ریاست امنیت ملی: اختـر منـصور کشتـه شـد/ آگاهان: نقش اختر منصور ماه‌ها پیش کم‌رنگ شده بود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 3 جوزا 1395 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۵

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که بر اثر یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین این کشور، ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان کشته اند.
وزارت دفاع امریکا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است که نیروهای امریکایی در یک حملۀ پهپادی، ملا اختر منصور رهبر طالبان و جانشین ملا عمر، رهبر سابق این گروه را هدف قرار داده‌اند.
mandegar-3در عین حال، شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که نقش ملا اخترمحمد منصور ماه‌ها قبل بسیار کم‌رنگ شده بود و عملاً حضور فزیکی سمبولیک داشت.
این آگاهان همچنان بیان می‌دارند، اگر دولت افغانستان‌ کمی خود را تکان دهد و منسجم عمل کند، دیگر دلیلی وجود ندارد تا پاکستان منکر تروریست‌پروری خود شود.
آنان می‌گویند، صلح و سازماندهی پروسۀ صلح به دست پاکستان و سازمان استخباراتی آن کشور است، پاکستان می‌تواند کسی را به میز مذاکره بکشاند و کسی را به میز مذاکره نگذارد.
ریاست عمومی امنیت ملی نیز با نشر خبرنامه‌یی کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور را در پاکستان تأیید کرد.
در خبرنامه‌یی که از سوی این ریاست منتشر شده آمده است: ملا اختر منصور رهبر گروه طالبان عصر روز شنبه )۱ جوزا( ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه در قریۀ دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان، در نتیجۀ حملۀ هوایی، کشته شده است.
خبرنامه افزوده است که اختر منصور از چندی به اینسو تحت تعقیب بود که در نتیجه، روز شنبه هنگامی‌ که در قریۀ دالبندین در یک موتر سوار بود، مورد شناسایی قرار گفته و با یکی از همراهان خود کشته شده است.
ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان نیز این خبر را طی اعلامیه‌های تأیید کرده‌اند.
دکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نقش ملا اخترمحمد منصور ماه‌ها قبل بسیار کم‌رنگ شده بود و عملاً حضور نمادین داشت.
به باور آقای مهدوی: حذف فزیکی اختر منصور براساس یک برنامه بزرگ منطقی صورت گرفته است، در غیر آن، جای و موقعیت او هیچ‌گاهی از دید آی‌اس‌آی پاکستان و سی آی ای امریکا پنهان نبوده است.
این عضو مجلس بیان داشت: در هر صورت، مرگ اختر منصور یک نقطۀ عطف است و در رهبری ‌و برنامه‌های طالبان از این پس حتماً تغییرات جدی رونما خواهد شد.
او بیان کرد: «مرگ اختر منصور طالبان را دچار سرگشته‌گی، نا هم‌آهنگی و عدم انسجام سازمانی قرار خواهد داد. در این وضعیت احتمال دارد که طالبان به مجموعه‌های خوردتری تقلیل پیدا کند و شورای کویتۀ نیز به مجموعه‌های مختلف تقسیم شود.»
آقای مهدوی خاطرنشان ساخت: این وضعیت برای حکومت افغانستان می‌تواند هم یک فرصت باشد تا بتواند با هزیتۀ کمتر، مجموعه‌های خوردتر طالبان را جذب کند. از سویی هم می‌تواند یک چالش باشد، چون هرقدر مجموعه‌های طالبان پراکنده باشد، میزان

هم‌آهنگی، گفت‌وگو و استفاده از یک منطق واحد از سوی حکومت افغانستان دشوار می‌شود.
در سویی دیگر، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: کشته‌شدن اخترمحمد منصور سیاسی است؛ پاکستانی‌های می‌گفتند که رهبرهای طالبان در پاکستان نیست، از طرف دیگر امریکا می‌خواست منصور را بر سر میز مذاکره بکشاند، بناٌ نظر به دستور اوباما، اخترمحمد منصور با دو تن از همراهانش در صد کیلومتری کویتۀ هدف قرار گرفتند.
