خوش‌بینی رییس‌جمهور از نتایج «قلب آسیا»: پاکستان به عملیات نظامی علیه طالبان افغان تعهد سپرد

گزارشگر:شنبه 21 قوس 1394 - ۲۰ قوس ۱۳۹۴

محمد اشرف غنی، رییس دولت وحدت ملی گفته است عمده‌ترین دستاورد سفرش به پاکستان این بوده که این کشور پذیرفته علیه گروه‌هایی که از شرکت در روند صلح افغانستان سرباز زنند و سلاح به زمین نگذارند، از تمام قدرت، از جمله نیروی نظامی، استفاده‌ کند.
آقای غنی در نشست گزارش‌دهی دربارۀ دستاوردهای نشست قلب آسیا سخن می‌گفت، افزود: دوطرف توافق کرده‌اند علیه کسانی که خواستار mandegar-3مشارکت در روند صلح نیستند، از قدرت مشروع استفاده شود.
او افزود که در این راستا نکته بنیادی تشخیص کسانی است که صلح می‌خواهند و با ترک خشونت راه تبدیل شدن به یک جریان سیاسی را می‌پذیرند.
او گفت که «صلح عادلانه، پایدار و عزتمند» باید در چارچوپ قانون اساسی این کشور عملی شود.
آقای غنی تصریح‌ کرد که در این سفر نارضایتی خود را از عملیات نظامی شبکه حقانی در افغانستان با مقامات پاکستانی در میان گذاشته و خواستار اقدامات واضح آنان شده است. رییس جمهور غنی می‌گوید که برقراری رابطۀ نیک با کشورهای همسایه جزئی از راهبرد تحکیم منافع و مصالح ملی است؛ و منافع دولت‌ها است که آن‌ها را باهم نزدیک و یا از یک‌دیگر دور می‌کند.
افزود: سیاست اعتمادورزی مطلق و همچنین عدم اعتماد به کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان، راه به جایی نخواهد برد و حکومت وحدت ملی با درک این موضوع همواره در پی آن بوده تا در رابطه‌اش با پاکستان میانه‌رو باشد.
رییس‌جمهور می‌گوید پاکستان به قانون اساسی و نظام مشروع افغانستان باورمند است و در نشست قلب آسیا تعهد سپرده تا در مقابل کسانی‌که روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان را نمی‌پذیرند و سلاح‌های‌شان را زمین نمی‌گذارند، به شدت مبارزه کند.
آقای غنی از حکومت پاکستان خواسته است تا برای نابودی شبکۀ حقانی که دشمن جان و مال مردم افغانستان است، به صورت جدی اقدام کند.
رییس‌جمهور با اشاره به مسألۀ تروریسم و هراس‌افگنی می‌گوید که افغانستان با سه گونه از تروریسم دست‌وپنجه نرم می‌کند: تروریسم‌های منطقه‌یی، طالبان افغانستان و پاکستان و همچنین جنگ نااعلام‌شده‌یی که در برابر مردم افغانستان در جریان است.
آقای غنی می‌گوید که کشورهای پاکستان، چین و آمریکا در نشست‌های حاشیه‌یی نشست قلب آسیا، به افغانستان وعده سپرده اند که برای ریشه‌کنی بنیان این گروه تروریستی و آوردن صلح و ثبات در افغانستان و منطقه از هیچ کمک و همکاری‌یی دریغ نکنند.
به نظر می‌رسد که سیاست تنش‌زدایی حکومت وحدت ملی پس از شکست دور اول بهبودبخشی روابط میان افغانستان و پاکستان در اوایل شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، دوباره جان گرفته و حکومت در پی آن است تا همسایۀ جنوبی‌اش را برای کشاندن مخالفان مسلح به پای میز مذاکره ترغیب کند. اما هنوز این سوال که آیا پاکستان به راستی در برابر طالبان دست به عملیات نظامی می زند، به عنوان سوال اصلی مطرح است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.