نماینده‌گان مجلس: اشرف‌غنی احمدزی رییس‌جمهور منتخب افغانستان نیست

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 26 اسد 1395 - ۲۶ اسد ۱۳۹۵

انعطاف بیش از حد داکتر عبدالله در اجرای مواد توافق‌نامه سیاسی سبب شده تا اشرف غنی احمدزی خود را رییس‌جمهور منتخب افغانستان بداند.
شماری از نماینده‌گان مجلس با انتقاد از عملکرد عبدالله در برابر غنی می‌گویند: اساس حکومت وحدت ملی متن توافق‌نامه سیاسی است؛ اما انطعاف بیش از حد داکتر عبدالله باعث شده که احمدزی خود را رییس‌جمهور منتخب تلقی کند.
mandegar-3به گفته آنان: سکوت عبدالله در برابر اعلام نتایج کمیسیون انتخابات؛ پس از یک‌سال از عمر حکومت وحدت ملی، سبب شده تا غنی خود را رییس‌جمهور منتخب بداند.
آنان به این باور اند که تاریخ، داکتر عبدالله را نخواهد بخشید، اگر از رای دفاع نکند.
این واکنش‌ها در پی اظهارات روز یکشنبه اشرف غنی احمدزی که در نشست افتتاح پارلمان آموزشی جوانان که خود را رییس‌جمهور منتخب افغانستان عنوان کرده بود، ابراز می‌شود.
پیش از این نیز محمد اشرف‌غنی احمدزی بارها و اخیراً در نشست سران ناتو در وارسا خود را رییس‌جمهور‌ بیرون آمده از رای مردم عنوان کرده بود.
شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: حکومت وحدت ملی برآمده از توافق‌نامه سیاسی است و برنده ندارد، بنابراین غنی به هیچ عنوان رییس‌جمهور منتخب شده نمی‌تواند.
به گفته او: تلقبات گسترده حامیان غنی در انتخابات ۹۳ به همه‌گان معلوم است و انکار از آن ممکن نبست. به گفته او، عدم توانایی عبدالله در دفاع از رای مردم سبب شده تا غنی خود را رییس‌جمهور منتخب تلقی کند.
او، حتا ادامه کار پارلمان را حاصل تقلبات گسترده و سازمان‌یافته انتخابات سال ۹۳ دانسته گفت: پارلمان وارد سال ششم می‌شود، اما تاهنوز سرنوشت برگزاری انتخابات نامعلوم است.
بانو هاشمی تصریح کرد: اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به قیمت سکوت در برابر تقلبات سازمان یافته انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۳، آوردن اصلاحات در نظام‌های انتخاباتی را به گروگان گرفته اند.
بانو هاشمی، عملی‌شدن توافق‌نامه سیاسی را قبل از فرا رسیدن زمان ختم این موافقت‌نامه تنها راه حل دانسته تاکید کرد: قبل از ۲۹ سبنله ( تاریخ امضاء موافقت‌نامه سیاسی) باید لویه جرگه برگزار، اصلاح نظام انتخاباتی عملی و توزیع تذکره‌های برقی آغاز گردد.
وی تاکید کرد: تاریخ، داکترعبدالله را نخواهد بخشید، اگر با سرنوشت ملت بازی کند و با قبول چند پست و مقام از خواست‌های واقعی مردم که برگزاری لویه جرگه، اصلاحات انتخاباتی و توزیع تذکره‌های برقی است، بگذرد.
درهمین حال، غلام‌فاروق مجروح عضو دیگر مجلس نماینده‌گان نیز به این باور است که ناتوانایی داکتر عبدالله در دفاع از رای مردم سبب شده تا غنی خود را رییس‌جمهور منتخب بداند.
به گفته او: یکی از مواد اصلی توافق‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی، اعلام نشدن نتایج انتخابات، میزان رای بازند و برنده انتخابات بود تا یکی از طرفین خود را برنده تلقی نکند.
او تاکید کرد: اما بعد از گذشته یک‌سال از عمر حکومت وحدت ملی، کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات را اعلام کرد که براساس نتایج اعلام شده، توسط این کمیسیون، ‌غنی ۵۵ درصد و داکترعبدالله ۴۵ درصد رای کسب کرده بودند.
این عضو مجلس گفت: اعلام نتایج انتخابات آن هم پس از گذشت یکسال از عمر حکومت وحدت ملی، خلاف موافقت‌نامه سیاسی بود؛ اما داکترعبدالله در برابر این اعلام نتایج انتخابات هیچ اعتراضی نکرد.
