جادۀ دوشی ـ بامیان با قراراداد ۲۵۰ میلیون دالری ساخته می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 24 عقرب 1394 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۴

وزارت مالیۀ افغانستان قراردادی را با ارزش ۲۵۰ میلیون دالر برای ساخت جادۀ دوشی ـ بامیان در درازای کوه‌های هندوکش و بازسازی سالنگ‌ها با بانک جهانی امضا کرد.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه روز شنبه هنگام امضای این قرارداد گفت که بر بنیاد این پیمان، این پول از کمک‌های بدون بازپرداخت بانک جهانی در اختیار mandegar-3حکومت افغانستان قرار می‌گیرد.
آقای حکیمی می‌گوید: «یکی از پالیسی‌های حکومت این است که افغانستان به حیث یک پُل ارتباطی میان آسیای مرکزی و جنوب آسیا چه‌طور بتواند برای بازرگانی، ترانزیت و رفت‌وآمد مردم سهولت‌های لازم را فراهم سازد. این پروژه هم از همان پروژه‌ها است».
وزیر مالیه می‌افزاید که مسایل تدارکاتی این طرح به گونۀ شفاف و حسابده طی مراحل خواهد شد.
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه می‌گوید که کار عملی ساخت‌وساز جادۀ دوشی ـ بامیان و بازسازی جاده و تونل‌های سالنگ‌ از ۲۰۱۶ میلادی آغاز و تا ۲۰۱۹ پایان خواهد یافت.
آقای بلیغ پیش از این نیز در سفری به ولایت بامیان، از آغاز کار این جاده در سال آیندۀ میلادی خبر داده بود
آقای بلیغ می‌گوید: «پروژۀ هندوکش شامل دو پروژه است؛ پروژۀ سرک دوشی ـ بامیان به درازای ۱۵۲ کیلومتر و ترمیم اساسی شاهراه و مسیر سالنگ به طول بیش از ۸۶ کیلومتر». به گفتۀ او، کار بازسازی جادۀ شمال و تونل‌های سالنگ‌ها از ولسوالی جبل‌السراج آغاز و تا ولسوالی خنجان ادامه می‌یابد.
آقای بلیغ می‌افزاید که این دو طرح از طرح‌هایی اند که با عملی شدن آن تمامی ولایت‌های شمالی به مرکز و جنوب افغانستان پیوند می‌خورند.
باب سام، رییس بانک جهانی در افغانستان می‌گوید که بهبود فعالیت‌های اقتصادی و رشد اقتصاد مردم در بخش‌های گوناگون، با وضیعت جاده‌ها ارتباط مستقیم دارد. او ابراز امیدواری کرد که ساخت و بازسازی این دو جاده، بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر گذاشته و زمینۀ پیوند شهرهای افغانستان را فراهم سازد.
محمود بلیغ می‌گوید که وزارت فواید عامه و بانک جهانی پیش از امضای این قرارداد یک گروه فنی را برای انجام درست کار ساخت‌وساز جادۀ دوشی بامیان ایجاد کرده و تاکنون ۲۳٫۷ کیلومتر از بخش نخست این جاده استملاک و برای منظوری به کابینه فرستاده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.