آقای سعیدی می‌افزاید: امریکا با این‌کار خواست به پاکستان بفهماند که گروه‌های تروریستی در پاکستان است و اگر شمار راه نروید، ما می‌توانیم در هر جایی شما را هدف قرار دهیم.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: «به باور من، آی اس آی می‌تواند کسی را جانشین اختر منصور بسازد، اما این مسأله را ثابت می‌سازد که اسامه بن لادی، خالد شیخ، ملاعمر و همچنان اختر منصور همه در پاکستان بودند و همان‌جا کشته شدند. اگر دولت افغانستان‌ کمی خود را تکان دهد و منسجم عمل کند، دلیلی وجود ندارد تا پاکستان منکر شود که ما تروریست پرورو نیستیم.»
آقای سعیدی در پاسخ به این پرسش که نبود اخترمحمد منصور چه تأثیری بر روند گفت‌وگوهای صلح دارد، خاطرنشان ساخت: نبود اختر منصور تأثیر نسبی در گفت‌وگوهای صلح دارد؛ چون رهبری جنگ در افغانستان به‌دست طالبان و اختر منصور نیست، طراح و استراتیژیست «آی اس آی» است، طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی ایزمی هستند برای سوختن، تا زمانی که آی اس آی فعال باشد، مرگ رهبران طالبان تأثیری بر گفت‌وگوهای صلح نخواهد داشت.
همزمان با این، مولانا فرید از آگاهان سیاسی به این باور است که اخترمحمد منصور نسبت به سایر رهبران گروه‌های تروریستی طالب، روابط نزدیکی با آی‌اس‌آی پاکستان داشت که از این طریق می‌توانست در تمویل، تجهیز، تربیت و پیش‌برد جنگ در افغانستان بیشتر موثر باشد.
آقای فرید افزود: کشته‌شدن اختر منصور سبب تضعف روحیۀ جدی طالبان و دیگر گروه‌های که در کشور در حال نبرد هستند، می‌شود، آن‌ها را پراکنده و متشتت می‌سازد و از این پس طالبان سازماندهی، وحدت صفوف و هم آهنگی گذشتۀ خود را نخواهند داشت.
به باور این آگاه سیاسی: کشته‌شدن منصور می‌تواند پاکستانی‌ها را نسبت به امریکا و امریکا را بر پاکستانی‌ها بی‌اعتماد بسازد که گویا توطیه‌یی در کار است و بر یک‌دیگر صادق نیستند.
به باور او: جنگی که طالبان انجام می‌دهند، به‌خاطر افعانستان نیست، بلکه برای برآورده‌شدن اهداف پاکستان است و به قدرت رسیدن طالبان بخشی از اهداف پاکستان، در طول تاریخ افغانستان یگانه رژیمی که در گذشته با پاکستان دوست بود، رژیم طالبان بود.
آقای فرید اذعان داشت: صلح و سازمانده‌هی پروسۀ صلح به دست پاکستان و سازمان استخباراتی آن کشور است، پاکستان می‌تواند کسی را به میز مذاکره بکشاند و کسی را به میز مذاکره نگذارد.
از سویی هم برخی از سناتوران با استقبال از حملۀ هواپیماهای بدون سرنشین امریکا بر ملا اختر محمد منصور گفتند: نشانه‌هایی از تغییر سیاست امریکا در قبال پاکستان و طالبان دیده می‌شود.
آنان در عین حال تأکید کردند که حمایت امریکا از پروسۀ صلح افغانستان باید جنبۀ عملی داشته باشد و این زمانی ممکن است که حامیان تروریسم زیر فشار قرار گرفته شوند.
واکنش‌ها در پیوند به کشته‌شدن اختر محمد منصور
ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌یی مرگ اختر منصور را در یک عملیات طیاره‌های بدون سرنشین نیروهای ایالات متحدۀ امریکا تأیید کرده آورده است: او با پناه‌گرفتن در خاک بیگانه همچنان به تزویر، کتمان حقایق، کشتار مردم بیگناه، ترور، وحشت، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از پیشرفت و توسعۀ افغانستان دست می‌زد و در تداوم جنگ لجوجانه تأکید داشت.