مجروح تصریح کرد: سکوت عبدالله در برابر اعلام نتایج کمیسیون انتخابات؛ پس از یک‌سال سبب شده تا غنی خود را رییس‌جمهور منتخب تلقی کند.
او تاکید کرد: انعطاف بیش از حد رهبر تیم اصلاحات و همگرایی سبب شده تا غنی خود را رییس‌جمهور منتخب دانسته و در تصمیم‌گیری‌ها با او مشورت نکند و خود را ملزم به انجام مواد توافق‌نامه سیاسی نداند.
بااین حال چمن‌شاه اعتمادی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: انعطاف بیش از حد داکترعبدالله به خاطر مصلحت جامعه سبب شده تا تیم رییس‌جمهورغنی خود را برنده انتخابات دانسته و خودکامه‌گی‌های را انجام دهند.
او افزود: اما در نهایت خودکامه‌گی‌ها و زیاده‌خواهی‌های غنی سبب شده تا کاسه صبرعبدالله لبریز شود که ما و شما چند روز پیش به خوبی شاهد آن بودیم.
او تاکید کرد: هرگاه یکی از طرفین خود را دارایی صلاحیت‌های بیشتر بداند و بدون مشوره دیگری اقداماتی را انجام دهد، بدون شک سبب بروز مشکلات خواهد شد که اکنون ما شاهد آن هستیم.
به گفته اعتمادی: حکومت وحدت ملی براساس توافق‌نامه سیاسی شکل گرفته و همه‌گان میدانند که در انتخابات چه گذشت؛ بنابراین استفاده کلمه منتخب کاملاً نادرست است.
اما یونس فکور آگاه مسایل سیاسی، اصل مساله را عملی شدن توافق‌‎نامه سیاسی عنوان کرده می‌گوید: اکنون بحث مهم عملی شدن توافق‌نامه سیاسی است نه اینکه غنی رییس‌جمهور منتخب است یا خیر.
به گفته فکور: افراد چون قیومی، فراهی، رحیمی، اتمر و امثال آن نظریات شان را به رییس‌جمهور تحمیل می‌کنند و انتقادات رییس‌اجرایی وارد است و حق دارد؛ اما اکنون باید باهم صحبت کنند و مشکلات شان را از راه گفتگو حل کنند.
این آگاه سیاسی گفت: انتخابات مشکلات خود را داشت و درنتیجه پادرمیانی جان‌کری و براساس توافق‌نامه سیاسی کسی که رای بیشتر داشت رییس‌جمهور و رای کمتر رییس‌اجرایی گماشته شد.
او تاکید کرد: اما اکنون و در چنین شرایطی لازم است که مشکلات را با گفتگو و بدون رسانه‌یی ساختن بحث‌ها حل کنند و از پرخاش به یکدیگر پرهیز کنند.
این درحالیست که داکترعبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی پنجشنبه هفته گذشته (۲۱ اسد/مرداد) در یک موضع‌گیری بی‌پیشینه انتقادهای تندی علیه اشرف غنی، رییس جمهور مطرح کرد و گفت اگر «یک چشم تان خنده کند و چشم دیگر تان گریه» آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی حتمی است و بدیل ندارد.
باآنکه رییس‌جمهور دربرابر این سخنان رییس‌اجرایی واکنش رسمی نداشته است، اما داکترعبدالله روز یکشنبه همین هفته درمیان هوادارانش در یک گردهمایی بزرگ بار دیگر بر گفته‌های تاکید کرد و خواهان اجرایی بی‌درنگ مواد موافقت‌نامه سیاسی از سوی ارگ شد.
داکترعبدالله و غنی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ بودند؛ اما انجام تقلب گسترده در این انتخابات، افغانستان را تا لبه پرتگاه پیش برد و بالاخره با میان‌جیگری جان کری وزیر خارجه امریکا تن به توافق بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی دادند.
یکی از مواد بسیار مهم توافق‌نامه سیاسی که براساس آن حکومت وحدت ملی شکل گرفت، آوردن اصلاحات در نظام‌های انتخاباتی، توزیع تذکره‌های برقی و برگزاری لویه جرگه برای تغییر قانون اساسی و تغییر نظام از ریاستی به صدارتی بود که تا حالا و پس از گذشت دوسال از عمر حکومت وحدت ملی، هیچ یک از این موارد عملی نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.