رأی تأیید مجلس به تمام اعضای کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی

گزارشگر:سه شنبه 8 جدی 1394 - ۰۷ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3مجلس نماینده‌گان دیروز به یک عضو دادگاه عالی و شش عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی رأی تایید داد.
کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی حدود یک سال گذشته خالی بود. زمان کار اعضاء قدیم ختم و دولت موفق به معرفی اعضاء جدید نشده بود.
دولت وحدت ملی در نهم قوس عبدالحسیب احدی را به عنوان عضو دادگاه عالی برای گرفتن رای تایید به مجلس معرفی‌ کرد.
آقای احدی با گرفتن ۱۴۸ رای تایید روز گذشته رسماً عضو دادگاه عالی شد.
او قبل از این به عنوان رییس دبیرخانه دادگاه عالی افغانستان، رییس محکمه استیناف ولایت میدان وردک، سرپرست ریاست دیوان امنیت عامه محکمه کابل و دیگر اداره‌های قضایی افغانستان کار کرده‌است.
علاوه بر آن محمد قاسم هاشمزی، عبدالله شفایی، سید ابوبکر متقی، عبدالروف هروی، قاضی محمد عارف حافظ و خانم غزال حارث؛ اعضاء کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی نیز رای تایید گرفتند.
یک زن نیز در میان شش عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان شامل اند.
معرفی اعضاء کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی
خانم حارث که ۱۳۲ رای تایید از مجلس گرفت، دانش آموخته دانشگاهی در لندن است و مدرک کارشناسی ارشد خود را در بخش حقوق از بریتانیا گرفته است.
او از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه آمریکایی افغانستان در بخش حقوق مشغول تدریس بوده است. خانم حارث همچنین به عنوان رییس اجرایی برنامه ملی صنایع روستایی وزارت توسعه روستاهای افغانستان کار کرده‌است.
محمد قاسم هاشمزی، عضو دیگر این کمیسیون نیز ۱۱۳ رای تایید گرفت. او متولد کابل است و مدرک کارشناسی ارشد خود را از لندن گرفته و سالها به عنوان معاون اداری وزارت عدلیه (دادگستری) افغانستان کار کرده‌است.
عبدالروف هروی نیز متولد هرات در جنوب غرب افغانستان است و ۱۲۸ رای تایید از مجلس نمایندگان گرفت.
او دانش‌آموخته دانشگاه الازهر مصر است و مدرک کارشناسی و دکترای خود را در زمینه تعلیمات اسلامی از این دانشگاه بدست آورده است.
محمد عارف حافظ نیز توانست که دیروز ۱۳۱ رای تایید بگیرد. او متولد ولسوالی پریان ولایت پنجشیر است. مدرک کارشناسی اش را در رشته حقوق جزاء بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی ایران گرفته و قبل از این رییس دیوان مدنی محکمه ابتدایه کابل بود.
عبدالله شفایی، ۱۲۵ رای تایید گرفت و متولد ولایت ارزگان است. مدرک کارشناسی و دکترای خود را در رشته حقوق از ایران گرفته است.
سید ابوبکر متقی نیز توانست ۱۲۶ رای تایید بگیرد. او متولد ولایت فاریاب است. آقای متقی مدرک کارشناسی و دکترای خود را در رشته سیاست اسلامی، حقوق و اصول حکومتداری گرفته‌است.
آقای متقی به عنوان استاد زبان ازبکی و فارسی در دانشگاه الازهر مصر، دانشگاه قاهره و استاد شرعیات در دانشگاه کابل کار کرده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.