آلمان فضا را بر مهاجرین افغانستان تنـگ مـی‌کنـد

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ شنبه 16 عقرب 1394 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

رهبران دولت وحدت ملی با درنظرداشت شرایط امنیتی و اجتماعی افغانستان باید در خصوص مهاجرین مقیم اروپا تصمیم گیری کنند.
برخی از آگاهان می‌گویند که رهبران دولت از دل‌گرم‎شان سخن می‌زنند، آن‌ها باید بدانند که کشور در حالت بحران قرار دارد و برگرداندن اجباری مهاجرین از اروپا به ویژه آلمان بحران را تشدید بخشیده و دردسر بزرگی را به وجود می‌آورد.
mandegar-3این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بنابر درخواست رییس جمهوری افغانستان، آمادۀ پس فرستادن بخش بزرگی از مهاجرین به کشور می‌شوند.
اما وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان دیدگاه دیگری دارد. این وزارت می‌گوید که وضع در کشور بحرانی است و نباید مهاجرین به اجبار از اروپا اخراج شوند.
کاظمیه محقق استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از اوایل تشکیل دولت وحدت ملی، اختلاف دیدگاه‌ها وجود داشت که اخیراً اختلاف در گفته‌های عالمی بلخی وزیر مهاجرین و محمد اشرف‌غنی رییس جمهور کشور در رابطه به مهاجرین در کشورآلمان باردیگر برملا شد.
بانو محقق افزود: اظهارات وزارت مهاجرین به‌خاطر دشواری اوضاع افغانستان برای برگشت مهاجرین درست است؛ اما، ریاست جمهوری باید تلاش کند، در مورد مهاجران یک برنامه درست را روی دست گیرد.
به گفتۀ او، اظهارات رییس جمهور در مقابل کشور آلمان از سر ناگزیری است، چون به‌خاطر حفظ حثیت خود این اعلامیه را ایراد می‌کند.
استاد کاظمیه محقق تأکید کرد: بیکاری و فقر جوانان و قشر تحصیل کرده را دچار یک سرخورده‌گی کرده و مجبور شده اند که راه مهاجرت را در پیش گیرند.
او می‌گوید: اگر اوضاع فعلی افغانستان ادامه پیدا کند و یا بدتر شود برگشت مهاجران جدید و مهاجران که پیش از این در کشورهای همسایه بودند، به دشواری روبه‌رو می‌شوند.
بانو محقق تصریح کرد: در دوسال اخیر مردم نسبت به آینده افغانستان نا امید شده اند، همین علت است که موج مهاجرت‌ها در این اواخر افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر اوضاع به این شکل ادامه پیدا کند و دولت نتواند یک امنیت نسبی را در کشور تأمین کند، یا در ایجاد زمینه‌های اشتغال به مردم موفق نشود، نا امیدی مردم نسبت به آینده افزایش می‌یابد.
او می‌گوید: اخراج مهاجرین از کشور آلمان یک چالش بزرگ به دولت وحدت ملی است و باعث مشکلات روانی، فزیکی و مالی برای افراد مهاجر خواهد شد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان می‌کند: خواست مردم افغانستان از دولت آقای غنی که با شعارهای خیلی کلان، بی‌بنیاد و میان‌تهی آمده بودند، این است که مهاجرانی که به دشواری های زیاد کشور را ترک کرده اند و در تلاش یک زنده‌گی بهتر در کشور دومی هستند، زمینه پناهنده شدن‌شان باید مهیا شود.
او تأکید کرد:دولت وحدت ملی در بهبودی اوضاع کشور تلاش کند، تا دیگر مردم به فکر مهاجرت نشوند که هیچ جایی به فردی مانند کشور خودش نمی‌شود.
همچنان، نقیب الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: هیچ کشوری حق ندارد که بدون کدام توافق با دولت افغانستان مهاجرین را به شکل اجباری اخراج کند.
آقای فایق تصریح کرد: رییس جمهور مکلف است که به خاطر ایجاد تفاهم با کشور آلمان یک راه درست را در پیش بگیرد که از اخراج اجباری مهاجران ازکشور آلمان جلوگیری شود.
این عضوی مجلس نماینده‌گان افزود: در طول ۱۴ سال گذشته کشورهای کمک کننده از جمله آلمان نتوانستند در ایجاد اشتغال به مردم افغانستان و نابودی فقر کاری بنیادی را انجام دهند.
نقیب الله فایق خاطر نشان کرد: تمام مهاجرانی که از کشور بیرون رفته اند، داشته‌های خود را به فروش رسانیده اند، این مهاجران خانه، موتر و همه صرف رفتن به اروپا کرده اند.
