«حمله مشترک طالبان و جنبش» بر مواضع جمعیت در فاریاب

گزارشگر:شنبه 1 جوزا 1395 - ۳۱ ثور ۱۳۹۵

تفنگداران مربوط حزب جنبش طالبان مسلح بالای روستای چغاتک ولسوالی المار ولایت فاریاب حمله کرده‌اند که در این درگیری به‌ شمول زمان‌الله قاطع رییس جوانان حزب جمیت اسلامی ولایت فاریاب ۲۰ تن کشته شده‌اند.
منابع محلی می‌گویند که در این حمله چندین خانه نیز توسط حمله کننده‌گان به آتش کشیده شده است. مسوولان امنیتی با تأیید این درگیری گفته اند mandegar-3که در مورد بررسی‌ها آغاز شده است.
عبدالمنان قاطع عضو شورای ولایتی فاریاب به‌ رسانه‌ها گفته است که تفنگداران حزب حنبش با تانک‌های دولتی و وسایل زرهی بالای روستای چغاتک در ولسوالی المار یورش برده و پاسگاه‌های فرمانده فاروق را مورد حمله قرار داده‌اند.
به گفتۀ او، ساعت دوازده تا دو بجه شب چهار شنبه تفنگ داران حزب جنبش از یک طرف و یک گروه طالبان مسلح از طرف دیگر حملات شدید را بالای روستا چغاتک ولسوالی المار انجام داده‌اند که در نتیجه ۲۰ تن کشته شد و چند دربند حویلی آتش گرفته است.
فاروق از فرماندهان حزب جمیعت اسلامی است که در برابر طالبان مسلح در این ولایت مصروف مبارزه بوده است.
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ که ریاست اجرایی جمعیت اسلامی را نیز به عهده دارد می‌گوید که این درگیری با تهاجم طرف‌داران ژنرال دوستم آغاز شده است؛ اما سید انور سادات والی فاریاب می‌گوید که این یک جنگ فراگیر نبوده و یک اختلاف قدیمی بین دو فرمانده محلی بوده است.
عطامحمد نور هم اکنون در جبهۀ منظمی در ولایت بلخ، با طالبان در حال نبرد است. او ضمن یادآوری مشکلات امنیتی شمال، این سوال را مطرح کرده است که: «ما باید در چند جبهه بجنگیم؟!»
او می‌گوید که نیروهای وابسته به جمعیت اسلامی در جبهات مشخصی در فاریاب بر ضد طالبان در حال نبرد هستند؛ در یک تهاجم حساب شده، در کنار طالبان، فرماندهان جنبش ملی هم به سنگرهای ژنرال فاروق قاطع (از فرماندهان جمعیت اسلامی) حمله کرده اند.
حزب جمعیت اسلامی اما این رویداد را مشکوک خوانده و تاکید می‌کند که این اتفاق باید به جدیت مورد بررسی قرار گیرد. مسوولان این حزب می‌گویند که در این جریان، چند مقام دولتی نیز کشته شده اند و حدس زده می‌شود که این حرکت در تبانی با طالبان محلی در این منطقه انجام یافته باشد.
همچنان، مولوی اسدالله جمالی رییس شورای عالی صلح ولایت فاریاب با تأیید این درگیری گفته است که طالبان و نیروهای مربوط حزب جنبش ساعت ۱۲ بجه شب بالای پاسگاه‌های فرمانده فاروق در روستا چغاتک حمله کرده که در نتیجه به شمول زمان الله قاطع برادر فرمانده فاروق و رییس جوانان حزب جمیعت ولایت فاریاب ۲۰ تن دیگر کشته شده‌اند.
از سویی هم، سید آقا اندرابی فرمانده امنیه ولایت فاریاب با تأیید این درگیری گفته که هیأت در داخل قریه مصروف بررسی اند، پس از تکمیل بررسی‌ها نتیجه آن را با رسانه‌ها شریک خواهیم کرد. اما والی فاریاب که از نزدیکان عبدالرشید دوستم است می‌گوید: شمار از ساکنان ولایت فاریاب که بر اثر جنگ‌های اخیر در این مناطق آواره شده بودند؛ دوباره به مناطق‌شان بازگشتند؛ اما برخی فرماندهان محلی در این ولایت از مسکن گزین شدن این افراد جلوگیری کرده اند که این مساله باعث تنش شده است.
به گفتۀ او، این درگیری در سطح بسیار کوچک محلی رُخ داده و مساله به احزاب سیاسی ارتباطی ندارد و جهت‌گیری‌های محلی فرماندهان مسلح در این منطقه دخیل در این رویداد بوده است. او تاکید کرده است که این درگیری‌ها از گذشته وجود داشته و تازه‌گی ندارد.
گرچه برخی منابع شمار کشته‌ها را ۸ تن گزارش داده اند؛ اما والی فاریاب در گفت‌و گو با بی بی سی، گفته است که در این درگیری هشت تن از هواداران جنبش و دو تن از وابستگان به حزب جمعیت کشته شده اند.
او رقم مجروحان این درگیری را ۱۵ نفر خوانده است.
گفته می‌شود که فعلاً پولیس، ساحه را در محاصره در آورده و نیروهای ارتش نیز به این محل اعزام شده اند. مقامات امنیتی در کابل می‌گویند که تحقیق در مورد چگونگی این حادثه آغاز شده است.
اما اولین جرقه اختلاف مجدد بین دو طرف، پس از پاره شدن عکس ژنرال دوستم در شب‌های سال نو خورشیدی در مزارشریف زده شد. استاد عطا محمد نور چند روز بعد از آن رویداد در گفت وگویی به روزنامه ماندگار گفته بود که برنامه هایی به هدف نا امن بلخ و در کل شمال کشور جریان دارد و پاره شدن عکس جنرال دوستم هم کار حز همین دسیسه بوده است و گفته بود که ممکن است که این جدال ها به شکل دیگر در شمال بروز کند.
بارها از حلقه‌هایی در حکومت و برخی چهره هایی مربوط به حزب اسلامی نام برده شده است که در تلاش ناامن کردن شمال و جنگ افروزی بین جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی اند. دو حزبی که در شمال افغانستان پر طرفدار اند. شمال کشور که از ولایت ها ضد طالبان و امن محسوب می شد در سال های پسین شدیدا نا امن شده است. تحلیل گران می گویند که با اتفاق ها و تحولاتی که اخرا در بستر سیاسی کشور شکل می گیرد، احتمال نا امن شدن شمال و برخی ولایت های مرکز بیشر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.