخی کشورها از جمله ایران، ترکیه و هند برای کمک به قربانیان زمین لرزۀ افغانستان ابراز آماده‌گی کرده اند.
این زلزله مناطقی از هند، پاکستان و تاجیکستان را نیز به لرزه درآورده است.
بنابر گزارش مرکز لرزه نگاری امریکا، کانون این زلزله ۷٫۷ ریشتری در منطقه جرم افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان و در عمق حدود ۲۰۰ کیلومتری بوده است.
بی‌بی‌سی به نقل از تلویزیون پاکستان اعلام کرد که تلفات این زلزله در پاکستان به ۸۸ تن افزایش یافته است.
در پی این زمین لرزه، وقوع چند مورد رانش شدید زمین در مناطق زلزله‌زده گزارش شده است. خبرگزاری شینهوا به نقل از مقامات پاکستانی بزرگی این زلزله را ۸٫۱ ریشتر اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.