آقای فایق افزود: مجلس نماینده‌گان به اساس حق قانونی‌یی که دارد از مهاجرانی که هزارها دالر را به مصرف رسانیده اند و با دشواری‌های زیاد عازم کشورها اروپایی شده اند، حمایت می‌کند.
در این حال، اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین می‌گوید: از شش ماه به این طرف بیشتر از ۱۲۲ هزار افغانستانی به کشورهای بزرگ جهان از جمله آلمان مهاجر شده اند.
آقای جرأت تصریح کرد: وزارت مهاجرین افغانستان در گفت‌وگو با مقامات آلمان تلاش دارد که تا پناهجویان افغانستانی درآن کشور پذیرفته شوند.
به گفته او: پنج‌هفته پیش وزیر مهاجرین افغانستان در نشستی در شهر ژنیو که نماینده‌های بیش از ۱۲۵ کشور جهان اروپایی حضور داشتند، شرکت کرد. عالمی بلخی در این نشست با تمام نماینده‌‌گان کشورهای اروپایی به ویژه آلمان گفت که افغانستان در حالت بحرانی قرار دارد و مشکلات مهاجران باید در نظر گرفته شود.
او می‌افزاید: وزیر امور مهاجرین افغانستان در جلسه سفرای کشورهای اروپایی در کابل نیز شرکت کرده بود و روی حمایت از مهاجران افغانستانی و اعطای پناهنده‌گی آنان در کشورهای اروپایی تاکید کرد.
سخنگوی وزارت مهاجرین افزود: در صبحت وزیر مهاجرین با سفیر آلمان که در کابل صورت گرفت؛ پشنهادهایی به خاطر پذیرفتن مهاجران افغانستانی در آلمان از طرف وزیر مهاجران صورت گرفت. او گفت: سفیر آلمان تعهد کرد که تمام پشنهادها را با نخست وزیر و سایر مقامات آلمانی در میان خواهد گذاشت.
او تأکید کرد: شماری از پناجویانی که با دشواری های بی‌نهایت عازم کشورهای اروپایی به خصوص آلمان شده اند، مطابق کنوانسیون‌های بین المللی باید به عنوان پناهنده پذیرفته شوند.
آقای جرأت خاطر نشان کرد: اوضاع امنیتی افغانستان نسبت به کشورهای همسایه مانند پاکستان و بنگلادیش یکسان نیست، ما در حال جنگ قرار داریم، درمناطق زیاد افغانستان ناامنی‌ها افزایش یافته است.
به گفتۀ او، هیچ کشوری بدون تفاهم‌نامه نمی‌تواند مهاجران را خراج کند، در گفت‌وگوهای انجام شده با مقامات آلمانی تلاش شده تا پناهنده‌گی مهاجران پذیرفته شود.
او می‌گوید: پروژه آگاهی عامه وزارت مهاجرین تلاش دارد تا از مهاجرت‌های غیر قانونی مردم به کشورهای اروپایی جلوگیری کند.
این درحالی است که پس از اظهارات رییس جمهور غنی با وزیر خارجۀ آلمان، مبنی بر آماده‌گی افغانستان برای برگشت مهاجرین از آلمان، پروسۀ آموزش زبان برای اتباع افغانستان متوقف شده است.
در این گفت‌وگوی تیلفونی، «رییس جمهور غنی [با اشاره با اظهارات وزیر امور مهاجرین] اطمینان داده است که این موضع حکومت او نیست و افغانستان در این مساله نیز طبعاً مسئولیت‌های بین المللی خود را ادا می‌کند».
اکنون دولت آلمان می‌گوید که تنها طی یک ماه گذشته، سی و یک هزار مهاجر افغانستانی، وارد این کشور شده اند.
دولت آلمان در یک گزارش تازه که دیروز ارایه کرده گفته است که افغانستان پس از سوریه بیشترین پناهجو را به این کشور داشته و این رقم همچنان در حال افزایش است.
قبلا آلمان اعلام کرده بود که دست کم دو سوم مهاجرین افغانی که به این کشور مراجعه کرده اند؛ به کشورشان بازگردانده خواهند شد.
مقامات آلمانی گفته اند که ورود افغان‌ها به آلمان بیش از انتظار بوده و این رقم برای این کشور «سرسام آور» است.
آنها می‌گویند که آلمان کمک‌های نظامی و غیرنظامی خویش را به افغانستان ادامه می‌دهد و افغان‌ها باید در کشورشان بمانند و آن را آباد کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.