توفان فکری

گزارشگر:یک شنبه 3 اسد 1395 - ۰۲ اسد ۱۳۹۵

بخش پنجم/

mandegar-3ضعف کارهای تیمی: خلاقیت در محیط‌های جمعی و کار گروهی بهتر رشد می‌کند. در سازمانی که کار تیمی ضعیف است، رشد خلاقیت نیز مطلوب نخواهد بود.
عدم انگیزۀ کافی برای بروز خلاقیت: این عامل به دلیل عدم توجه به ایده‌های خلاقانه و عدم تأثیر این ایده‌ها در بهبود موقعیت شغلی فرد، موجب تضعیف خلاقیت در سازمان می‌شود.
مدیریت غیرخلاق: لازمۀ ایجاد خلاقیت در سازمان، تغییر و دگرگونی در سیستم‌ها و رویه‌هاست. وجود مدیر غیرخلاق در سطوح عالی مدیریت که با هرگونه تغییر در سازمان مخالفت می‌کند و آن را تهدیدی علیه خود به حساب می‌آورد، از دیگر موانع رشد خلاقیت در سازمان است.
عوامل موثر در بروز خلاقیت در سازمان
سازمان هرچند که از افرادی خلاق تشکیل شده باشد، تا سیستمی طراحی و تدوین نشود که بتواند از خلاقیت کارکنان به نحو مطلوبی استفاده کند و خلاقیت فردی کارکنان را به‌طور مؤثر بر برآیندِ جمعی در جهت منافع و اهداف سازمان تبدیل کند، نمی‌تواند سازمانی خلاق باشد. عواملی که در بروز خلاقیت کارکنان مؤثر است و باید در طراحی سیستم‌های سازمان مورد توجه قرار گیرد، به شرح زیر است:
۱) آزادی: میزان آزادی عمل در تعریف عمل خود
۲) مبارزه‌طلبی: حدود و اندازه فراتر رفتن افراد در کار خود
۳) حمایت از نظرات: شیوۀ پذیرفتن و استقبال از افکار و نظرات و عمل به آن‌ها توسط مجریان
۴) پویایی: میزان باور کارکنان نسبت به جالب و هیجان‌انگیز بودنِ کار خود
۵) تقبل خطر: میزان احساس راحتی کارکنان در احتمال بروز خطا هنگام آزمایش نظرات جدید و این‌که ابهام تا چه حد قابل تحمل است.
۶) اعتماد و گشاده‌گی: میزان امنیت عاطفی کارکنان که در ارتباط با همکاران خود احساس می‌کنند.
۷) شوخ‌طبعی: میزان خودانگیخته‌گی و شوخ‌طبعی موجود و راحتی کارکنان در ارتباطات کاری
۸) بحث و مذاکره: چه‌قدر کارکنان در شرکت فعال در بحث دربارۀ مسایل، احساس راحتی می‌کنند و تا چه اندازه دیدگاه‌های اقلیت به راحتی بیان و با ذهنی باز گوش داده می‌شوند.
تکنیک‌های توهم خلاق
خیلی وقت‌ها آن‌چه ما فکر می‌کنیم واقعیت است، واقعیت نیست. واقعیت‌ها با پنج حس انسان درک می‌شوند. فرض براین است که حواس پنج‌گانه گزارش دقیق و درستی از محیط اطراف به انسان می‌دهند. آیا واقعاً همین طور است؟
چیزهایی که چشم شما می‌بیند، اما وظیفۀ ذهن چیز دیگری است. کار ذهن مرتب کردن، دسته‌بندی و قابل فهم کردن جرقه‌هایی است که پس از دیدن، مغز آن را ایجاد می‌کند. بنابراین تصاویری که در ذهن شما است، کپی مستقیم اشیا نیست، بلکه کدهای خلاصه‌یی است که از طریق شبکۀ عصبی به مغز می‌رسند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.