درآمد سالانۀ فدراسیون فوتبال افغانستان چقدر است؟

گزارشگر:سه شنبه 28 ثور 1395 - ۲۷ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3یک محاسبۀ سطحی نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال افغانستان سالانه درآمدی بیش از ۵ میلیون دالر دارد که برای کشوری مثل افغانستان درآمدی فوق‌العاده بزرگ محسوب می‌شود.
در کنگرۀ فیفا تصمیم گرفته شد که هر عضو به‌مدت ۴ سال مبلغ ۵ میلیون دالر از این نهادِ اداره‌کنندۀ فوتبال جهان دریافت کند.
هدف این برنامه این است تا فدراسیون‌های عضو هر چه بیشتر تقویت شوند و در نتیجه فوتبال کشورهای عضو رشد کند.
فیفا در مدت ۴ سال مبلغ ۱٫۶ میلیون دالر به‌هر عضو پرداخت می‌کرد که این خود نشان‌گر چرخش ۳۶۰ درجه‌یی در تصمیم جدید کنگرۀ فیفا است. منبع این کمک، درآمد فیفا از برگزاری مسابقات جام جهانی است.
بنابر تصمیم فیفا، هر فدراسیون عضو سالانه مبلغ ۷۵۰ هزار دالر را می‌تواند در ساخت چمن‌های فوتبال، برگزاری مسابقات و فوتبال بانوان خرج کند.
فدراسیون‌های عضو هم چنین می‌توانند سالانه مبلغ ۵۰۰ هزار دالر را روی کارهای اداری و مدیریتی به‌مصرف برسانند.
فیفا هم‌چنین به‌فدراسیون‌هایی که نیازمند باشند تا مبلغ یک میلیون دالر در جریان یک سال کمک خواهد کرد.
این کمک به‌خریداری وسایل فوتبال، برنامۀ کارورزی و هم‌چنین هزینه‌های تیم‌های بانوان و تیم‌های جوانان در مسابقات بین‌المللی اختصاص داده شده است.
از طرف دیگر، فیفا سالانه یک میلیون دالر به‌فدراسیون‌های منطقه‌یی (مثل فدراسیون فوتبال مرکز آسیا) خواهد پرداخت تا هزینه تیم‌های بانوان و تیم‌های جوانان از آن پرداخت شود.
فیفا هم‌چنین چندین شاخص را مطرح کرده که با برآوردن هر کدام، علاوه بر مبلغ ۱۰۰ هزار دالری که سالانه پرداخت می‌شود، ۵۰ هزار دالر دیگر نیز در برابر هر شاخص پرداخت می‌شود.
این شاخص‌ها عبارت از استخدام یک دبیر کُل، استخدام یک مدیر فنی، برگزاری لیگ مردان، برگزاری لیگ بانوان، برگزاری لیگ جوانان، برگزاری لیگ جوانان بانوان، طرح استراتژی توسعه و بهبود فوتبال بانوان، برنامۀ عملکرد و حساب‌دهی خوب، استراتژی رشد و توسعۀ فوتبال پایه و استراتژی رشد و توسعه داوری می‌باشند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در هر سال حدود ۴۰۰ هزار دالر به‌فدراسیون فوتبال افغانستان کمک می‌کند.
افزایش کمک به‌اعضا توام با نظارت بیشتر از سوی فیفا است. یکی از موارد نظارت این است که هر فدراسیون عضو باید نتیجه گزارش حسابرسی هزینه‌های خود را در پایان هر سال برای عموم منتشر کند.
فدراسیون فوتبال افغانستان هم‌چنین از بعضی برنامه‌های خاص فیفا مثل پروژه گل و هم‌چنین پروژۀ Performance سود می‌برد.
یک تعداد کشورها از جمله آلمان، جاپان، انگلستان و چند کشور دیگر نیز فدراسیون فوتبال افغانستان را کمک نقدی و غیر نقدی می‌کنند.
یک قسمت بزرگ دیگر از درآمد فدراسیون فوتبال افغانستان از برگزاری تورنمنت حاصل می‌شود.
علاوه بر این، شرکت‌هایی مثل «الکوزی» حامی مالی تیم ملی فوتبال افغانستان هستند و مبلغ ۳۰۰ هزار دالر از حساب این شرکت به‌طور سالانه برای حمایت از تیم ملی افغانستان پرداخت می‌شود.
با این هم، فدراسیون فوتبال افغانستان مانند سال‌های پیش هنوز هم مشکل بودجه‌یی خود را مطرح می‌کند و زمینۀ آماده‌گی درست تیم‌های ملی کشور را فراهم نمی‌کند.
انتخابات ریاست و سایر مقام‌های انتخابی فدراسیون فوتبال در ادامۀ امسال برگزار می‌شود و شاید خوب باشد یکی از شاخص‌هایی که نامزدان این پست‌ها مطرح می‌کنند، نحوه مدیریت امور مالی فدراسیون فوتبال باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.