ننگرهار؛ مرکز فساد اداری نماینده ملکی امریکا در ننگرهار: کاش از شر شیرزی رهایی یافت

- ۱۵ عقرب ۱۳۹۱

یک روزنامه معتبر امریکایی نوشته است، ولایت سرحدی ننگرهار که توسط گل‌آغا شیرزی رهبری می‌شود، به مرکز فساد اداری مبدل شده است.
روزنامه والستریت ژورنال می‌گوید، نیروهای امریکایی چند سال پیش گل آغا شیرزی والی ننگرهار را به خاطر تامین امنیت این ولایت، بزرگ ترین منبع امید می‌دانستند؛ اما اکنون این ولایت مهم که در سرحد میان افغانستان و پاکستان موقعیت دارد، زیر رهبری گل آغا شیرزی به مرکز فساد اداری مبدل شده است.
گزارش ارزیابی فعالیت‌های گل آغا شیرزی از سوی یک مقام بلند رتبه ملکی ایالات متحده امریکا، به حیث یک سند محرم تهیه شده و به دست روزنامه والستریت ژورنال رسیده است.
روزنامه می‌نویسد: در گزارش آمده است که گل آغا شیرزی و اعضای اداره وی به طور سیستماتیک در فساد اداری آغشته اند که اخاذی‌ها، غصب زمین‌ها و قاچاق مواد مخدر شامل آن می‌باشند.
این ارزیابی که مسوده‌یی از اسناد دیپلوماتیک به شمار می‌رود، نیاز به ملاحظه نهایی دارد.
به نوشته روزنامه، یک گزارش کوتاه به نام «حساس» از سوی  کارشناسان امور گمرکی امریکا نیز به چنین موارد مشابه اشاره کرده است.
مقامات امریکایی می‌گویند، این گزارش‌ها دقیق و موثق اند و جای برای بحث در رابطه به دقت آن وجود ندارد.
مقامات امریکایی این موضوع را هم تایید می‌کنند که  فساد اداری در ولایت ننگرهار یکی از مشکلات عمده به شمار می‌رود.
فرمانده ویلیم سپیکس یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا، به روزنامه والستریت ژورنال گفته است که این وزارت ادعای فساد اداری را خیلی جدی می‌پندارد.
اما این مقامات امریکایی می‌گویند: این موضوع را نباید فراموش کرد که ما در موقفی قرار نداریم که رهبران افغان را تعیین کنیم. این کار خود افغان‌ها است.
هم‌زمان با این، سخنگوی والی ننگرهار می گوید: گزارش روزنامه والستریت ژورنال به دسترس آن‌ها هم قرار گرفته است، اما گفته که زود است تا در این مورد تبصره کند.
گزارش ارزیابی فعالیت‌های گل آغا شیرزی در والستریت ژورنال بر اساس معلومات استخباراتی و سایر منابع، تهیه شده است.
در این گزارش آمده است: والی ننگرهار به نام خود صندوق خیریه را ایجاد کرده و از راننده‌های وسایط که از راه تورخم می‌گذرند پول جمع‌آوری می‌کند و وی از این طریق سرمایه زیاد به دست آورده است.
روزنامه والستریت ژورنال می‌گوید، والی ننگرهار در این اواخر به خاطر بکس پر از پولی که به دست داشته، از سوی پولیس میدان هوایی آلمان برای دو ساعت مورد بازرسی قرار گرفت.
اما روزنامه می‌نویسد که گل آغا شیرزی به خاطری‌که پاسپورت دیپلوماتیک دارد، توانست با بکس پولش وارد آن کشور شود.
در این مقاله روزنامه والستریت ژورنال از قول مامورین ملکی امریکا آمده است که عده‌یی از مقامات در اداره گل‌آغا شیرزی، از محاکمه و دستگیری افرادی‌که از سوی نیروهای امریکایی و افغان دستگیر می‌شوند،  چشم‌پوشی کرده و به این ترتیب زمینه تشدد را مساعد می‌سازند.
به گفته روزنامه، در روزهای اخیر مقامات ملکی و نظامی امریکایی در محل به طور واضح  گل آغا شیرزی را نشانه‌یی از حکومت فلج می‌بینند که پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان، برای مردم هیچ کاری را انجام داده نمی‌تواند.
مارتین ویلمارت مسوول امور ملکی نیروهای نظامی امریکا در ولایت ننگرهار به روزنامه والستریت ژورنال گفته است که گل آغا شیرزی برای اداره خوب ننگرهار یک ضربه بزرگ به شمار می‌رود و کاش می‌شد از شر آن رهایی یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.