بند دوستی افغان- هند امروز افتتاح می‌شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 15 جوزا 1395 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۵

بند برق سلما در هرات امروز شنبه، ۱۵ جوزا با حضور رییس‌جمهور غنی و نریندرا مودی، نخست وزیر هند افتتاح می‌شود.
قرار است که مودی در این سفرش به افغانستان، علاوه بر افتتاح بند سلما، با سران افغانستان روی همکاری میان دو کشور در بخش‌‎های مختلف از جمله امنیتی و اقتصادی، نیز گفت‌وگو کند.
mandegar-3دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که اشرف‌غنی و مودی، روی مسایل افغانستان و منطقه، روابط اقتصادی، همکاری امنیتی و نظامی میان دو کشور نیز بحث می‌کنند.
بند برق سلما یکی از پروژه‌های با اهمیت و مورد دقت برای شهروندان افغانستان گفته شده است.
در همین حال، وزارت خارجۀ هند با انتشار اعلامیه‌یی می‌گوید که افتتاح بند سلما، نمایان‌گر تعهد هند در انکشاف و بازسازی افغانستان است.
بر اساس اعلامیه، روی این پروژۀ انجنیران هندی و افغانستانی در شرایط خیلی دشوار کار کرده و تکمیل آن، نشان دهنده پیروزی تلاش‌ دو کشور است.
پروژۀ بند برق سلما یکی از پروژه‌های دو منظورۀ افغانستان است که در زمان داوودخان نخستین رییس‌جمهور افغانستان در سال ۱۹۷۶م / ۱۳۵۵ خورشیدی به کمک کشور هند آغاز گردید. بعد از کودتای سال ۱۳۵۷ این پروژه مثل سایر پروژه‌های زیربنایی متوقف شد و در سال ۲۰۰۵م / ۱۳۸۴ ش دوباره با کمک کشور هندوستان، توسط شرکت هندی «وابکاس» کار ساخت آن آغاز گردید. زمان اولیه برای اتمام ساخت این پروژه ۴ سال با هزینه ۸۰ میلیون دالر در نظر گرفته شده بود که اینک بعد از ۶ سال تأخیر با هزینه مجموعی ۳۰۰ میلیون دالر، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
بند سلما ۲۰ کیلومتر طول و ۷/۳ کیلومتر عرض دارد که گنجایش ذخیره کردن ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را دارا است. این بند در ولسوالی چشت هرات بر روی دریای هریرود ساخته شده است.
آگاهان اقتصادی به این باور اند که پروژۀ بند برق سلما در کنار داشتن نقش برجسته برای کشاورزی، تأمین انرژی پایدار و ارزان، بهبود وضعیت محیط زیستی، برای شمار زیادی از شهروندان بیکار اشتغال ایجاد کنند.
آنان به این باور اند که با اتمام پروژۀ ساخت بند برق سلما و استفادۀ دو منظوره از آن، می‌تواند در میان مدت و دراز مدت باعث کاهش نرخ بیکاری در حوزۀ جنوب غرب و کُل کشور گردد.
آگاهان می‌گویند که زیر کشت رفتن بیش از هفتاد هزار هکتار زمین زراعتی می‌تواند برای هزاران نفر به صورت مستقیم و برای صدها نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال و درآمد نماید و بخشی عظیمی از مردم فاقد زمین کشاورزی را صاحب زمین و کار سازد. هم‌چنین تأمین برق مورد نیازهای کارخانه‌های تولیدی و صنعتی به‌خصوص شهرک صنعتی هرات، باعث افزایش تولید، کاهش قیمت‌های تمام شده کالاهای تولید شده و جذب کارگران بیشتر در واحدهای تولیدی گردد. این مهم می‌تواند باتوجه به حمایت دولت از تولیدات داخلی و الزام بخش عمومی (وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های دولتی) به خرید و مصرف کالاهای ساخت و تولید داخل، در اقتصاد ملی نیز تحرک و رونق ایجاد نموده و نرخ بیکاری در سطح کشور را تا حدودی کاهش دهد.
سیف‌الدین سیحون یکی از استادان دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل می‌گوید که منافع پروژه‌های نظیر بند برق سلما می‌تواند در دراز مدت برای توسعه اقتصادی افغانستان موثر باشد.
آقای سیحون با بیان این که بی درنگ از یک بند بهره‌برداری نمی‌شود، می‌گوید که سال‌ها طول می‌کشد تا به خود کفایی برسد چندین‌سال باید منتظر بود که این که مصرف‌اش را تأمین کند، از این بابت منافع این پروژه‌ها درازمدت اند و برای توسعه اقتصادی افغانستان در درازمدت اهمیت دارند.
این بند به مصرف ۲۹۰ میلیون دالر ساخته شده و توانایی تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد. همچنان آب ۷۵ هزار هکتار زمین زراعتی در هرات از این بند تأمین خواهد شد.
گفتنی است که دولت هند در پانزده سال گذشته، یکی از کمک کنندهگان مهم افغانستان در بخش‌های مختلف به ویژه پروژه‌های بازسازی و انکشافی، بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.