افزایش فعالیت ذهنی با داشتن روحیۀ شاد

گزارشگر:مرجان رودبار محمدی/ شنبه 14 قوس 1394 - ۱۳ قوس ۱۳۹۴

بخش دوم و پایانی
mandegar-3محققان می‌گویند: داشتن روحیۀ شاد، دید چشم فرد را مختل می‌سازد و فرد به‌خوبی قادر به انجام دادن وظایفی که نیاز به دقت چشم دارند، نیست؛ به‌خصوص اگر شغل فرد تصحیح اوراق و یا شمارش اعداد و ارقام باشد. داشتن روحیۀ شاد ممکن است در برخی موارد نتیجه مثبتی ندهد. برای مثال هنگامی که در یک بزرگراه راننده‌گی می‌کنید، فرض می‌کنیم شما به هر چیزی که در جاده می‌بینید توجه می‌کنید، اگر در آن زمان شما روحیۀ شادی داشته باشید، ممکن است به تمام تابلوها و سایر چیزهای دیگر که در بزرگراه است، نگاه کنید. این وضعیت گاهی مثمر ثمر نیست.
داکتر دان مک آدامز، پروفیسور روان‌شناس در دانشگاه شیکاگو معتقد است افرادی که روحیۀ شادی دارند، توجه زیادی به محیط اطراف خود می‌کنند. به همین دلیل ممکن است دچار آشفته‌گی خاطر و یا اختلال حواس شوند.

افزایش تمرکز با داشتن چهرۀ عبوس
در حالی که روحیۀ شاد و رفتارهای مثبت، خلاقیت ذهنی فرد را افزایش می‌دهد، رفتارهای منفی یک فرد می‌تواند به تمرکز فرد کمک کند. آندرسون می‌گوید: بدخلقی و داشتن روحیات منفی منجر به محدود شدنِ میدان دیدِ شخص می‌شود. این امر سبب می‌شود که فرد صرفاً بر روی مسایلی که موجب اضطراب و نگرانی‌اش می‌شود، تمرکز کند.
داکتر آندرسون می‌گوید: اگر شغل شما مرتبط با محاسبات اعداد و ارقام باشد، نیازمند تمرکز و دقت بسیاری است. بهتر است که بدخلق و عبوس باشید، به این دلیل که داشتن روحیات منفی و بدخلقی می‌تواند میدان دید شما را محدود سازد. بدین ترتیب به اتفاقاتی که در پیرامون شما رخ می‌دهد، توجهی نمی‌کنید. برای مثال یک حساب‌دار باید در محاسبۀ اعداد و ارقام به جوابِ صحیح برسد. لذا شما به حساب‌داری که ذهنش درگیر مسایل دیگری شود و اختلال حواس داشته باشد، نیاز ندارید و ترجیح می‌دهید که یک حساب‌دار عبوس و بدخلق داشته باشید.
داکتر دیوید اسپیژل، پروفیسور و رییس علوم رفتاری و روان‌پزشک دانشگاه علوم کالیفرنیا می‌گوید: عاملی که برای سلامتی ذهن مفید است، این است که فرد قادر باشد به‌راحتی وضعیت روحی خود را تغییر دهد. اگر به کودکان دقت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها ذهن بسیار خلاق و فعالی دارند و قادرند به‌راحتی عملیات روحی خود را تغییر دهند.

دنیا از میان پنجرۀ کوچک
شما می‌توانید دقت و تمرکز یک فرد را با پرتو نور شمع مقایسه کنید. هنگامی که فرد بدخلق و عبوس است و روحیات منفی دارد، پرتو آن نور بسیار خفیف و کم است؛ در نتیجه تمرکز او تنها محدود به یک تعداد چیزهایی که صرفاً در اطرافش قرار گرفته است، می‌شود. بعضی افراد معتقدند که پرتو این نور با داشتن افکار مثبت وسیع‌تر می‌گردد.
مک آدامز می‌گوید، تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که روحیۀ شاد و رفتارهای مثبت یک فرد منجر به وسیع کردن میدان دیدِ او می‌گردد. در عین حال که روحیۀ شاد برای شغل‌هایی که نیاز به فعالیت ذهنی زیادی دارد لازم است، اما می‌تواند مانع انجام دادن کارهایی که نیاز به توجه و تمرکز بسیار دارد باشد.
با بدخلقی و داشتن چهرۀ عبوس، دنیا را از میان یک پنجره می‌بینیم اما با داشتن روحیه شاد و رفتارهای مثبت، دنیا را از میان یک پنجرۀ بزرگ با چشم‌انداز وسیع‌تری می‌بینیم.

منبع: همشهری

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.