چرا اسید فولیک برای زنان واجب است؟ (ویژۀ خانم‌ها)

گزارشگر:سه شنبه 26 اسد 1395 - ۲۶ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3همۀ پزشکان توصیه می‌کنند زنانِ باردار روزانه ۰٫۴ میلی‌گرم فولیک اسید مصرف کنند تا جنینِ آن‌ها از انواع بیماری‌های لولۀ عصبی همچون ستون فقراتِ شکاف‌دار یا عیوب مادرزادی کاسۀ سر (آننسپالی) در امان باشد.
این بیماری‌های بسیار شدید و خطرناک در ۲۸ روزِ نخستِ بارداری شکل می‌گیرند. با مصرف به‌اندازۀ فولیک اسید در این دوران می‌توانید به آیندۀ فرزند خود کمک شایانی کنید تا مغز و ستون فقراتِ او رشد کاملی داشته باشند. اگر قصد باردار شدن دارید، بسیار مهم است مصرف این مکمل را از پیش از بسته شدنِ نطفه آغاز کنید تا میزانِ آن در خونِ شما تنظیم شود. اگر از سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، تا ۷۲ درصد از احتمال ابتلای کودکان به بیماری‌های مغز و ستون فقرات می‌توانید بکاهید.

فولیک اسید چیست؟
نوعی از ویتامینB9، فولیت، است که به‌طور طبیعی در انواع غذاها یافت می‌شود. این ویتامین باعث ساخت سلول‌های جدید و رشد سلول‌ها می‌شود، به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است و بر مصرف آن در دوران بارداری توصیۀ اکید می‌شود.

آیا رژیم غذایی طبیعی، فولیک اسید کافی به بدن نمی‌رساند؟
بدن در دوران بارداری به دوبرابر فولیک اسید بیشتر از حالت عادی نیاز دارد تا بتواند از رشد و تکامل کودک نیز پشتیبانی کند. به همین دلیل است که پزشکان تا این حد به مصرفِ این مکمل اصرار دارند. در کنار رژیم طبیعی و مصرف انواع غذاهای لازم، باید میزان ویتامین B9 بدن خود را نیز افزایش دهید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، باید روزانه ۰٫۴ میلی‌گرم از این ویتامین مصرف شود.
فولیک اسید در انواع خوراکی‌ها همچون پالک، کلم، نخود سبز، نخود، بروکلی، حبوبات، غلات، کیله، مالته، دانه‌های خوراکی، نان سبوس‌دار و کورن فلکس‌های صبحانه یافت می‌شود.

زن باردار به چه میزان فولیک اسید نیاز دارد؟
زنان باردار باید دست‌کم روزانه ۰٫۴ میلی‌گرم فولیک اسید مصرف کند. اما برخی از خانم‌ها با توجه به توصیۀ پزشک و نیاز جنین به بیشتر از این مقدار مکمل نیاز دارند و شاید حتا به ۴ میلی‌گرم در روز نیز برسد. مقادیر زیاد فولیک اسید در موارد مختلفی همچون موارد زیر توصیه می‌شود:
ـ یکی از والدین دچار بیماری لولۀ عصبی باشد یا سابقۀ خانواده‌گی در این زمینه داشته باشند.
ـ مادر دیابت داشته باشد.
ـ مادر داروی صرع مصرف کند.
ـ مادر بیماری سلیاک داشته باشد.
ـ مادر اضافه وزن داشته باشد.

اگر خانم پیش از بارداری این مکمل را مصرف نکرد، تکلیف چیست؟
اگر در ماه‌های نخستِ بارداری قرار دارید، می‌توانید از هم‌اکنون این دارو را آغاز و در هفتۀ دوازدهم آن را قطع کنید. اگر از هفتۀ دوازدهم گذشته بود، از این‌که فولیک اسید مصرف نکرده‌اید نگران نشوید. بسیاری از کودکان با این شرایط سالم متولد شده‌اند و اگر فولیک اسید نخورید، به این معنی نیست که کودکِ شما ناقص می‌شود. اما اگر آن را مصرف کنید، مطمین‌تر خواهید بود و کودک سالم‌تری خواهید داشت.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.