قهرمان ورزش پانکریشن: جامـعۀ ورزشـی افکــار انحرافـی را مـی‌زدایـد

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 12 سرطان 1395 - ۱۱ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3لطفا خود را معرفی کنید؟
محمد کریم سلطانی عضو تیم ملی پانکریشن و معاون فنی فدراسیون ورزشی پانکریشن هستم. در وزن ۶۶کلیو قهرمان وزن خود هستم و در حال‌حاضر به عنوان ترینر تیم ملی نوجوانان و جوانان کشور فعالیت دارم.
چه وقت و با کدام انگیزه رو به ورزش آوردید؟
از نوجوانی علاقۀ فراوانی به ورزش داشتم، وقتی بزرگ شدم، از اهمیت و پیامدهای خوبی که ورزش برای سلامتی بدن دارد آگاهی پیدا کردم و انگیزه‌ام برای ورزش‌کردن بیشتر شد و تصمیم گرفتم به ورزش رو بیاورم. ورزش در سلامتی جسمانی و رشد اعتماد به نفس‌، نقش بسیار زیادی دارد، به همین دلیل علاقه‌مندی من نسبت به ورزش زیادتر شد.
تا به‌حال چه دست‌آوردهای در زمینۀ ورزش داشته‌اید؟
هجده سال می‌شود پی‌هم ورزش می کنم، در این مدت به ورزش‌های زیادی پرداخته‌ام مانند کانکفو، موی تای و کیک‌بوکس، اما مدت ۷ سال می‌شود که ورزش پانکریشن را تحت نظر محمد عجب نور سیار، رییس فدراسیون و بنیان‌گذار ورزش پانکریشن به پیش می‌برم. در سال ۱۳۸۸ عضویت تیم ملی را کسب کردم، اولین دست‌آورد خارجی من در سال ۲۰۱۲ از مسابقات جهانی در قارۀ اروپا در کشور یونان است که در وزن ۶۶ کیلو‌گرام مقام سوم را به دست آوردم. در دو استایل آماتور و حرکات نمایشی مسابقه کرده‌ام. از کشورهای ایران و استرالیا نیز مدال‌های برونز را حایز شده‌ام. در سال ۲۰۱۳ در مسابقات قزاقستان در بخش داوری سند بهترین داور را با مدال طلا از میان ۱۴ کشور به دست آوردم. هم‌چنان در مسابقات ۲۰۱۵ شهر هندوستان مسابقات جهانی بود که در این مسابقات در بخش داوری و مبارزه نایب قهرمان و مدال نقره را نصیب شدم.
چرا ورزش‌های دیگر را کنار گذاشتید و رو به ورزش پانکریشن آوردید؟
وقتی از کشور ایران به وطن برگشتم، در رشتۀ کانکفو عضویت تیم ملی را داشتم، چون کانکفو مسابقات خارجی نداشت رو به ورزش پانکریشن آوردم، پانکریشن یک رشتۀ ورزشی یونانی است که ۵۰۰۰ سال قدامت تاریخی دارد و یک ورزش تکمیل است، تمام حرکت‌های ورزشی مثل بوکس، لگد و پهلوانی در آن شامل می‌باشد، به همین دلیل علاقه‌مندی من به این ورزش زیادتر شد و آن را انتخاب کردم.
نقش ورزش را در یک اجتماع چگونه می‌بینید؟
در جامعه‌‎یی که ورزش باشد، روابط خوب انسانی رشد پیدا می‌کند و روحیۀ انصاف، عدالت و ادای احترام به قوانین در افراد شکل می‌گیرد. ورزش عامل است که می‌تواند جلو بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی را بگیرد. با ورزش می‌توانیم جسم سالم و روحی شاد داشته باشیم. ورزش نقش صلح و همدلی را در جامعه ایفا می‌کند.
ویژه‌گی‌های یک قهرمان از نگاه شما چه‌هاست؟
قهرمان‌شدن شاید ساده باشد، اما قهرمان بودن دشوار است، زمانی که ورزشکار قهرمان می‌شود مدال و افتخارات برای کشور خود کسب می‌کند، مدال‌ها و افتخارات مربوط بخ یک فرد و یک فامیل نمی‌باشد، بلکه از تمام ملت است، باید یک قهرمان احساس مسوولیت در مقابل ورزش و مدال خود داشته باشد، از طریق ورزش باید سبب احساس آرامش و خوشی برای مردم شود و از اخلاق نیک و حمیده برخوردار باشد.
جامعۀ ورزشی و ورزشکاران کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
چیزی که بسیار زیاد برای ورزشکار و قهرمانان مشکل‌آور شده است، نبود بودیجه است که تمام فدراسیون‌ها به این چالش‌ها روبه‌رو هستند، اشخاص که قدرت و توانایی دارد سفرهای خارجی برای‌شان مساعد می‌شود و مورد تشویق و حمایت نیز قرار می‌گیرند، اما ورزشکارانی که حتا پول مصارف باشگاه خود را ندارد، از سفرهای خارجی محروم می‌شوند. باید دولت در این قسمت با ورزشکاران همکاری جدی کند.
پیام‌تان برای جوانان چیست؟
کشور ما به جوانان نیاز دارد، آنان آینده‌سازان این کشور هستند، پس احساس مسوولیت در مقابل کشور خود داشته باشند و به هر ورزشی که علاقه‌مند هستتند، به‌خاطر صحت و سلامتی خود ورزش کنند. در جامعه‌یی که ورزش باشد، جامعۀ ورزشی فکرهای انحرافی نمی‌داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.