توصیه‌های جنرال کمپبل به مافوق‌هایش

گزارشگر:یک شنبه 18 دلو 1394 - ۱۷ دلو ۱۳۹۴

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به رهبران ارتش امریکا پیشنهاداتی ارایه داده که در صورت تصویب باعث گسترش نقش نظامی امریکا در افغانستان به ویژه در زمینۀ کمک به نیروهای محلی این کشور برای مقابله با طالبان و دیگر شبه نظامیان نظیر شاخه وابسته به گروه تروریستی داعش می‌شود.
mandegar-3به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مقام‌های ارشد پنتاگون مشغول بررسی طیفی از اقدامات هستند تا پشتیبانی از ارتش افغانستان در سال ۲۰۱۶ را تقویت کنند. این اقدامات شامل اجازه به نیروهای امریکایی برای حمله در نزدیکی خط مقدم و افزایش استفاده از قدرت هوایی امریکا است.
جنرال جان اف. کمپبل، فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست درباره این توصیه‌ها که به مقام‌های مافوق خود ارایه کرده گفت: من قرار نیست پستم را در حالی ترک کنم که مافوق‌های من درک نکرده‌اند لازم است چه کارهایی انجام دهیم.
یک منبع آشنا به این مساله خاطرنشان کرد: این پیشنهادها همچنین منجربه افزایش قابلیت ارتش امریکا برای هدف قرار دادن شبه نظامیان مختلف در افغانستان خواهد شد.
ماه گذشته میلادی کاخ سفید یک حکم جدید را تصویب کرد که ارتش امریکا اجازه حمله به گروه تروریستی داعش در افغانستان را می‌داد. رهبران ارتش امریکا درحال صحبت درباره یک حضور چندین ساله و یا حتی چندین دهه‌ای در افغانستان هستند.
دیوید سدنی، مقام ارشد سابق پنتاگون برای پاکستان و افغانستان طرحی که دولت اوباما در ابتدا برای خارج کردن نیروهای امریکایی از افغانستان ارائه کرد را از همان آغاز مخدوش توصیف کرد و گفت که این طرح سبب شد نیروهای محلی افغان آسیب پذیر شوند زیرا حمایت خارجی از آنها خیلی زود قطع شد.
وی اظهار کرد: در چند ماه آخر سال ۲۰۱۵ کاملاً مشخص شد که ما مجبور به اتخاذ تصمیمی شدیم که ما را وادار به انجام کاری کرد که در همان ابتدا باید می‌کردیم. دولت اوباما به اشتباه فکر می‌کرد که مذاکرات صلح افغانستان باعث غیرضروری شدن حضور نظامی بلندمدت در این کشور خواهد شد. جنرال کمپبل که در حال کناره گیری از سمتش بوده و با کناره گیری از فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان بازنشسته می‌شود در اظهاراتش خطاب به قانونگذاران امریکایی در چند روز گذشته تصویری پیچیده از وضعیت امنیتی افغانستان ارائه کرد.
وی اظهار کرد که دولت وحدت ملی افغانستان حقیقتاً برای مهار فساد و رسیدگی به مشکلاتی در نیروهای امنیتی این کشور تلاش می‌کند و توصیه‌هایی که ارائه کرده می‌تواند به فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان انعطاف در عمل بدهد با این حال وی گفت که در این توصیه‌ها به دنبال حمایت از استقلال مشاوران نظامی امریکا در کنار نیروهای متعارف در تعداد زیاد نبوده است و به دنبال آن بوده که این مشاوران امریکایی نزد نیروهای متعارف در پایین‌تر از درجه سرجوخه حضور پیدا کنند.
وی همچنین گفت که اجازه حضور کنترل کننده‌گان هوایی امریکا نزد یکسری واحدهای محلی متعارف منتخب می‌تواند تغییر چشمگیری در وضعیت نیروهای افغان بدهد.
وی افزود: یکی از چیزهایی که نیروهای افغان هر روز درخواستش را دارند پشتیبانی هوایی نزدیک است. این در حالی است که مساله تحویل جنگنده‌های A-29 سوپرتوپانو به نیروهای افغان خیلی کند انجام می‌شود.
وی اظهار کرد که تلاش کرده به جبران کندی ایجاد نیروی هوایی ارتش افغانستان از طریق مسلح کردن هلی کوپترهای روسیه MI-17 نیروهای افغان با مسلسل و موشک انداز کمک کند.
کمپبل همچنین به دنبال اقدام‌های بیشتر رهبران کشورهای اروپایی برای افغانستان نیز بوده است.
وی گفت که از کشورهای اروپایی خواسته با مشاوران نظامی بیشتر سربازان پشتیبانی پهپاد و امکانات اطلاعاتی به ارتش افغانستان کمک کند.
کمپبل در جریان شهادتش در کنگره امریکا در خصوص حمایت از پیشنهاد اوباما برای به نصف کاهش دادن ۹۸۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان تا اوایل سال آینده میلادی در افغانستان تحت فشار قرار گرفت.
مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند که ممکن است نظرشان عوض شده و تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری بعدی همچنان ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حفظ شوند.
کمپبل از اظهارنظر درباره اینکه آیا طرح اوباما باید تغییر یابد خودداری کرد اما گفت: افغانستان تا آینده نامشخصی نیاز به پشتیبانی چشمگیر خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.