مقام‌های بلندپایۀ دولتی در روز جهانی مطبوعات: هیچ نهادی حق سانسور ندارد

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ چهارشنبه 15 ثور 1395 - ۱۴ ثور ۱۳۹۵

هیچ اداره‌یی حق دخالت در کار خبرنگاران را ندارد و دولت حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز ( ۱۴ثور/ اردبهشت) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مطبوعات در کابل با ابراز این مطلب گفت که آزادی بیان محصول کار خبرنگاران و رسانه‌هاست.
داکتر عبدالله عبدالله با بیان این‌که آزادی بیان یک دست‌آورد برای مردم افغانستان است که به زحمات اهل رسانه‌ها و خبرنگاران به دست آمده است، mandegar-3گفت: پیش از دهۀ دموکراسی برخی افراد به‌خاطر ابراز نظرشان زندانی می‌شدند.
رییس اجرایی افزود: کارهای انجام شده در حمایت از رسانه‌ها بسنده نمی‌کند. رسیده‌گی به قضایای قتل و شکنجۀ خبرنگاران از اولویت‌های دولت است.
او افزود: دشمنان افغانستان نمی‌توانند آزادی بیان را سلب کنند، حمله بالای کارمندان تلویزون طلوع، دشمنی با رسانه‌ها را نشان داد؛ اما خبرنگاران با همت توانستند که آواز مردم را بلند کنند و از تهدید‌ها نهراسند.
به گفته او، حکومت وحدت ملی از هیچ نوع همکاری و حمایت از رسانه‌ها دریع نمی‌کند و در فراهم کردن امنیت خبرنگاران نیروهای امنیتی سهیم اند.
او خطاب به خبرنگاران گفت: شما افرادی هستید که زحمات زیادی را در فراهم‌آوری حقیقت‌ها به مردم دیده‌اید. در بخش اصلاحات و حکومت داری خوب هر سخنی که از شما به ما می‌رسد بیهوده نیست.
رییس اجرایی از مشکلاتی که در برابر خبرنگاران قرار دارد، یاد آوری کرد و گفت که خبرنگاران در ولایات نا‌امن با مشکلات زیادی مصروف تهیه خبر اند، هیچ نهاد دولتی حق ندارند که رسانه‌ها را سانسور کنند؛ اگر مشکلی وجود داشته باشد از راه قانونی پیگیری شود.
او خاطر نشان کرد که مسوولان رسانه‌ها باید در مورد فعالیت‌شان از مردم بشنوند و در بخشی‌ از نشرات‌شان که مردم شکایت دارند تجدید نظر نمایند.
رییس اجرایی کشور، از تمام رسانه‌ها و فعالان رسانه‌یی خواست که مسأله منافع ملی و وحدت ملی را در اولویت برنامه‌های شان داشته باشند.
رییس اجرایی با تقدیر از فعالیت‌ها و اقداماتی که وزارت اطلاعات و فرهنگ روی دست دارد به خبرنگاران کشور اطمینان داد که حکومت در بخش تقنین و رسیده‌گی به قضایای مربوط به رسانه‌ها به دیدگا‌ه‌های آنان گوش می‌دهد و هیچ تصمیمی در این راستا بدون مشوره و نظر آنان اتخاذ نمی‌گردد.
رییس اجرایی کشور هم‌چنان از رسانه‌های کشور تقاضا نمود تا در نشرات و برنامه‌های خویش مصالح و منافع علیای کشور را در نظر بگیرند و به قضایایی‌که وحدت و همبستگی مردم را ضربه می‌زند نپردازند.
او تاکید نمود که رسانه‌ها و حکومت با اتحاد و یکدلی باید در مقابل تروریزم و دهشت افگنی و اعمالی ‌که منافع ملی افغانستان را تهدید می‌کند مبارزه نمایند.
به گفتۀ او، تروریزم دشمن ارزش‌های اسلامی و انسانی‌است، دین و مذهبی ندارد.
عبدالله عبدالله، با تمجید از تحلیل‌‌گران و آگاهان امور سیاسی٬‌ از آنان خواست با درک مسوولیت‌های ملی خویش واقعیت‌ها را بازتاب دهند و از پیش‌داوری و مغشوش ساختن افکار عمومی در این لحظات حساس و سرنوشت ساز اجتناب نمایند.
از سویی هم، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ در این همایش گفت: دسترسی به اطلاعات حق مسلم شهروندان و رسانه‌ها است که دولت از آن پشتیبانی می‌کند.
