مذاکرات صلح از سر گرفته می‌شود

گزارشگر:چهارشنبه 23 جدی 1394 - ۲۲ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3برخی دیپلمات‌ها در پاکستان بعد از نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و دولت افغانستان، اعلام کردند که این مذاکرات به زودی و ظرف چند روز آینده از سر گرفته خواهد شد.
وزارت امور خارجه پاکستان دیروز با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد که دور بعدی نشست چهارجانبه هفته آینده و روز ۲۸ جدی به میزبانی کابل برگزار خواهد شد.
به گفته منابع دیپلماتیک پاکستان، مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان بلافاصله بعد از نشست چهارجانبه کابل از سر گرفته خواهد شد.
در نشست چهارجانبه روز دوشنبه در اسلام آباد که با حضور حکمت خلیل کرزی معاون وزیر خارجه افغانستان، اعزاز احمد چودری قایم مقام وزارت خارجه پاکستان، دنگ شیجون نماینده ویژه چین در امور افغانستان و ریچار اولسون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان به عنوان نماینده‌گان چهار کشور یاد شده برگزار شد، شرکت کننده‌گان تاکید و توافق کردند که مذاکرات صلح افغانستان باید سریع و بدون فوت وقت از سر گرفته شود.
سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در سخنرانی روز دوشنبه در افتتاحیه نشست چهارجانبه تاکید کرد که هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات دولت افغانستان با طالبان مطرح نخواهد بود و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، فقط از طریق ‹مذاکرات سازنده ‹ امکان پذیر خواهد بود.
وی گفت: محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان با اشرف غنی رییس جمهور این کشور دیدار کرده است و جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان نیز چندی پیش برای فراهم کردن مقدمات برگزاری مذکرات صلح افغانستان، به کابل سفر کرد.
این مقام عالی پاکستان اظهار داشت: هدف از نشست چهارچانبه در اسلام آباد، راضی کردن طالبان افغانستان به بازگشت به پای میز مذاکرات صلح و تدوین نقشه راهی برای این مذاکرات است.
وی گفت: پاکستان خواستار روابط صلح آمیز با همه همسایگان است. ما خواستار تقویت روند آشتی و صلح در افغانستان هستیم.
استقبال یوناما
با این حال، نماینده سازمان ملل در افغانستان گفت: از نشست‌های مقدماتی مذاکرات صلح با طالبان استقبال می‌کنیم.
نماینده سازمان ملل در افغانستان طی بیانیه‌‌یی مذاکرات مستقیم بین نماینده‌گان دولت افغانستان و گروه طالبان را امری مهم تلقی کرد.
شینهوا به نقل از نیکولاس هیسم نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، نوشت: این تعهد مجدد به روند صلح و آشتی به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها از اهمیت واقعی برخوردار است.
وی افزود: ما امیدواریم که همه احزاب با استفاده از این فرصت در این فرایند برای پایان دادن به درگیری وحشتناک در افغانستان شرکت کنند.
یوناما از تمام تلاش‌ها برای ایجاد یک روند صلح حمایت کرده و به نقش خود به عنوان یک تسهیل کننده، با در نظرداشت احترام به هر روند صلح تحت رهبری و مالکیت مردم افغانستان ادامه می‌دهد.
این واکنش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که
پاکستان به شدت به دنبال آن است تا روند مذاکرات صلح میان طالبان و دولت کابل بار دیگر از سر گرفته شود؛ مذاکراتی که تابستان سال جاری دور اول آن پیش از اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان، در منطقه گردشگری ‹مَری› در اطراف اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد اما دو روز قبل از آنکه دور دوم این مذاکرات در اسلام آباد برگزار شود، اعلام ناگهانی خبر مرگ ملا عمر باعث شد تا همه چیز متوقف شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.