مشاور رییس جمهور: شـورای صـلح لـغو شـود/ سرپرست شورای صلح: منتظر میکانیسم رییس جمهور هستیم

گزارشگر:هارون مجیدی/شنبه 9 عقرب 1394 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۴

یکی از مشاوران رییس جمهور غنی، خواستار لغو شورای عالی صلح شده می‌گوید که حکومت باید یک هیأت با صلاحیت را برای پیشبرد مذاکرات صلح با مخالفان مسلح تعیین کند.
ملالی شینواری مشاور رییس‌جمهور در امور جوانان که در نشست «آیندۀ گفت‌وگوهای صلح» صحبت می‌کرد، گفت: «شورای عالی صلح چی معنی mnandegar-3دارد؟ (صرف) از دولت معاش می‌گیرند. من بی‌طرفی این شورا را قبول ندارم. آیا این شورا صلاحیت دارد که به نماینده‌گی از دولت با طرف مقابل گفت‌و گو کند.»
مشاور رییس جمهور تأکید کرد: دولت این شورا را باید کاملاً لغو نماید و یک هیات قوی و با صلاحیت را برای صلح تعیین کند که به نماینده‌گی دولت با طرف مقابل گفت‌وگو کند و نقش زنان هم در این شورا باید برجسته باشد.
در عین حال، اعضای شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه در بحران افغانستان دخیل اند و تا زمانی‌که فضای اعتماد میان حکومت، جامعۀ جهانی و طالبان به میان نیاید، رسیدن به صلح ناممکن است.
حکیم مجاهد، سرپرست شورای عالی صلح که در این نشست صحبت می‌کرد، گفت: شرایط برای آغاز دوبارۀ گفت‌وگوهای صلح فراهم است؛ اما قبل از رفتن به دور دوم مذاکرات صلح، در راستای اعتمادسازی میان حکومت و طالبان باید کار شود.
سرپرست شورای عالی افزود: «از کشورهای منطقه می‌خواهیم که افغانستان را حمایت کنند تا از این فرصت پیش آمده استفاده گردد».
او بی نتیجه ماندن گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان را برخاسته از عدم اعتماد میان دولت و گروه طالبان دانسته گفت: تا زمانی‌که این اعتماد اینجاد نشود، گفت‌وگوها نتیجه نخواهد داشت.
مجاهد افزود: حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید تلاش‌های صادقانه را برای موقفیت این روند انجام دهند.
با آنکه کارکرد شورای عالی صلح، همواره با انتقادهای جدی روبه‌رو بوده، مقامات این شورا نیز تشکیل کنونی آن را موثر ندانسته تأکید می‌کنند که باید در مورد آن تجدید نظر صورت گیرد.
سرپرست این شورا می‌گوید: صداقت افراد در قبال منافع ملی موفقیت پروسۀ صلح را تضمین کرده می‌تواند.
آقای مجاهد تاکید می‌کند: برخی از اعضای این شورا ضعیف عملکرده و علاقه‌مندی به موفقیت پروسۀ صلح ندارند.
سرپرست شورای عالی صلح در ادامۀ سخنانش در این نشست گفت: رییس جمهور تعهد کرده که روی ایجاد یک میکانیسم قوی برای شورای عالی صلح کار خواهد کرد و ما چشم به راه این میکانی سم هستیم.
در همین حال، عطاالله عطا، رییس گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر می‌گوید که سرنوشت گفت‌وگوهای صلح باید مشخص شود.
آقای عطا رسیدن به صلح را بدون اشتراک زنان و حفظ حقوق بشر امکان‌پذیر نمی‌داند و می‌گوید که حکومت افغانستان در سال‌های اخیر میلیون‌ها دالر را هزینۀ روند گفت‌وگوهای صلح کرده؛ اما نتیجه‌یی به دست نیاورده است.
هفتۀ گذشته، داکتر عبدالله عبدالله ریس اجرایی دولت افغانستان گفته بود که تا اکنون کدام اقدام مشخص که نشان دهد اسلام‌آباد از حمایت مخالفان مسلح دست کشیده باشد، به نظر نمی‌رسد.
این در حالی است که نوازشریف صدراعظم پاکستان در سفر اخیرش به ایالات متحده امریکا گفته است که این کشور نمی‌تواند همزمان طالبان را نابود و به میزمذاکره حاضر کند.
صدراعظم پاکستان گفته که کشورش آماده است تا برای از سرگیری گفت‌و گوهای صلح میان افغانستان و طالبان مسلح زمینه‌سازی کند.
ریاست جمهوری افغانستان در عکس العمل به این اظهارات آقای شریف گفته است که حکومت این کشور با کسانی صلح خواهد کرد که شرایط افغانستان را بپذیرند و به منافع ملی کشور نیز متعهد بمانند.
دور نخست گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان چند ماه پیش با حضور نماینده‌گانی از امریکا و چین در پاکستان برگزار شد؛ اما این گفت‌وگوها به دلیل پخش خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان به تأخیر افتاد.
گروه طالبان با انتخاب ملا اخترمحمد منصور به عنوان رهبر جدید گروه این، حمله‌های‌شان را بر نیروهای امنیتی افغانستان افزایش دادند و روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان نیز به بن‌بست خورد.

اشتراک گذاري با دوستان :