آقای جهانی افزود: مصونیت خبرنگاران در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد و وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌خاطر ایجاد سهولت و مصونیت خبرنگاران، شورای عالی رسانه‌ها را ایجاد کرده که در قضیه سقوط کندز، با ۴۵ تن از خبرنگاران بیجا شده همکاری صورت گرفت.
او فعالیت رسانه‌های خصوصی را یک دست‌آورد خواند و تصریح کرد که از سانسور بی‌جا به شکل قطعی‌ جلوگیری می‌شود و به‌خاطر فعالیت بهتر رسانه‌ها با مسوولان رسانه‌های خصوصی ارتباط برقرار کرده است.
او گفت: افغانستان در حمایت از آزادی مطبوعات در سال جاری در میان ۱۸۰ کشور جهان ردۀ ۱۲۰ قرار گرفته، این در حالی است در سال‌های پیشین افغانستان در رده‌های ۱۲۴ و ۱۲۸ قرار داشت.
وزیر اطلاعات وفرهنگ تصریح کرد: به‌خاطر فعالیت معیاری رسانه‌ها کمیسیون بررسی از کار کرد رسانه‌ها تشکیل شد که به شکایت‌های رسانه‌یی رسیده‌گی می‌کند تا هنوز ۴۵ قضیه را مورد بررسی قرار داده است، او مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌ها خصوصی را گزینه ‌خوب برای استخدام، انفکاک و امتیازات خبرنگاران دانست.
او با نگرانی از ارقام کشته و مجروح خبرنگاران افزود: پشنهادی را به رییس جمهور فرستاده که در یکی از چهاراهی‌های کابل نام شهدا رسانه‌یی حک شوند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ از یک مقرره‌یی جدید مصونیت خبرنگاران در هماهنگی با نهاد امنیتی خبرداد و افزود: به‌خاطر بررسی قضایایی خبرنگارانی که کشته یا زخمی شده اند، کمیسیونی به ریاست سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری ایجاد شده که چگونه قتل و شکنجه خبرنگاران را بررسی می‌کنند.
هم‌چنان، عبدالحمید مبارز رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در این همایش گفت که با تمام نارسایی‌های دولت در رسیده‌گی به قضایایی خبرنگاران داشته آزادی بیان دست آورد به دولت محسوب می شود.
آقای مبارز افزود که در برخی ولایات کشور جنگ جریان دارد و در ولایات سرحدی، کشور همسایه به شکل آشکار تجاوز می‌کنند. اما، خبرنگاران و رسانه‌ها فعالیت خود را به دشواری انجام می‌دهند. در گذشته مشکل رسانه‌ها و خبرنگاران با دولت بود و حال دولت حامی رسانه‌ها است، در گذشته شمار زیاد از خبرنگاران زندانی می‌شدند، اما امروز یک خبرنگار زندانی نداریم.
او خاطر نشان کرد که آزادی بیان امروزی تحفه امریکا نیست بلکه دست‌آورد زحمت‌ خود مردم افغانستان است.
همچنان، ریکار دوکراسی مشاور بخش مطبوعاتی دفتر یونسکو، نقش بانوان را در اطلاع‌رسانی مهم خوانده گفت: جای خوشی است که بانوان می‌توانند در اطلاع رسانی به مردم خود در افغانستان سهم گیرند. زنان نصف پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و آنچه را که گاهی زنان می‌بینند مردان دیده نمی‌توانند.
او گفت: قانون دسترسی به اطلاعات که از سال ۲۰۰۴ به این طرف ایجاد شده است می‌تواند به رسانه‌ها یک دست آورد باشد. اما موجودیت قانون تا وقتی که عملی نشود بسنده نیست.
او با تأکید افزود که یونسکو در افغانستان از رسانه‌ها آزاد و آزادی بیان حمایت می‌کند.
از سویی دیگر، ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی به مناسب گرامی داشت از روز جهانی آزادی مطبوعات از تمامی ادارات دولتی خواسته تا در زمینه اجرایی شدن گزارش های تحقیقی رسانه‌ها اقدام نمایند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشرخبرنامه‌یی به نقل از محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است: از آن جایی‌که دولت جمهوری اسلامی افغانستان همواره از دستاورد سترگ آزادی مطبوعات حمایت نموده قانون اساسی و قانون رسانه‌ها، آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها را تضمین کرده است؛ ما با درک اهمیت فعالیت آزاد رسانه‌ها و آزادی بیان، از این ارزش بزرگ پاسداری و در چارچوب قانون از آن حمایت می‌کنیم.
آقای غنی در این پیام بیان داشته که رشد رسانه‌های آزاد و نهادینه شدن آزادی بیان نیاز به همکاری جمعی حکومت، دست اندر کاران رسانه‌ها و مردم دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.