فرمانده زون ۸۰۸ سپین‌زر: بخشی از کندز به دلیل سهل‌انگاری پولیس محلی به دست طالبان افتاد

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 30 سرطان 1395 - ۲۹ سرطان ۱۳۹۵

پولیس محلی با سهل‌انگاری پوسته‌های خود در آق‌تیپه را رها کرده بود و طالبان هم از این خلاء استفاده کرده و این منطقه را تصرف کردند.
فرمانده زون ۸۰۸ سپین‌زر، با بیان این مطلب و تایید تصرف‌ آق‌تیپه توسط طالبان می‌گوید: طالبان منطقه آق‌تیپه را تصرف کرده بودند؛ اما اکنون دشمن از این ساحه به طور کامل عقب‌نیشینی کرده.
mandegar-3اما نماینده‌گان مردم کندز در مجلس می‌گویند: آق‌تیپه و اطراف فرماندهی این منطقه در کنترول دولت قرار دارد؛ اما قریه و ساحات سبز این منطقه در حال حاضر در تصرف طالبان قرار دارد.
به گفته آنان: دولت در حال اکامالات است و طالبان در حال آماده‌گی برای حمله، یعنی هردو طرف برای حمله آماده هستند و به زودی مردم این منطقه شاهد جنگ شدید خواهند بود.
به باور این نماینده‌گان: نبود جدیت و قاطعیت برای جنگ در برابر طالبان در کندز، سبب شده تا طالبان به راحتی و هر زمانیکه بخواند مناطقی را در این ولایت تصرف می‌کنند.
این واکنش‌ها پس از تصرف منطقه آق‌تیپه ولسوالی قلعه زال کندز ابراز شده و نماینده‌گان این ولایت در مجلس با انتقاد، حکومت را متهم به سهل‌انگاری در تامین امنیت کندز می‌کنند.
با این حال مسوولان امینتی در کندز تایید می‌کنند که آق‌تیپه به تصرف طالبان درآمده بود.
شیرعزیز کامه‌وال فرمانده زون ۸۰۸ سپین‌زر می‌گوید: پولیس محلی سهل‌انگاری کرده و پوسته‌های خود را رها کرده بودند و طالبان هم از این خلا استفاده کرده و این منقطه را تصرف کردند.
به گفته فرمانده زون ۸۰۸ سپین‌زر: روز گذشته(یکشنبه) طالبان موفق شده بودند تا منطقه آق‌تیپه را از تصرف پولیس محلی که در آن منطقه مستقر بودند، بیرون بکشند.
کامه‌وال افزود: اما ما با جا به جای پولیس ملی موفق شدیم تا منطقه را از تصرف طالبان خارج و در کنترول نیروهای امنیتی قرار دهیم.
او همچنان گفت: اکنون وضعیت کامل عادی است و ما توانستیم منطقه را به طور کامل پس‌ بگیریم و نیروهای خود را جا به جا کنیم.
وی تاکید کرد: نیروهای امنیتی موفق شدند که در منطقه آ‌ق‌تیپه یک سرگروپ طالبان و شش نفر دیگری این گروه را از بین ببرند؛ اما نیروهای امنیتی هیچ تلفاتی نداشتند.
کامه‌وال تصریح کرد: اکنون وضعیت در کل کندز نورمال است و وضعیت امنیتی راه‌های نیزی خیلی خوب است و مسافرین با خیال راحت در حال رفت و آمد اند.
اما عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: آق‌تیپه و اطراف فرماندهی این منطقه در کنترول دولت قرار دارد؛ اما قریه و ساحات سبز این منطقه در تصرف طالبان قرار دارد.
به گفته پیمان: باآنکه ساحات فرماندهی و اطراف فرماندهی ولسوالی قلعه زال در کنترول دولت قرار دارد؛ اما اکنون هردو طرف هم طالب و هم حکومت در حالت دفاعی قرار دارند.
وی تاکید کرد: دولت در حال اکامالات است و طاللبان در حال آماده‌گی برای حمله، یعنی هردو طرف برای حمله آماده هستند و به زودی مردم این منطقه شاهد جنگ شدید خواهند بود.
این عضو مجلس باآنکه وضعیت امنیتی کندز را خوب تلقی می‌کند؛ اما به این باور است که حکومت به وعده‌های خود که به مردم کندز داده بود؛ عمل نکرد، بنابراین وضعیت بسیار شکننده و مردم هم بسیار نگران اند.
او همچنان گفت: جدیت و قاطعیت برای جنگ در برابر طالبان در کندز وجود ندارد و حکومت اراده برای نابود سازی طالبان در این ولایت ندارد.
پیمان افزود: هیچ برنامه‌ی برای نابود سازیی طالبان وجود ندارد و اما مساله مهم دیگر اینکه تصمیم برای نابودسازی طالبان در اختیار و صلاحیت حکومت قرار ندارد.
داکتر فاطمه عزیز نماینده دیگر مردم کندز در مجلس با انتقاد از حکومت می‌گوید: موفقیت طالبان در تصرف آق‌تیپه نشان‌گر قدرت و نفوذ طالبان در کندز است.
بانو عزیز تاکید کرد: تصرف آق‌تیپه نشان‌گر ضعف حکومت و قوت طالبان است که هنوز هم می‌توانند بسیار به راحتی و هر زمانیکه بخواهند کندز را در کنترول خود بیاورند.
بانو عزیز تصریح کرد: چون اراده برای تامین امنیت کندز وجود ندارد؛ بنابراین طالبان هر زمانیکه اراده کنند، بسیار به راحتی می‌توانند هرمنطقه کندز را تصرف کرده و در آن حاکمیت کنند.
به گفته این عضو مجلس: با وجود امکانات و تجهیزات بسیار خوب که در اختیار نیروهای امنیتی کندز قرار دارد؛ طالبان همیشه در حالت تعرض و نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار دارند.
وی افزود: همواره برای مردم کندز این سوال است که چرا مشکل امنیتی کندز حل نمی‌شود و حکومت اراده برای تامین امنیت این ولایت ندارد.
این درحالیست که کندز یکی از ولایت‌های مهم، اما ناامن در شمال افغانستان یک‌بار برای سه روز به طور کامل در تصرف طالبان درآمده و بارها گواه رویدادهای خونین توسط طالبان بوده است.
چند پیش نیز طالبان به جاده اصلی در مسیر شاه‌راهی کندز بیرون شده و شماری زیادی از مسافران را به گروگان گرفتند و چند تن آنان را در همان‌جا به قتل رسانید و شماری دیگری را با خود بردند، باآنکه نیروهای امنیتی موفق شدند شماری ازاین مسافران را آزاد کنند، اما تعدادی از این مسافران توسط طالبان کشته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.