نمایندۀ ارشد غنی در هلمند: نیـازی به ادامـۀ جنگ با طالبـان نیست

گزارشگر:یک شنبه 2 حوت 1394 - ۰۱ حوت ۱۳۹۴

فرستاده ریاست جمهوری افغانستان برای تأمین امنیت ولایت هلمند گفته است که دیگر نیازی برای ادامۀ درگیری با طالبان نیست و برهمین اساس نیروهای امنیتی و نظامی از بخش‌هایی از این ولایت خارج شده‌اند.
ولایت هلمند بزرگترین مرکز کشت مواد مخدر می‌باشد و ماه‌هاست که جنگ در این منطقه به شدت ادامه دارد.
mandegar-3صدها نیروی ویژه امریکایی و انگلیسی به تازه‌گی به این منطقه برای تقویت خط دفاعی اعزام شده‌اند.
محمد معین فقیر فرمانده لشکر ۲۱۵ ارتش افغانستان گفت: به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا از پایگاه برج روشن در موسی‌قلعه و گرشک ولایت هلمند خارج شوند.
وی افزود: حضور آن‌ها در منطقه هیچ معنایی نداشت، از آن‌ها در جنگ با دشمن در دیگر بخش‌های ولایت هلمند استفاده خواهیم نمود.
به نوشته رویترز جنگ شدیدی در موسی قلعه و دیگر بخش‌های هلمند در جریان است و طالبان در ماه اگست سال گذشته توانستند تا برخی از این مناطق را تحت کنترل خود در آورند.
عبدالمجید آخوندزاده معاون شورای ولایتی هلمند نیز گفت: حالا که نیروهای امنیتی از این مناطق خارج شده‌اند، به زودی شاهد سقوط مناطقی مانند سنگین، گرشک و کجکی خواهیم بود.
خروج نیروهای امنیتی از این مناطق در میان مقامات محلی شایعات تبانی دولت با طالبان را پررنگ می‌کند اما عبدالجبار قهرمان فرستاده ریاست جمهوری در تأمین امنیت هلمند چنین ادعاهایی را رد می‌کند.
قهرمان گفت: هیچ معامله‌یی در کار نیست. به این نتیجه رسیدیم که نیازی به ادامه جنگ در این مناطق نداشتیم.
این عقب‌نشینی باعث نگرانی‌های برخی از سیاسیون شده است.
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی گفته است که خبرهای نا خوشی در راه هست.
او گفته است:
تضرع به دشمن و جابجایی‌های کلیدی به فرمایش دشمن، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه وحدت نسبی کنونی را نیز صدمۀ شدید می‌زند. از قراین بر می‌آید که طرح‌های جدید و دسیسه‌های جدید که هدف استراتژیک آن، تجرید حوزه‌های خاص فکری و سمتی است، به اجرا گذاشته می‌شود. آن‌چه را من خبر می‌شوم و می‌شنوم نشان می‌دهد که همه یک بار دیگر در فکر خوش‌سازی پاکستان و قناعت نظامیان پاکستان برآمده‌اند. این یک پرش بسیار خطرناک و پیچیدۀ سیاسی است. بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد ایجاد اجماع، تحکیم وفاق ملی و تحیکم روحیه قوای مسلح است. مراجعه به دشمن از پایگاه لرزان سیاسی و غیرملی نتیجه نخواهد داد. طراحان استراتژی نو، باور به ارادۀ ملی ندارند. عقب‌نشینی منظم از ولسوالی موسی قلعه یکی از گوشه‌های این طرح چند بعدی است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.