۸ کـــارِ روزمره برای بهبود سلامتی

گزارشگر:فاطمه مهـدی‌پور/ یک شنبه 29 قوس 1394 - ۲۸ قوس ۱۳۹۴

بخش دوم و پایانی

mandegar-3داشتن یک تقویم
تقویم یکی از آن ابزارهای ساده، مفید و قابل حمل است که کمکِ زیادی به تنظیم برنامه‌های زنده‌گی می‌کند. تقویم‌ها در اندازه‌ها و انواع مختلفی وجود دارند که حتا به کارِ کودکان و نوجوانان نیز می‌آیند. می‌توانید یک تقویم بزرگ، تهیه و تمام وقت‌های پزشکی، جلسات اولیا و مربیان، تعداد جلسات ورزشی، دورۀ عادت ماهانه و غیره را در آن یادداشت کنید. این کار سردرگمی‌های روزانه را کاهش داده و برای آرامش روحی کمک‌کننده است.

خوابِ خوب
خواب، بهترین درمان‌کننده و احیاکنندۀ طبیعی است. خواب باعث بهبود حافظه، افزایش تمرکز و ارتقای قدرت ذهن و خلاقیت می‎‌شود.
نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که میزان پروتیین التهاب‌زایی که به سلامت قلب آسیب می‌زند، در افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر است.
به عقیدۀ محققان افرادی که هر شب بین پنج تا هفت ساعت و نیم می‌خوابند، بیشتر از افرادی که خواب شبانۀشان کمتر از ۵ ساعت یا بیش از ۸ ساعت است، عمر می‌کنند. اگر می‌خواهید سالم زنده‌گی کنید، خوب و به اندازۀ کافی بخوابید.

مصرف دو سهم غذایی سبزیجات در روز
گاهی مصرف کربوهیدرات‌ها و مواد نشاسته‌یی، جایی برای مصرف سبزیجات باقی نمی‌گذارد. اما همیشه یادتان باشد که این مواد غذایی حاوی میزان زیادی مواد مغذی هستند که برای سلامتیِ ما لازم و ضروری است. سبزیجات حاوی فیبرها، اسید فولیک، ویتامین‌هایA،E و C ، پتاسیم و منیزیم هستند.
فیبرها به هضم بهترِ غذا و کاهش کلسترول خون و همچنین بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز و رشد ستون فقرات در دوران جنینی لازم و ضروری است. انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر نیز برای سالم زیستن ضروری هستند.

شکرگزار بودن
شکرگزاری از کارهای مهمی است که باعث ایجاد احساس آرامش و نشاط می‌شود. این کار باعث مثبت‌اندیشی و ارتقای روحیۀ افراد می‌شود.
به عقیدۀ محققان، افراد مذهبی و شاکر در حین بیماری نیز کمتر درد احساس می‌کنند، چون رابطۀ آن‌ها با خالق باعث تقویت روحیه و تحمل درد می‌شود.

دست‌ها را به‌طور مرتب بشویید
شستن منظم دست‌ها، کاری ساده و در عین حال موثر برای پیش‌گیری از رشد و انتقال میکروب‌ها ست. حتماً قبل از رفتن به سراغ مواد غذایی، بعد از دست‌شویی، بعد از دست زدن به حیوانات، بعد از انجام کارهای منزل و غیره، حتماً دست‌های خود را بشویید.
شاید دست‌ها در ظاهر پاک به نظر بیایند؛ اما واقعیت این است که میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها در یک چشم به هم زدن از یک سطح آلوده به دست‌ها منتقل شده و آن‌ها را نیز آلوده می‌کنند.
عفونت‌های گوارشی، آنفلوآنزا و هپاتیت A از جمله بیماری‌هایی‌‌اند که از طریق دست دادن با فرد آلوده منتقل می‌شوند. بنابرین شستن مرتبِ دست‌ها تأثیر زیادی در حفظ و ارتقای سلامتی دارد.

منبع: تبیـان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.