معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ: فرزندان‌تان را به چنگ قاچاقچیان نسپارید

گزارشگر:دو شنبه 11 اسد 1395 - ۱۰ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3موسسه امداد و انکشاف سریع که در رابطه به قاچاق انسان در افغانستان تحقیق کرده، می‌گوید این کشور در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دومین مقام را در رابطه با قاچاق انسان داشته است.
براساس یافته‌های این موسسه، در سال ۲۰۱۶ نیز افغانستان همچنان در ردیف دوم قاچاق انسان قرار دارد و بهبودی در این عرصه به وجود نیامده است. تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵۰ هزار افغان کشورشان را ترک کردند و در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند.
شعیب ناصری از اعضای این موسسه روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز خواست ما از حکومت این است که اقدامات بسیار جدی و واضح را شروع کند تا بدبختی ناشی از قاچاق انسان در افغانستان از بین برود».
اما حکومت می‌گوید برنامه‌های متعددی را به منظور مبارزه با قاچاق انسان به راه‌انداخته است. کمال سادات، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که تلاش می‌شود تا از طریق راه اندازی برنامه‌های مختلف، وطندوستی در دل جوانان جا داده شود و از فرار آن‌ها به کشورهای دیگر جلوگیری گردد.
آقای سادات از مردم خواست تا اجازه ندهند فرزندان شان قربانی قاچاق انسان شود: «ما از فامیل‌های محترم خواهش می‌کنیم که به اعضای فامیل خود اجازه ندهند که به راه قاچاقبران بروند. راه قاچاق مصوون و قانونی نیست».
بدتر شدن اوضاع امنیتی و اقتصادی در سال ۲۰۱۵ سبب شد تا ده‌ها هزار افغان کشورشان را ترک کنند. بسیاری افغان‌ها توسط قاچاقبران انسان تحریک شدند و تصمیم گرفتند تا از راه قاچاق خود را به کشورهای اروپایی برسانند. مهاجرت از راه‌های غیرقانونی و پرخطر، قربانی‌هایی نیز در پی داشته است چنانچه صدها تن در دریا غرق شدند، یا در مسیر سفر ناپدید شدند.
این موسسه تاکید کرد که دولت افغانستان باید زمینه مجازات قاچاقبران انسان را فراهم سازد. این در حالی است که تاکنون قانونی در رابطه به قاچاق انسان وجود ندارد. وزارت عدلیه سال گذشته مسوده این قانون را آماده کرده ولی هنوز از سوی پارلمان تصویب نشده است.
احمد شبیر صافی یک تن از اعضای این موسسه گفت: «پارلمان افغانستان باید برای تصویب قانون اصلاح شده قاچاق انسان تلاش نماید. دولت افغانستان بعد از تصویب این قانون در جهت ایجاد یک پالیسی دقیق برای برنامه عمل ملی اقدام نماید».
این موسسه از حکومت خواست تا برای کمک به قربانیان قاچاق انسان اقدام کند. زیرا این قربانیان به سرپناه و سایر خدمات بشری نیاز دارند و بیشتر آن‌ها تقریبا همه چیز خود را از دست داده و قربانی فریب قاچاقبران انسان شده‌اند.
اعضای این موسسه تاکید کردند که ماموران پولیس معلومات اندکی در مورد شیوه فعالیت قاچاقبران انسان دارند و ضرور است تا این نیروها راه‌های مبارزه با قاچاقبران و جلوگیری از قاچاق انسان را آموزش ببینند.
خواست دیگر این موسسه برای جلوگیری از قاچاق انسان، فراهم کردن زمینه‌های آموزش برای جوانان به خصوص دختران جوان است. اعضای این موسسه می‌گویند دختران بیشتر از قاچاق انسان آسیب پذیرند و صدمات جبران ناپذیری می‌بینند.
آقای صافی نقش رسانه‌ها و خبرنگاران را نیز در جلوگیری از قاچاق انسان مهم خواند: «سازمان‌های رسانه‌ای ملی و بین‌المللی باید نقش شان را از طریق برنامه‌های آموزشی مبارزه علیه قاچاق انسان افزایش دهند. ژورنالیستان مردمی باید در جهت آگاهی عامه در مبارزه علیه قاچاق انسان از طریق صفحات اجتماعی فعالیت و آگاهی‌دهی نمایند».
براساس اظهارات مسوولان این موسسه، در هر ۳۰ ثانیه یک نفر قربانی قاچاق انسان می‌شود. افغانستان در سال ۲۰۱۵ پس از سوریه بیشترین پناهجو را در کشورهای اروپایی داشت. با وجودی که روند قاچاق در سال جاری نسبتا کاهش یافته اما هنوزهم قاچاقبران تلاش می کنند تا مردم را به سوی سرنوشت نامعلوم در غرب ترغیب کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.