اداره‌ها و زورمنـدان محلی کندز میلیون‌ها افغانی از مصرف برق‌شان بده‌‌کـارند

گزارشگر:شنبه 5 سرطان 1395 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3مسوولان ریاست برق ولایت کندز می‌گویند که نزدیک به ۵۰۰ تن از زورمندان محلی، بزرگان قومی و چندین ادارۀ محلی این ولایت از مصرف انرژی برق خود بدهکارند. آنان می‌گویند که این موضوع را با شورای امنیت ملی نیز در میان گذاشته‌اند، اما تاحال توجهی به این قضیه نشده است.
انجنیر حمیدالله، رییس ادارۀ برق ولایت کندز می‌گوید که به‌شمول مقام ولایت حدود ۲۵ ادارۀ دیگر در این ولایت بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی و زورمندان محلی حدود ۶۸ میلیون افغانی پول مصرف برق‌شان را نپرداخته‌اند.
به گفتۀ رییس ادارۀ برق این ولایت: زورمندان و اداره‌های محلی از ۱۴ سال به این‌سو پول مصرف برق خود را نپرداخته‌اند و نهادهای مسوول برای جمع‌آوری این پول نیز ناتوان‌اند.
بر پایۀ معلومات ریاست برق کندز، مقام ولایت، فرماندهی پولیس، بازداشتگاه، ریاست امنیت ملی، ریاست دانشگاه، صحت عامه، گمرک، دادگاه استیناف، معارف، آب‌رسانی، زراعت، مواد نفتی، تلویزیون ملی، مستوفیت، ریاست عدلیه و شورای ولایتی از جمله اداره‌هایی‌اند که بدهی‌های مصرف برق‌شان را نپرداخته‌اند.
شماری از فعالان مدنی کندز حکومت را به ناتوانی در جمع‌آوری بدهی‌های مصرف برق متهم می‌کنند. حیدر حیدر، یکی از این فعالان می‌گوید که حکومت مسوول است و باید اداره‌های بدهکار را به پرداخت بدهی‌های‌شان مجبور کند.
با این‌حال، محمود دانش، سخنگوی والی کندز می‌گوید که آنان برای اداره‌ها و زورمندان بدهکار مهلت تعیین کرده‌اند. او می‌گوید، در صورت سهل‌انگاری این اداره‌ها و افراد در پرداخت بدهی‌های‌شان، پس از ختم زمان تعیین‌شده، آنان را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد.
سخنگوی والی کندز، علت نپرداختن پول برق از سوی اداره‌های دولتی به‌ویژه مقام ولایت را کمبود بودجه دانسته و می‌گوید که آنان از حکومت مرکزی خواستار افزایش بودجۀ سالانه شده‌اند.
به گفتۀ آقای دانش به اداره‌های دیگر نیز دستور داده شده تا از وزارت‌های مربوط‌شان خواهان بودجۀ بیشتر برای پرداخت بدهی‌های برق‌شان شوند.
۳۰ میگاوات انرژی برق روزانه از تاجیکستان وارد کندز می‌شود و ادارۀ برق این ولایت هر ماه مجبور است در موعد مشخص پول آن را پردخت کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.