نماینده‌گان مردم کندز: تغییری در وضعیت کندز به وجود نیامده است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 10 قوس 1394 - ۰۹ قوس ۱۳۹۴

هیچ نوع تغییری در وضعیت امنیتی کندز به میان نیامده و امنیت این ولایت هنوز هم بسیار شکننده است.
شماری از نماینده‌گان مردم کندز با تأکید بر این مطلب می‌گویند: باوجود این‌که رییس امنیت و حدود ۲۱ نفر از قوماندانان امنیه ولسولی‌های کندز برکنار شدند، اما وضعیت امنیتی در این ولایت همچنان نگران کنده است
به گفته آنان، درحال حاضر طالبان و نیروهای مخالف مسلح در اطراف شهر کندزحضور دارند و بخش‌هایی از ولسوالی‌هایی که در گذشته تحت کنترول mandegar-3طالبان بود، همین اکنون نیز تحت تسلط طالبان قرار دارد.
هفته قبل رییس‌جمهور غنی در یک سفر به ولایت کندز برخی از مقامات امنیتی این ولایت را برکنار و به مردم وعده سپرد که امنیت را به این ولایت باز خواهند گردانید.
اما امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز می‌گوید: رییس‌جمهور با شلیک هاوان، گلوله و راکت پذیرای شد، یعنی حتا درهمان روزی که رییس‌جمهور به کندز تشریف آوردند، وضعیت امنیتی بسیار بد بود.
به گفته او: باوجود این‌که رییس امنیت و حدود ۲۱ نفر از قوماندانان امنیه ولسولی‌های کندز برکنار شدند، اما وضعیت امنیتی در این ولایت همچنان نگران وخیم است.
ولی تاکید کرد: هیچ نوع تغییری در وضعیت امنیتی کندز به میان نیامده و امنیت درکندز همچنان بسیار نگران کننده و شکننده است.
معاون شورای ولایتی کندز گفت: مخالفین مسلح در اطراف شهر کندز حضور دارند و مردم در حالت بسیار ناراحتی، اضطراب و نگرانی به سر می‌برند.
ولی ۴۰ درصد گزارش کمیسیون حقیقت‌یاب را نادرست خوانده می‌گوید: کسانی‌که با جان‌فشانی و شهادت از کندز دفاع کردند؛ از سوی این کمیسیون متهم شدند.
او با انتقاد از این کمیسیون تاکید کرد: بسیاری از کسانیکه در بازپس‌گیری کندز سهم داشتند و برای آزاد سازی کندز از چنگ مخالفان از خود شهامت نشان دادند، توسط این کمیسیون متهم به غفلت وظیفه‌یی شدند.
با این حال، معلم چاری نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: تاکنون هیچ نوع تغییری در وضعیت امنیتی کندز به میان نیامده و مردم همچنان در ترس و اضطراب به سر می‌برند.
این نماینده مردم افزود: درحال حاضر طالبان و نیروهای مخالف مسلح دراطراف شهر کندزحضور دارند و بخش‌های از ولسوالی‌های که در گذشته تحت کنترول طالبان بود، همین اکنون نیز تحت تسلط طالبان قرار دارد.
به گفته معلم چاری: گزارش کمیسیون حقیقت‌یاب زیاد مورد تایید ما نیست، زیرا در بخشی از این گزارش نماینده‌گان مردم متهم به همکاری با طالبان شدند.
وی ضمن اینکه این بخش از گزارش را غیر مسوولانه می‌خواند، می‌گوید: وکلای پارلمان صلاحیت اجرایی ندارند و نیز امکانات دراختیار ندارند که در سقوط کندز نقش داشته باشند.
این در حالیست که آقای رفیقی یکی از اعضای کمیسیون حقیقت یاب گفته که برخی از وکیلان به صورت غیرقانونی در کندز دخالت می‌کنند.
با این حال، امرالله صالح رییس کمیسیون حقیقت یاب کندز دلایل سقود کندز را عدم هماهنگی اردوی ملی، ناکامی در رهبری و کمبود امکانات عنوان کرده بود.

این درحالیست که شماری از فعالین مدنی و خبرنگاران محلی در کندز همواره در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت بد امنیتی در شهر کندز شکایت کرده و می‌گویند که کماکان از طرف شب صدای شلیک‌های وقفه‌یی در سطح شهر به گوش می‌رسد و طالبان در بسیاری از بخش‌های کندز فعالیت دارند.
ولایت کندز یکی از ولایت‌های بسیار مهم درشمال کشور چند قبل بدون هیچ درگیری به دست طالبان افتاد و پس از سه روز دولت موفق شد تا کنترول این شهر را در دست گیرد، اما اکنون بخش‌های از این ولایت همچنان در تصرف طالبان قرار دارد و طالبان از این مناطق، امنیت سایر ولایت‌های شمال را تهدید می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.