دانفورد: ناتو تعهد ویژه‌یی به افغانستان دارد

گزارشگر:یک شنبه 2 جوزا 1395 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3پس از مذاکرات کمیتۀ نظامی ناتو و جلسه روسای دفاعی در بروکسل، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می‌گوید که متوجه شده تمامی متحدان ناتو تعهد ویژه‌یی در قبال اتمام آنچه که در افغانستان آغاز کردند، دارند.
ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفت:‌ به نظرم کشورهای عضو ناتو در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا به دنبال این هستند که این سرمایه‌گذاری به جای خوبی برسد. شهروندان افغانستان بابت اقدامات و برنامه‌های طالبان در تابستان به شدت نگران شده‌اند. آنچه که ما فکر می‌کنیم این است که افغانستانی‌ها برای مقابله با طالبان می‌خواهند عملیات پیش‌گیرانه انجام دهند.
ژنرال دانفورد ادامه داد: عملیات ویژه، استفاده از واحدهای هوایی و یگان‌های ویژه در افغانستان باید به صورت برنامه‌ریزی شده باشد. ژنرال جان نیکلسون، فرمانده هیات پشتیبانی قاطع در افغانستان به روسای دفاعی در بروکسل درباره وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۶ و استراتژی‌های مربوط به سال ۲۰۱۷ صحبت کرد. البته ژنرال نیکلسون درباره پیشنهادهای مربوط به ۲۰۱۷ در افغانستان و تصمیمات مربوطه اطلاعاتی را به روسای دفاعی نداده است. از یک نقطه نظر ما درباره این مساله با باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا صحبت خواهیم کرد. متحدان ناتو درباره کاهش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان نگران هستند.
رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: میان متحدان ناتو باید انسجام و پیوستگی باشد. ما درباره چالش‌های امنیتی پیشروی ناتو مذاکراتی داشته‌ایم و تنها همین پیوستگی و انسجام است که می‌تواند ما را در مقابل چالش‌ها موفق کند. از نظر من ناتو یک ائتلاف ۳۶۰ درجه ای است که کشورهای عضوش می‌توانند در کنار یکدیگر و از طریق راهکاری مثبت همکاری داشته باشند.
او همچنین دربارۀ اوضاع در لیبی گفت: عدم وجود یک دولت و ناکامی در تشکیل آن افراط‌گرایان را برای انجام حملات تشویق می‌کند و باعث انجام حملات خارجی نیز می‌شود. ما باید به این مساله رسیده‌گی کنیم اما هنوز سوالات زیادی درباره لیبی وجود دارد که بدون پاسخ مانده است. نخستین سوال این است؛ آیا رهبران ناتو می‌خواهند مساله لیبی را حل کنند؟ دومین سوال این است؛ این رسیده‌گی چگونه خواهد بود و سومین سوال این است که چه کسی از حضور در این روند نفع می برد و چارچوب زمانی مناسب برای ایجاد و تشکیل چنین هیاتی چگونه خواهد بود؟ سوالات زیادی از این دست همچنان وجود دارد و پاسخی مناسب برایشان وجود ندارد.
ژنرال دانفورد ادامه داد: پاسخ بسیاری از این سوالات به دولت توافق ملی تحت رهبری فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی و درخواست این دولت از ناتو بستگی دارد. می‌دانیم که کدام یک از گروه‌ها می‌خواهند با رهبری دولت جدید لیبی همکاری کنند. تاکید دارم که این روند باید توسط رهبران لیبی صورت گیرد. البته باید به این مساله تاکید کنم که اگر امریکا تهدیدی علیه خودش حس کند، دست به اقدام می‌زند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.