توافق روی نقشۀ راه صلح

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ یک شنبه 18 دلو 1394 - ۱۷ دلو ۱۳۹۴

نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در نشست چهارجانبه، بر سر نقشۀ راه صلحِ افغانستان توافق کرده‌اند.
سومین نشست گروه هماهنگی چهارجانبۀ افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین، به تاریخ ۶ فبروری ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۱۷ دلو ۱۳۹۴ خورشیدی در اسلام‌آباد برگزار شد.
در اعلامیه نماینده‌گان چهار کشور آمده است: به ادامۀ پیشرفت‌های دو نشست پیشین، گروه هماهنگی چهارجانبه به جست‌وجوی راه‌ها برای برگزاری mandegar-3هرچه زودتر گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان نماینده‌گان با صلاحیت حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان پرداخت. در این زمینه، گروه هماهنگی چهارجانبه، روی نقشه راه که مراحل و گام‌های این روند را مشخص می‌سازد، به توافق رسید.
گروه هماهنگی چهارجانبه تأکید ورزید که پیامد روند گفت‌وگوهای صلح، باید فیصله سیاسی‌یی باشد که منتج به پایان خشونت و برقراری صلح پایدار در افغانستان شود.
در این راستا، کشورهای گروه هماهنگی چهارجانبه توافق نمودند که تلاش ها را برای تعیین تاریخ گفت‌وگوهای مستقیم صلح، میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان ادامه دهند. توقع می‌رود که تا پایان فبروری ۲۰۱۶ میلادی، تاریخ گفت‌وگوهای مستقیم تعیین شود. اعضای گروه هماهنگی چهارجانبه، تمام گروه‌های طالبان را به پیوستن به گفت‌وگوهای صلح فرا خواندند.
گروه هماهنگی چهارجانبه، توافق نمود که به هدف هموار ساختن راه برای روند گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، نشست‌های منظم خویش را ادامه دهد. گروه هماهنگی چهارجانبه توافق نمود که نشست بعدی خویش را به تاریخ ۲۳ فبروری ۲۰۱۶ برابر با ۴ حوت ۱۳۹۳ خورشیدی در کابل برگزار کند.
با این حال، وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که نشست‌های چهار جانبه برای ایجاد آغاز گفت‌وگوهای صلح، متفاوت‌تر از نشست‌های پیشین است.
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه‌یی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نشست‌های چهارجانبه برای آغاز گفت‌وگوهای صلح متفاوتر از نشست‌های پیشین است.
به گفتۀ او، این نشست‌ها می‌تواند امیدی به آغاز روند گفت‌وگوهای صلح باشد. در این نشست‌ها دو کشور همکار استراتیژیک افغانستان و پاکستان (چین و امریکا) شرکت دارند و این نشست‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی نسبت به آغاز گفت‌وگوهای صلح داشته است.
آقای مستغنی افزود: در دو نشست پیشین که در کابل و اسلام آباد برگزارشده بود، توافق روی ترسیم نقشه راه برای آغازگفت‌وگوهای صلح که بسیار مهم است صورت گرفت و در نشست دیروز ۱۷ دلو که در پاکستان برگزار شد، این توافقات نهایی شد.
او خاطر نشان کرد: از روز اول آغاز گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان تأکید کرده است که قانون اساسی رهنمودی برای تمام عمل‌کردهایش به شمول گفت‌گوهای صلح در این کشور است.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: گروه‌هایی که به صلح حاضر می‌شوند، نباشد پیش‌شرطی را مطرح کنند.
از سوی دیگر، مقامات پاکستانی گفته اند که گروه‌های بیشتر طالبان به منظور اشتراک در نشست‌های احتمالی صلح با دولت افغانستان باید تشویق شوند.
سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر در امور خارجی و سرپرست وزارت خارجه پاکستان، گفته است که تلاش‌های مشترک برای تشویق طالبان به پیوستن به روند صلح بر کاهش قابل ملاحظه خشونت‌ها در افغانستان کمک خواهد کرد.
آقای عزیز گفته است: «ما باور داریم که تلاش‌های جمعی ما در این مرحله، از جمله تلاش برای اعتمادسازی، باید به هدف آوردن تعداد بیشتر گروه‌های طالبان به روند صلح باشد.»
نزدیک به سه هفته پیش دومین نشست چهارجانبه درکابل برگزار شد. نخستین نشست این گروه در هفته اول ۲۰۱۶ در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.
در این نشست‌ها، اعزاز احمد چودری معاون وزارت امورخارجه پاکستان، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امورخارجه افغانستان، سفیر ریچارد جی اولسن نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، و سفیر دینگ شی جون فرستاده ویژه چین برای افغانستان اشتراک داشتند.
گروه طالبان پس از ملا محمد عمر، به دو دسته عمده به رهبری ملا اخترمحمد منصور و ملا محمد رسول تقسیم شده که در مواردی این دو گروه با یکدیگر درگیر هم شده‌اند.
حدود سه هفته پیش، گروهی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر که به ملا اختر منصور وفادار هستند، در نشستی به میزبانی موسسه پگواش در شهر دوحه، شرط‌هایی را برای آغاز مذاکرات صلح مطرح کردند.
خارج کردن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و حذف جوایز تعیین شده برای بازداشت یا از بین بردن آن‌ها و آزادی طالبان زندانی از جمله این شرط‌ها است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.