شمال‌شرق؛ از بدگمانی به مرکز تا چیره‌گی بر طالبان

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 30 حمل 1395 - ۲۹ حمل ۱۳۹۵

برخی نماینده‌گان مردم بغلان، کندز و تخار می‌گویند: دلهره، ترس و نگرانی مردم از سقوط دوباره برخی ولایات در شمال افزایش یافته است.
آنان، نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا و نیروهای امنیتی را به بی‌توجهی در مورد تعقیب و از بین بردن لانه‌های گروه طالبان در ولایت بغلان و کندز متهم کرده می‌گویند که برخی از ساحات این ولایات دوباره به دست طالبان سقوط کرده است.
mandegar-3اما یک مقام ارشد امنیتی زون شمال‌شرق می‌گوید که نیروهای امنیتی کشور در ولایات کندز و بغلان پاسخ دندان‌شکن به طالبان داده و ده‌ها تن از افراد دشمن را کشته‌اند.
شیر عزیز کامه‌وال فرمانده زون ۸۰۸ اسپین زر در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در زون شمال شرق، کار تبلیعاتی دشمن بالای مردم به شکل قوی کار کرده است، اما در نشست‌هایی که با مردم داشتیم، از آن‌ها خواستیم که بالای نیروهای امنیتی خود باور داشته و تبلیغ سوء دشمن را گوش نکنند.
او افزود: “دشمنان تلاش می‌کردند که با پخش اشاعه که کندز در حال سقوط است، مردم را یکبار دگر در ترس و هراس قرار دهند. مردم به سخنان طالبان گوش داده و از حکومت محلی فاصله گرفته بودند. ما تلاش کردیم که همراه مردم تماس بگیریم و فاصله ایجاد شده را از بین ببریم.”
به گفتۀ او، طالبان با آغاز عملیات «عمری» می‌خواستند برخی ولایات به‌خصوص کندز را تصرف کنند، اما پیش از آن دولت عملیات شفق را به سطح کشور راه‌اندازی کرد و علمیات‌ دشمن در کندز، بدخشان و بغلان شکست خورد.
آقای کامه‌وال خاطر نشان کرد: دندغوری و دندشهاب‌الدین که پس از امضاء معاهده به مراکز قوی طالبان تبدیل شده بود، توسط نیروهای امنیتی از بین برده شد. اما، در برخی از ساحات دندغوری جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد؛ ولی خطر جدی‌یی که متوجه پلخمری بود، از بین رفت.
او با بیان این‌که در دند شهاب‌الدین فشار دشمن زیاد بود و چند پوسته امنیتی پولیس محلی را تصرف کرده گفت: در برخی ساحات طالبان محاسن سفیدان را مجبور کرده بودند که در پوسته‌های امنیتی بروند و علیه دولت تبلیغ کنند، اما در حال حاضر رفت و آمد افراد ملکی را به‌خاطر مشوره به مسوولان پوسته‌های امنیتی ممنوع قرار دادیم.
او با بیان این‌که مشکلات امنیتی وجود دارد، گفت: طالبان با یک حمله تهاجمی که در ۴۸ ساعت بالای کندز انجام دادند؛ تنها چند پوسته امنیتی را در ولسوالی خان آباد تصرف کردند، ضد حمله نیروی‌های امنیتی در کندز باعث شد که ۷۳ تن از افراد دشمن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی و یک چین تانک، یک عراده هانوی که از نیروهای امنیتی در سقوط کندز به دست دشمن افتاد بود، از بین برده شد.
فرمانده زون ۸۰۸ درباره وضعیت بدخشان اذعان کرد: در بهارک بدخشان یک حمله تهاجمی که دشمن انجام داده با مقاومت نیروهای امنیتی روبرو شده ۱۲ تن کشته ۳تن اسیر و ۵ جسد دشمن در میدان نبرد باقی مانده است و عنقریب عملیات کوکچه به واپس‌گیری ولسوالی‌های وردوج و یمگان از تصرف دشمن آغاز می‌شود.
این درحالی است که رییس شورای ولایتی بغلان می‌گوید: برخی مسوولان نیروهای پولیس و ارتش به شکل “خود سرانه” پوسته‌های امنیتی در ساحات دندغوری را ترک گفته‌اند و چهار تا پنج مرکز “بیس” در دندغوری و یک چین‌تانک ارتش ملی در ددست طالبان افتاده است.
از سویی دیگر، محمد عظیم محسنی نماینده مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: نیروهای امنیتی با چالش‌ها و قربانی‌های زیادی ولایت بغلان را از وجود طالبان پاکسازی کردند، اما اخیراً طالبان دوباره به این ولایت یورش برده و برخی ساحات را تصرف کردند.
آقای محسنی افزود: برخی از حلقات در داخل نظام در برگرداندن طالبان به ولایت بغلان کمک کرده‌اند. والی بغلان و برخی مسوولان که در راستای تأمین امنیت تلاش کرده‌اند، از سوی افراد متعلق به ستون پنجم در داخل نظام مجازات شده‌اند.
به‌گفتۀ او، رهبران دولت وحدت ملی باید برنامه امنیتی ولایت بغلان را مورد غور قرار دهند، در غیر آن ستون پنجمی‌ها در تلاش سبوتاژ امنیت بغلان و ولایات شمال استند.
آقای محسنی خاطر نشان کرد: ۳۷ تن از مسوولان پولیس محلی در ولایت بغلان که یک‌شبانه روز در مقابل دشمنان جنگ کرده اند، با نرسیدن کمک همه‌شان با تمام تجهیزات به طالبان تسلیم شده‌اند.
آقای محسنی گفت که دندغوری در دست طالبان سقوط کرده است.
این نماینده مردم بغلان با ذکر این‌که برخی از وکلا و حلقات از داخل نظام به خاطر شکست طالبان اشک می‌ریختند، گفت: این افراد در حال حاضر با این گروه همکاری می‌کنند.
هم‌چنان، قدرت الله ذکی نماینده مردم تخار در مجلس می‌گوید: طالبان در این اواخر یک عملیات گسترده را به نام (عمری) راه اندازی کرده که هدف شان سقوط برخی از ولایات در شمال بود اما، شکست خوردند.
آقای ذکی با بیان این‌که گروه‌های مسلح غیر مسوول در ولایت تخار وجود دارد که مربوط فرد یا گروهی نمی‌شوند، گفت: هرچند این گروه‌ها در گذشته در مقابل طالبان جنگیده اند، اما باید به‌خاطر ایجاد مصؤنیت به مردم تحت اداره دولت قرار بگیرند.
این نماینده مردم تخار تصریح کرد که بی ‌عدالتی در این ولایت از طرف برخی حاکمان محلی صورت می‌گیرد و مردم تخار خواهان عدالت اجتماعی و مشارکت ملی اند.
او گفت: در عملیات تکتیکی که از طرف نیر‌وهای امنیتی انجام شد، برخی از ساحات که در تصرف طالبان قرار داشتند، دوباره در تصرف نیروهای امنیتی در آمد اما، نگرانی‌ها در ولسوالی درقد و ینگی قلعه هنوز هم وجود دارد.
در این حال، فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در مجلس نماینده‌گان، با بیان این‌که در برخی از ساحات ولایت کندز هنوز هم جنگ جریان دارد، می‌گوید: خاطرات تلخی که از سقوط کندز در ذهن مردم وجود دارد، مایه نگرانی از سقوط دوباره این ولایت برای مردم شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.