راز و رمزِ محبوبیت نزد مردم

گزارشگر:چهارشنبه 30 جدی 1394 - ۲۹ جدی ۱۳۹۴

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3برای آن‌که فردی محبوب و دوست‌داشتنی باشید، باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید. البته این آراسته‌گی و مرتبی، هیچ ارتباطی به لباس‌های گران‌قیمت و ظاهرهای متکبرانه ندارد. پیامبر گرامی اسلام (ص) در این زمینه می‌فرمایند: خداوند دوست دارد که وقتی بنده‌یی نزد دیگر برادرانِ خود می‌رود، با ظاهری آراسته و زیبا برود.
پیش‌قدم شدن در سلام کردن هم راه دیگری است که محبوبیتِ شما را در بین اطرافیان و مردم بیشتر می‌کند. حضرت علی(ک) در زمینۀ خوش‌رفتاری می‌فرمایند: زیور ایمان پاکی درون است و خوش‌رفتاری بیرون. در جای دیگری پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: حسن خلق و رفتار نیکو، رشتۀ دوستی و محبت را استوار می‌کند.

۹ گام تا محبوبیتِ شما
۱ـ دیگران را با کاستی‌های‌شان بپذیرید. این‌که به دنبال دوستانِ کامل باشید، تقریباً هیچ‌گاه میسر نمی‌شود. دیگران نیز مثل شما ناقص هستند و اخلاق و رفتارهای ناپسندی هم دارند. پس دیگران را همان‌گونه که هستند، بپذیرید و به شخصیتِ آنان احترام بگذارید.
۲ـ آداب صحیح گوش کردن به حرف‌های دیگران را یاد بگیرید و به‌خوبی به کار ببندید. گوش کردن هنوز هم به عنوان معجزه‌یی در روابط فردی که باعث گسترش روابط شما می‌شود، کاربرد دارد.
۳ـ صداقت، صداقت و بازهم صداقت. صداقت در برخورد با دیگران، یکی از بهترین راه‌هایی است که به‌صورتِ میان‌بر شما را به محبوبیت در میان دوستان و اطرافیان می‌رساند.
۴ـ در تمامی رفتارهای اجتماعی، خودتان را جای دیگران بگذارید؛ آن‌چنان که دوست دارید با شما برخورد شود، با سایرین تعامل کنید.
۵ـ خیلی‌ها اصرار دارند که به دوستان و نزدیکانِ خود بفهمانند که با آن‌ها در اتفاقات زنده‌گی‌شان همدرد هستند، ولی هیچ کس به‌طور واقعی نمی‌تواند درد کسی را متوجه شود. پس به‌جای همدردی باید با دیگران همدلی کرد و طی آن باید خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید و دنیا را از دریچۀ چشمِ او ببینید.
۶ـ قبل از این‌که کلامی را بر زبان جاری کنید، آن را در ذهن چند ثانیه مرور کنید و با عقل خود آن را بسنجید. ببینید که مخاطب شما کیست و آیا این صحبت مناسبِ او و شخصیتِ اوست و آیا جای چنین صحبتی هست یا نه؟
۷ـ یاد بگیرید دیگران را به‌خاطر اشتباهات‌شان ببخشید. اگر شما بتوانید خود را کنترل کنید و اشتباه دیگران را بزرگوارانه و بدون منت ببخشید، افراد بازخورد بسیار مثبتی از شما خواهند گرفت و این در محبوبیتِ شما نزد دیگران تأثیر شگرفی خواهد گذاشت.
۸ـ در چارچوب شرع و اخلاق، محبت و دوست داشتنِ خود را به اطرافیان‌تان ابراز کنید. این‌که شما به همکارتان بگویید حس خوبی از همکاری با او دارید و از سپری کردنِ روز در کنار او لذت می‌برید، حس مثبتِ بسیار زیبایی را به او منتقل می‌کند.
۹ـ تواضع و فروتنی، یکی از مهم‌ترین رفتارهایی‌ست که باعث محبوبیت می‌شود. سعی کنید در رفتار و گفتارتان، از تکبر و خودبینی خودداری کنید و همواره در برابر دیگران خاضع و فروتن باشید.

منبع: همشهری آنلاین

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.