داکتر عبدالله به کمیسیون انتخابات: در تاریخ برگزاری انتخابات تجدید نظر کنید

- ۱۹ عقرب ۱۳۹۱

داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است تا در مورد زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تجدید نظر کند.
پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات، شانزدهم حمل سال ۱۳۹۳ را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود.
رییس‌جمهور کرزی، نماینده سازمان ملل در افغانستان، ایالات متحده امریکا و شماری از منتقدان سیاسی حکومت افغانستان از تعیین زمان برگزاری انتخابات استقبال کردند.
پیش از این، برخی از رهبران احزاب سیاسی و منتقدان آقای کرزی این احتمال را مطرح کردند که رییس‌جمهور انتخابات را دیرتر از زمان قانونی آن برگزار خواهد کرد.
دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری  آقای کرزی رسماً در ماه آگوست سال ۲۰۱۴، حدود ۳ ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری پایان خواهد یافت.
داکتر عبدالله اما می‌گوید که برخی از چالش‌ها در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد که تغییر زمان برگزاری انتخابات، بهترین گزینه برای حل این چالش‌ها خواهد بود.
آقای عبدالله به تلویزیون خصوصی طلوع گفته است که ممکن در ۱۶ حمل بیشتر مردم افغانستان نتوانند در اننخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.
او می‌گوید که زمستان برخی از ولایات کشور طولانی است و این نگرانی وجود دارد که درصد بالایی مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند.
عبدالله گفته است که زمانی برای برگزاری انتخابات، در نظر گرفته شود که مشکلات حمل و نقل و رفت‌و آمد وجود نداشته باشد.
به نظر می‌رسد که راه‌اندازی کمپاین انتخاباتی نیز از موارد است که به باور عبدالله عبدالله در زمستان قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
عبدالله عبدالله، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ رقیب سرسخت حامد کرزی بود.
او پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشانیده شد، به دلیل آنچه تقلبات گسترده خوانده شد از شرکت در دور انتخابات امتناع کرد و حامد کرزی رییس ‌جمهور افغانستان اعلام شد.
زمان مناسب
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ را زمان مناسب برای برگزاری انتخابات خوانده است.
جانداد سپین غر می‌گوید که هم بر بنیاد قانون اساسی افغانستاان و هم به سبب حضور نیروهای خارجی در کشور، زمان اعلام شده بهترین زمان برای برگزاری انتخابات است.
آقای سپین‌غر در مورد نگرانی‌ها در مورد برگزاری کمپاین انتخاباتی گفته است که زمان برای انجام پیکارهای انتخاباتی زیاد است.
او می‌گوید که نظامیان خارجی می‌توانند مسئولیت اکمالات صندوق‌های راهی‌دهی و مواد لازم انتخابات را از هوا به عهده بگیرند.
پیشتر، حامد کرزی رییس جمهور، به تمامی ارگان‌های امنیتی کشور دستور داد تا تدابیر امنیتی لازم را برای برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی روی دست گیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.