در بخش دیگر این اعلامیه همچنان آمده است: «دولت افغانستان تلاش دارد تا جزییات این عملیات را در مورد سرنوشت ملا اختر منصور بررسی و نهای کند و نتایج آن را هر چه زودتر در اختیار مردم قرار خواهد داد.
ارگ در این اعلامیه آورده است: در صورت کشته‌شدن ملا منصور، فرصت جدیدی برای آن گروه‌های طالبان است که می‌خواهند از جنگ و خون‌ریزی دست کشیده، از خاک بیگانه‌گان به‌وطن برگشته و به پروسۀ صلح بپیوندند که از جانب خود افغانستانی‌ها پیش برده می‌شود.
حکومت در این اعلامیه از طالبان خواسته است تا از داعیۀ مردم و دولت افغانستان برای تأمین صلح استقبال کرده و به زنده‌گی صلح‌آمیز بپیوندند.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور در نشست شورای وزیران ضمن تأیید کشته‌شدن اخترمحمد منصور او را مانع بزرگ بر سر راه گفت‌وگوهای صلح خوانده گفت، با کشته‌شدن اختر منصور، فرصت خوبی برای اعضای دیگر گروه طالبان به وجود آمده تا به پروسۀ صلح افغانستان بپیوندند.
رییس اجرایی گفت که مقام‌های امریکایی شب شنبه (۱ خرداد/جوزا) آنان را در جریان حمله به اختر منصور قرار داده‌اند.
وزارت امور داخله نیز با پخش خبرنامه‌یی کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور را یک ضربه محکم به هراس افگنان طالب خوانده آورده است: «وزارت امور داخلۀ جمهوری اسلامی افغانستان، در عین حالی که از تلاش‌های صلح‌جویانۀ رهبری نظام حمایت می‌کند، به این باور است که سرکوب هراس‌افگنان و به ویژه هدف قراردادن هسته‌های رهبری گروه‌های دهشت‌افگن، در داخل و خارج از افغانستان، یکی از موثرترین راه‌های مقابله با تروریزم و دهشت‌افگنی در افغانستان و منطقه است.
در این خبرنامه آمده است: وقف دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نهادهای امنیتی کشور، همواره این بوده که برای مقابلۀ موثر با تروریزم، نیاز است تا پناهگاه‌ها و پرورشگاه‌های گروه‌های دهشت‌افگن در خارج از کشور هدف قرار داده شود که عملیات اخیر که موجب کشته‌شدن ملا منصور و شماری از همراهانش شد، گامی است در همین راستا!»
همچنان، جان کری وزیر امور خارجۀ امریکا دیروز در میانمار اعلام کرد: «دیروز امریکا حملۀ هوایی دقیقی را در مرز افغانستان و پاکستان انجام داد که هدف آن ملا اختر منصور از سران طالبان بود. منصور هم‌چنان تهدیدی برای پرسنل امریکا در افغانستان، خطری برای غیرنظامیان افغانستانی، نیروهای امنیتی آن کشور و حمایت قاطع ایتلاف در سراسر افغانستان محسوب می‌شد.»
آقای کری همچنان گفت: قتل ملا منصور پیامی روشن به جهانیان ارسال کرد که ما همچنان در کنار شرکای افغانستانی خود در برقراری هرچه بیشتر ثبات، وحدت، امنیت و شکوفایی افغانستان ایستاده‌ایم. امریکا همیشه گفته است که فرایند آشتی تحت رهبری و هدایت خود افغانستانی‌ها به‌عنوان کوتاه‌ترین راه برای دست‌یابی به صلح است و صلح چیزی است که ما می‌خواهیم. منصور تهدیدی برای این تلاش‌ها و تلاش‌ها به‌منظور پایان دادن به خشونت‌ها بودد.
ملا اخترمحمد منصور که ۵۶ سال سن داشت و از قوم اسحاق‌زی شود. پیش از مرگ ملا محمد عمر و قبل از این‌که به رهبری طالبان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت.
او در دورۀ حکومت طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی بود و پس از سقوط طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.
طالبان ملا اخترمحمد منصور را بعد از مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه به حیث رهبر جدید خود تعیین کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.