رونمایی فصل‌نامۀ “ادبیات معاصر”

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 28 حمل 1395 - ۲۷ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3نخستین شمارۀ فصل‌نامۀ “ادبیات معاصر” که از نشانی بنیاد اندیشه به نشر رسیده، با حضور شاعران، نویسنده‌گان، استادان دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه ابن سینا رونمایی شد.
حسین حیدربیگی مدیر مسوول، علی پیام معاونت مدیر مسوول و محمود جعفری سردبیری این فصل‌نامه را به دوش دارند.
مسوولان فصل‌نامۀ ادبیات معاصر می‌گویند که آنان در بخش‌های فرهنگی، ادبی و هنری کار خواهند کرد.
حسین حیدربیگی، مدیر مسوول فصل‌نامۀ “ادبیات معاصر” و یکی از سخنرانان محفل رونمایی این فصل‌نامه، دربارۀ اوضاع فرهنگی امروز افغانستان و ضرورت نشر فصل‌نامۀ ادبیات معاصر صحبت کرده گفت: این فصل‌نامه تلاش دارد تا جواب‌گوی ضرورت‌های فرهنگی، ادبی و هنری جامعۀ امروز ما باشد.
به گفتۀ مدیر مسوول فصل‌نامۀ ادبیات معاصر: جامعۀ افغانستان در دورۀ پساطالبان بیشتر مصروف منافع مادی به بهانه‌های فعالیت‌های فرهنگی شد و این امر ضعف و بی‌هویتی فرهنگی را به‌وجود آورد.
آقای حیدر بیگی با اشاره به نبود پشتوانۀ مالی برای کارهای فرهنگی در افغانستان، اما گفت: محدودنگری در بخش فرهنگی بر اساس قومیت، مذهب و روابط دوستانه از ضعف‌های دیگر جامعۀ فرهنگی افغانستان است.
در سرمقالۀ شمارۀ نخست فصل‌نامۀ ادبیات معاصر نیز آمده است که آفرینش ادبی و هنری بیان گوشه‌یی از درد مردم است و باید باشد؛ این آفریده‌ها بایستی در ذهن و ضمیر مردم جای باز کند و باعث تغییر رویکردها و نگرش‌های کج باشد.
دکتر محمد‌امین احمدی، رییس دانشگاه ابن سینا و یکی از سخنرانان این محفل با بیان این‌که فرهنگ و هنر به منزلۀ خانۀ وجود انسان است افزود: حس زیبایی‌شناسی انسان منشأ هنر است و ارضای آن یکی از نیازهای اساسی انسان می‌باشد.
به گفتۀ آقای احمدی، فرهنگ و ادبیات نشانگر عواطف و احساسات انسان است و احساسات تعالی یافته خود را به صورت فرهنگ و هنر بروز می‌دهند.
سیده مژگان مصطفوی، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز رونمایی فصل‌نامۀ ادبیات معاصر را به دست اندرکاران و علاقه‌مندان این مجلۀ ادبی تبریک گفته خاطر نشان کرد: در طول ۱۴ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ رسانۀ چاپی و تصویری در وزارت اطلاعات و فرهنگ به ثبت رسیده است که نشان از افزایش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در کشور است.
بانو مصطفوی از افزایش فعالیت‌های جوانان در امور فرهنگی ابراز خُرسندی کرد و یادآور شد که نسل گذشته بیشتر درگیر جنگ بوده است.
در عین حال، مخاطب‌یابی و نگاه حرفه‌یی به نقد و تحلیل آثار ادبی، پرداخت به ادبیات ملل از دریچۀ ترجمه از جمله رویکردهایی گفته شده‌اند که دغدغۀ اصلی اهالی “ادبیات معاصر” را در بر دارد.
سلطه در زمانی هنر بر سیاست، عشق‌ها و حسرت‌های رودکی، جنگ و صلح در شاهنامه، تحصیلات عالی خصوصی؛ توسعۀ فرهنگی، همسانی‌ها و نا همسانی‌ها، علیه فراموشی، ادبیات پاسدار ارزش‌های انسانی و…، از مطالب و بحث‌های آمده در نخستین شمارۀ این فصل‌نامه است.
شعر خوانی و موسیقی بخش‌های دیگر این محفل رونمایی فصل‌نامۀ ادبیات معاصر بود که با توزیع فصل‌نامه و صرف عصریه به پایان رسید

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.