زنده‌گی بدون کبد و لوزالمعده هرگز!

گزارشگر:داکتر علی‌اکبر حاج‌آقا محمدی/ سه شنبه 24 قوس 1394 - ۲۳ قوس ۱۳۹۴

بخش دوم

mandegar-3کیسۀ صفرا گنجایش معادل ۷۰-۶۰ سی‌سی دارد. مادۀ صفراوی توسط سلول‌های کبدی ساخته و داخل کیسۀ صفرا ریخته و در همان‌جا ذخیره می‌شود و با ورود مواد چربی به قسمت ابتدایی رودۀ کوچک، کیسه منقبض و صفرا ترشح خواهد شد. نقش اصلی کیسۀ صفرا، ذخیره و تغلیظ مادۀ صفراوی است.
دلیل جراحی کیسۀ صفرا: علت اصلی خروج کیسۀ صفرا، سنگ‌ساز بودن آن است. با خارج کردن کیسۀ صفرا مادۀ صفراوی همچنان در کبد ساخته و درون روده ریخته می‌شود، ولی کیسۀ صفرا که ترشحِ به‌موقعِ آن را تنظیم می‌کرد، دیگر وجود ندارد.
زنده‌گی بدون کیسۀ صفرا: بیماران مشکل چندانی پیدا نمی‌کنند ولی به آن‌ها توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب و حجیم خودداری کنند.

رودۀ کوچک را می‌توان برداشت؟
طول رودۀ کوچک به ۷ تا ۸ متر می‌رسد. وظیفۀ رودۀ کوچک ترشح آنزیم‌های گوارشی است. آنزیم‌های گوارشی باعث جذب مواد غذایی مانند پروتیین‌ها، چربی‌ها و قندها از دیوارۀ رودۀ کوچک و ورود آن به جریان خون می‌شوند. عمل جذب عمدتاً ابتدا و انتهای (۴۰-۳۰ سانتیمتر اول و آخر) رودۀ کوچک صورت می‌گیرد.
دلیل جراحی رودۀ کوچک: خارج کردن روده نیز مانند مری در اثر تنگی، پاره‌گی غیرقابل ترمیم، تومور و… است. درآوردنِ قسمت‌های میانی رودۀ کوچک مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی قسمت‌های ابتدایی و انتهایی حیاتی هستند و نمی‌توان این قسمت از روده را از بدن خارج کرد.
زنده‌گی بدون رودۀ کوچک: خروج ابتدا و انتهای رودۀ کوچک باعث سوءتغذیۀ شدید و در مواردی منجر به مرگ بیمار می‌شود.

مری را می توان برداشت؟
مری لوله‌یی به طول ۲۵ سانتیمتر است و دارای حرکت‌های دودی است که باعث حرکت دادن غذا از دهان به معده یا سمت پایین می‌شود.
دلیل جراحی مری: این قسمت از دستگاه گوارش، ممکن است در اثر سوخته‌گی، مواد سمی و بدخیمی دچار تنگی شدید شود. گاهی می‌توان تنگی را با تکنیک‌هایی گشاد کرد یا با قرار دادن استنت (لولۀ پلاستیکی در مسیر) باز کرد، در غیر این صورت نیاز است بخشی یا تمام مری را با توجه به‌شدت عارضه خارج کرد.
زنده‌گی بدون مری: وجود مری در بدن برای انتقال دادن غذا به معده ضروری است. برای جبران مری از دست رفته می‌توان بخشی از روده را برداشت و به همان محل پیوند زد. مواقعی که فقط قسمتی از مری خارج می‌شود، با کوتاهی مری مواجه می‌شویم، به همین دلیل معده کمی به بالا کشیده می‌شود. بیماران بعد از عمل هیچ مشکل گوارشی پیدا نمی‌کنند.

کبد را می‌توان برداشت؟
کبد حدود یک تا یک‌ونیم کیلوگرم وزن و عملکرد بسیار زیادی دارد. تولید بسیاری از آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و مواد ضروری، سم‌زدایی و دفع مواد زاید و… بر عهدۀ این عضو است.
.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.