وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان: درخواست‌های بیشتر پناهجویان افغانستان پذیرفته می‌شوند

گزارشگر:یک شنبه 11 دلو 1394 - ۱۰ دلو ۱۳۹۴

مقام‌های وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گویند که نماینده‌گان اتحادیۀ اروپا تعهد کرده اند تا به تمامی پرونده‌های پناهجویان افغانستان رسیده‌گی کنند و درخواست پناهنده‌گی بیشتر آن‌ها پذیرفته خواهد شد.
اسلام‌الدین جرأت، سخن‌گوی وزارت مهاجران می‌گوید، پس از بررسی پرونده‌های پناهجویان، درخواست تعداد اندکی از آن‌ها رد می‌شود و حکومت mandegar-3آماده است تا با «بسته‌های کمکی» و «ایجاد مشوق» از آن‌ها پذیرایی کند.
آقای جرأت هم‌چنان می‌گوید که کشورهای اروپایی باید بر بنیاد کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو، پیوست ۱۹۶۷ و قوانین اتحادیۀ نظارت از پناهجویان، تمامی پرونده‌های مهاجران افغانستان را بررسی کند.
بر پایۀ تفاهم‌نامه‌هایی که افغانستان با ۹ کشور اروپایی امضا کرده، این کشورها پنج گروه از پناهجویان را که به گونۀ اجباری اخراج نخواهند کرد. کودکان، خانواده‌هایی که سرپرست زن دارند، قبولی فردی که سرپرست خانواده است و معلولان شامل این پنج گروه هستند.
جاوید فیصل، معاون سخن‌گوی ریاست اجرایی می‌گوید که سران حکومت وحدت ملی چهارشنبه هفتۀ گذشته در نشستی با هیأت اتحادیۀ اروپا در کابل گفته اند که افغانستان آمادۀ پذیرفتن دوبارۀ پناهجویان نیست.
آمارهای جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که تنها در یک‌ماه گذشته ۴۶ هزار پناهجو موفق به گذشتن از آب‌های یونان شده و خود را به اروپا رسانده اند.
حشمت‌الله محمودی، یکی از جوانانی که سال گذشته خود را به اروپا رسانده است، به سلام‌وطندار می‌گوید که چالش‌های پناهجویان افغانستان در اروپا پس از اظهارات رییس جهمور غنی بیشتر شده و دولت آلمان اکنون با آن‌ها برخورد دوگانه دارد. به گفتۀ او، اکنون پناهجویان افغانستان از امتیازهایی که پناهجویان کشورهای دیگر برخوردارند، محروم شده اند.
آقای غنی باری گفته بود، افغانستان پناهجویان اخراج شده از اروپا را تحویل می‌گیرد و در سفری که به اروپا داشت نیز گفت، پناهجویان افغانستان در اروپا ظرف‌شوی می‌شوند.
به گزارش سلام وطن دار، دولت سویدن سه روز پیش اعلام کرد که ۶۰ تا ۸۰ هزار پناهجویی را که درخواست‌شان از سوی این کشور رد می‌شود، اخراج خواهد کرد. به دنبال این اقدام سویدن، اکنون دولت فنلاند نیز گفته است، ۲۰ هزار پناهجویی را که بیشترشان شهروندان افغانستان و عراق هستند، اخراج می‌کند.
جنگ‌ و ناامنی، یکی از دلایل عمدۀ بحران پناهنده‌گی خوانده می‌شود. در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی، صدها هزار پناهجو از کشورهای جنگ‌زده‌یی چون افغانستان، سوریه و عراق به اروپا پناهنده شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.