زنـان درمــقابل زنـان

گزارشگر:ناجیه نوری /چهارشنبه 14 دلو 1394 - ۱۳ دلو ۱۳۹۴

اسدالله سعادتی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: بانوان پارلمان، فرمانی را رد کردند که در حقیقت زمینه را برای حضور بیشتر زنان در مجلس نماینده‌گان فراهم می‌کرد.
او این سخنان را در کنفرانس کثرت‌گرایی سازمانی که روز گذشته از سوی وزارت امور زنان به منظور مشارکت سیاسی زنان در کابل راه‌اندازی شده بود، بیان کرد.
mandegar-3اسدالله سعادتی در این کنفرانس گفت: حتا بعضی از وکیل‌صاحبان زن نمی‌دانستند که در این فرمان چه مواردی ذکر شده و چقدر می‌توانست برای حضور زنان در انتخابات مفید و موثر واقع شود.
به گفته سعادتی: متاسفانه این وکیل صاحبان با رد فرمان تقنینی رییس‌جمهور در خصوص انتخابات، برعلیه حق خود ایستادند و آن را رد کردند.
این عضو مجلس تصریح کرد: نظام اکثریتی به کلی مشارکت زنان را در انتخابات صفر می‌کرد، بنابراین ما نظامی را پیشنهاد کردیم که مشارکت زنان را سهولت می‌بخشید که متاسفانه از سوی خود زنان رد شد.
با این حال شاه سلطان عاکفی رییس پیشین کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی در این نشست گفت: ما منبع اول تقلب را که کارت‌های رأی‌دهی بدون صاحب و فهرست رای‌دهنده‌گان بود، بررسی و پیشنهاد کردیم که فهرست رای‌دهنده‌گان ترتیب و اعلام شود تا جلو تقلب در آینده‌ها گرفته شود.
وی افزود: مبنع دوم تقلب این است که کی‌ها تقلب می‌کنند، چون گفته شده بود که کارمندان موقت کمیسیون انتخابات مرتکب تقلب می‌شوند، بنابراین ما پیشنهاد کردیم که در انتخابات آینده مامورین دولت، کارمندان موقت انتخابات باشند تا جلو تقلب گرفته شود.
او تاکید کرد: مسالۀ دیگر جرایم انتخاباتی بود که در قانون انتخابات تعریف مشخصی نداشت، بنابراین ما این مورد را به نام تخلفات انتخاباتی به کمک قضات جرایم معین را تعیین کردیم و در همان طرح پیشنهاد کردیم.
به گفته عاکفی: ما در چهل روز کاری خود پیشنهادات کوتاه مدت و طویل مدت را برای برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها طرح و به حکومت ارایه کردیم تا پس از انتخابات زمینه برگزاری لویه جرگه فراهم شود.
او افزود: رییس‌جمهور پس از بررسی طرح ما، فرمان تقنینی را در این خصوص صادر کرد که مجلس نماینده‌گان به حکم ماده ۱۰۹ قانون اساسی نمی‌توانستند آوردن تعدیلات در قانون انتخابات را شامل کار خود کنند، اما متاسفانه برخلاف این ماده قانون اساسی، مجلس نماینده‌گان این فرمان را رد کرد.
با این حال داکتر عالمه فعال حقوق زن در این نشست گفت: عملکرد کمیسیون اصلاح انتخابات نشان داد که این تنها زنان نیستند که برای حقوق زنان مبارزه می‌کنند، بل مردانی هم وجود دارند که برای حقوق زنان در افغانستان مبارزه می‌کنند.
به گفته او:۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان یک امیتاز جنیستی است و ما برای حفظ آن تلاش می‌کنیم و همچنان برای افزایش این کرسی‌های باید بیشتر سعی و تلاش کنیم.
داکتر عالمه تصریح کرد: ما چون نگران استیم که احزاب در افغانستان یا شخصحیت محور است یا قوم محور، بنابراین مشارکت زنان در انتخابات از طریق احزاب را رد کردیم.
این کنفرانس که از روز گذشته آغاز شده و مدت آن سه روز خواهد بود، امروز به کار خود پایان می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.