اخراج ده روزۀ عضو مشوانی به دلیل حملۀ فیزیکی به وزیر

گزارشگر:یک شنبه 29 حمل 1395 - ۲۸ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3مجلس نماینده‌گان سیخی مشوانی را به دلیل حملۀ فیزیکی به وزیر انکشاف دهات در جلسۀ علنی مجلس، برای ده روز از حضور در مجلس منع کرد.
سخی مشوانی، نمایندۀ ولایت کنر در مجلس نماینده‌گان در جلسۀ علنی مجلس روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته (۲۵ فروردین) با شئی به صورت نصیراحمد درانی وزیر انکشاف دهات زده بود.
آقای مشوانی همان روز هم به دستور ظاهر قدیر نایب رییس‌مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، از جلسه اخراج شد و دیروز (۲۸ حمل) براساس پیشنهاد هیأت رییس و تصویب اعضای مجلس، برای ده روز از حضور در جلسه منع شد.
آقای قدیر که ریاست جلسه دیروز مجلس را هم به عهده داشت، گفت: «طبق فقرۀ ب بند ۴ ماده ۷۲ اصول وظایف داخلی مجلس نماینده‌گان پیشنهاد می‌گردد که مدت ۱۰ روز محترم مشوانی در جلسات اشتراک ننماید.»
این پیشنهاد با آرای اکثریت اعضای حاضر مجلس به تصویب رسید و آقای قدیر دلیل ارایه این پیشنهاد را «حفظ حیثیت مجلس نماینده‌گان» و «اجرای اصول وظایف داخلی» عنوان کرد.
محمداقبال صافی، نمایندۀ ولایت کاپیسا گفت، قرار است عصر امروز آقای مشوانی با گروهی از نماینده‌گان مجلس به خانۀ آقای درانی برود و از او معذرت بخواهد.
آقای درانی پس از حملۀ آقای مشوانی، گفت که این نمایندۀ ولایت کنر یک طرح عمرانی را برای سه سال «گروگان» گرفته و خواستار پرداخت ۲۰ درصد از هزینه این طرح است.
وزیر انکشاف دهات، همچنین گفت که آقای مشوانی اصرار داشته که یک فرد مورد نظرش در یکی از پُست‌های دولتی مقرر شود، اما او با آن موفقت نکرده است.
ظاهر قدیر گفت که آقای مشوانی هم «ادعاهایی» علیه آقای درانی دارد، اما توضیح نداد. آقای قدیر افزود که بررسی ادعاهای هر طرف «موضوع جدگانه‌یی» است که بعداً بررسی خواهد شد.
این دومین‌بار است که وظیفۀ عضو مجلس کشور به حالت تعلیق در می‌آید. پیش از این، وظیفه ملالی جویا عضو مجلس پیشین به دلیل «اهانت» به مجلس و اعضای آن در (۳۱ ثور/اریبهشت ۱۳۸۶) تا آخر دورۀ کاری مجلس به تعلیق درآمده بود.
خانم جویا در یک مصاحبۀ تلویزیونی مجلس را به دلیل حضور فرماندهان جهادی و کسانی به گفتۀ او ناقضان حقوق بشر، با «اصطبل» مقایسه کرده بود، اما آقای مشوانی بدون اظهار نظری در مورد آقای درانی یا عرفان‌الله عرفان دبیر مجلس، به آن‌ها حملۀ فیزیکی کرد.
آقای مشوانی لحظاتی پیش از آن‌که به آقای درانی حمله کند، به آقای عرفان حمله کرده و یخن‌اش را کشیده بود، چرا که او میکروفن او را به دلیل تمام شدن وقت و صحبت خارج از موضوع قطع کرده بود.
این نخستین‌بار است که یک عضو مجلس در صحن علنی مجلس به یک عضو کابینه افغانستان حمله فیزیکی می‌کند و به دلیل آن، ده روز از حضور در مجلس محروم می‎شود.
پیشتر آقای مشوانی به بی‌بی‌سی گفته بود هر تصمیمی که مجلس در مورد این اقدام او بگیرد، آن را خواهد پذیرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.