سالانه پانزده هزار افغانستانی قربانی سرطان میشوند افغانستان و تنها یک مرکز ابتدایی تشخیص سرطان

گزارشگر:هارون مجیدی /شنبه 17 دلو 1394 - ۱۶ دلو ۱۳۹۴

mandegar-3سالانه بیست هزار تن در افغانستان به سرطان مبتلا میشوند که پانزده هزار تن آنها جانهای خود را از دست میدهند.
وزیر صحت عامه که در نشست گرامیداشت از روز جهانی مبارزه با سرطان سخن میگفت، افزود، اگر بیماری سرطان به موقع تشخیص شود، قابل وقایه و تداوی است.
استعمال دخانیات، پُرخوری، غذاهای سرخ شده، اضافه وزنی و عدم فعالیتهای فزیکی باعث امراض سرطانی میشود.
سرطان بیماری است که سالانه جان میلیونها تن را میگیرد. به همین منظور، سازمان صحی جهان جهت جلب توجه و همکاری دولتها جهت مبارزه با سرطان، پانزدهم دلو را روز جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری کرده است.
وزارت صحت عامۀ افغانستان میگوید که در برخی شفاخانههای کشور برای تشخیص و تداوی بیماری سرطان امکانات ابتدایی فراهم شده و تلاش میشود تا به کمک سازمان جهانی صحت، این امکانات در مرکز و ولایات افزایش یابد.
بنابر گزارش وزارت صحت، سالانه هشت میلیون تن در جهان در اثر بیماری سرطان جانهای خود را از دست میدهد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه میگوید: بیماری سرطان تاکنون در جهان قابل علاج نبوده، اما در صورت که به موقع تشخیص شود، قابل وقایه است.
آقای فیروز افزود: تخمینی که نزد وزارت صحت عامۀ افغانستان موجود است، سالانه ۲۰ هزار تن مبتلا به بیماری سرطان میشود و از این میان، ۱۵ هزار تن جانشان را از دست میدهند. سرطانهای مختلف مانند سرطان جگر، قلب و پستان از شایعترین نوع سرطان در میان شهروندان افغانسان است که ما متعهد هستیم تا آهسته آهسته وضعیت را در افغانستان بهبود بخشیم.
وزارت صحت عامه تأکید میکند که در برخی شفاخانههای کشور برای تشخیص و تداوی بیماری سرطان امکانات ابتدایی فراهم شده و تلاش میشود تا به کمک سازمان جهانی صحت، این امکانات در مرکز و ولایات کشور افزایش یابد.
مقامهای این وزارت میافزایند که اخیراً یک مرکز ابتدایی برای تشخیص امراض سرطانی در شفاخانۀ جمهوریت ایجاد شده است.
وزارت صحت اعلام کرد که در آیندۀ نزدیک، یک مرکز تشخصیۀ سرطان را در شفاخانه استقلال نیز افتتاح میکند.
از سویی هم، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه تاکید کرد که بعد از این، هرکسی که شفاخانه مخصوص سرطان ایجاد میکند، باید با وسایل تشخصیۀ سرطان مجهز باشد.
وزارت صحت عامۀ افغانستان میگوید که بیماری سرطان توسط سیستمهای دموگرافی و رادیوگرافی تداوی میشود که به گفتۀ مسوولان، سیستم دموگرافی تا حدی در کشور فعال است، اما امکانات سیستم رادیو گرافی تا اکنون فراهم نشده است.
مسوولین این وزارت میگویند که از سازمان جهانی صحت خواهان کمک برای فعال ساختن سیستم رادیوگرافی در افغانستان شدهاند.
همچنان، فوزیه علم، مشاور بهداشتیِ همسر رییسجمهور نیز در این مراسم گفت: بانوی اول افغانستان از تلاشها در راستای فراهم ساختن زمینۀ تشخیص و تداوی بیماری سرطان در داخل کشور حمایت میکند.
به گفتۀ مشاور بهداشتی بیبیگل غنی، به همینمنظور یک گروه تحت حمایت او نیز ایجاد شده است.
خانم علم افزود: بانوی اول، آگاهی دادن به شهروندان به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان را جزو اولویت کار گروه تحت حمایت خودش برگزیده است.
در این حال، شهروندان افغانستان اما میگویند که به دلیل کمبود امکانات، تجهیزات و متخصصین با تجربه در شفاخانههای افغانستان، سالانه هزاران تن برای تداوی به خارج از کشور میروند.
بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان، شهروندان افغانستان سالانه حدود سه صد میلیون دالر را در راستای تداویشان در کشورهای خارجی بهویژه هند و پاکستان به مصرف میرسانند.
سالانه ۸ میلیون نفر در سطح جهان به سرطان مبتلا میشوند و موارد ابتلا به سرطان به حدی در حال افزایش است که تهدید آن برای بشریت را میتوان با تهدید تغییرات آب و هوا مقایسه کرد. بررسی‏های انجام شده توسط محققان دانشکدۀ اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه کالج سلطنتی لندن و یکی از دانشمندان برجسته در این زمینه نشان میدهد، اپیدمی چاقی در کشورهای صنعتی بهعنوان مهمترین عامل ابتلا به سرطان شناسایی شده است.
به گفتۀ این محققان همانطور که در زمینۀ گرمایش زمین ما نیازمند اقدام عاجل هستیم درباره سرطان نیز چنین ضرورتی احساس میشود، چون بسیاری از سرطانها قابل پیشگیری و درمان هستند. بر اساس آخرین آمار صندوق تحقیقات سرطان جهانی هر ساله حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست میدهند که این آمار تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
پیشبینی می‏شود تعداد این موارد جدید ابتلا نیز از ۱۰ میلیون تا سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیون در سال برسد. همچنین پیشبینی می‏شود که میزان مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در ۴۰ سال آینده ۲ برابر خواهد شد.
طبق محاسبات، همه ساله ۵ میلیون بیمار جدید سرطانی نیازمند پرتودرمانی خواهند بود که در این راستا، وجود نیروهایی با دانش و تعلیمات کافی و تجارب کلینیکی و پزشکی و نیز تسهیلات مناسب و زیرساختهای حفاظتی برای انجام پرتودرمانی به روشهای مطمین، ایمن و خصوصاً موثر به شدت احساس میشود.
کشورهای در حال توسعه ۸۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، اما با این وجود این کشورها تنها در حدود یک سوم از کُل تسهیلات درمانی و تشخیصی را برای معالجه بیماران سرطانی در اختیار دارند.
براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۲۰ تعداد موارد بیماری سرطان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، به طوری که موارد ابتلا از ۱۰ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۰۵ به ۱۵ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ میرسد که اکثریت این موارد یعنی بیش از ۶۰ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.