«دهنه غوری و دندغوری قصداً به طالبان رها شده است» شورای امنیت اجازه عملیات هوایی را در بغلان نمی‌دهد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 26 اسد 1395 - ۲۶ اسد ۱۳۹۵

شورای امنیت به نیروهای هوایی در بغلان اجازه عملیات را نمی‌دهد.
یکی از نماینده‌گان مردم بغلان در مجلس، با بیان این مطلب و تأیید سقوط ولسوالی دهنه‌غوری به دست طالبان، می‌گوید که ارگ‌نشینان اجازه عملیات نیروهای هوایی کشور را به شورای امنیت محول ساخته‌اند و مسوولان شورای امنیت به نیروهای هوایی کشور اجازه نمی‌دهند تا مراکز دشمنان را در mandegar-3این ولایت مورد هدف قرار دهند.
این درحالی است که ولسوالی دهنه‌غوری و دندغوری برای دومین بار به دست طالبان سقوط کرده‌اند.
اما، مسوولان در ولایت بغلان می‌گویند که نیروهای تازه نفس به این ولایت رسیده‌اند و تلاش‌ها برای واپس‌گیری ولسوالی دهنه‌غوری از چنگ طالبان جریان دارد.
محمد عظیم محسنی نمایندۀ مردم بغلان در مجلس در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از چند روز به این‌طرف ولسوالی دهنه‌غوری ولایت بغلان تحت محاصره شدید طالبان قرار داشت و شمار زیادی از نیروها امنیتی و قطعه کماندو در این ولسوالی مستقر بودند که تعداد‌شان ۵ – ۶ صد تن می‌رسید.
آقای محسنی افزود: وقتی که یک هلیکوپتر ارتش به‌خاطر تمویل مهمات به این نیروها به ولسوالی دهنه‌غوری می‌رود، شماری از منسوبان امنیتی را از این ولسوالی که تحت تهدید شدید طالبان بود به ولسوالی پلخمری انتقال می‌دهد. پس از آن نیروهای امنیتی ولسوالی را ترک گفته و به کوه‌ها متواری شده‌ و این ولسوالی به دست طالبان می‌افتد.
آقای محسنی این کار نیروهای امنیتی را عمدی خوانده می‌گوید: این‌جای پرسش است که چرا نیروهای‌ امنیتی بدون درگیری ولسوالی دهنه‌غوری را به دست طالبان قرار داده و خود عقب نشینی کرده‌اند.
این عضو مجلس نماینده‌گان، افزود: حملات هوایی به مراکز طالبان در این ولایت انجام نمی‌شود و وقتی «کوردینات» و نقشه ساحۀ دخیل در جنگ و موقیعت دشمن به مسوولان نظامی فرستاده می‌شود، مسوولان نظامی این کوردینات را به شورای امنیت می‌فرستند و بعداً شورای امنیت تصمیم می‌گیرد که عملیات انجام شود و یا نشود.
به گفتۀ آقای محسنی، نگرانی مردم بغلان این است که در پهلوی انحصار قرار‌دادها و موضوعات سیاسی در ارگ ریاست جمهوری، در حال حاضر حملات نظامی را نیز به نام شورای امنیت ملی در انحصار چند فرد ارگ نشین قرار داده‌اند.
او گفت: تاهنوز شورای امنیت امر عملیات هوایی را در ولایت بغلان صادر نکرده‌ است و صلاحیت مسوولان نظامی در ولایت بغلان از طرف ارگ و شورای امنیت محدود شده است، حتا فرمانده قول اردو صلاحیت راه‌اندازی عملیات‌های کوچک را ندارد.
او گفت: با آن‌که فرمانده قول اردو مستقر در ولایت بغلان فرد با تجربه و جنگی است؛ اما «اگر من در جای او قرار می‌داشتم با این انحصار قدرت در شورای امنیت و ارگ و محدود کردن وظیفه نظامیان در بغلان این وظیفه را ترک می‌‌کردم».
این نماینده مردم بغلان درمجلس بیان کرد که اگر دولت به ولایت بغلان توجه نکند و ساحات از دست رفته را دوباره تصرف نکند، شاهد سقوط بغلان مرکزی خواهیم بود و در آن صورت مردم از دولت بیشتر فاصله خواهند گرفت.
آقای محسنی خاطر نشان کرد: ولسوالی دهنه‌غوری و دند غوری که به ولسوالی دوشی، درۀ‌ سید‌کیهان و لسوالی تاله و برفک وصل می‌شود، فعلاً در دست طالبان است و آنان از این طریق می‌توانند حملات خود را به ولایت سمنگان و دشت خواجه الوان گسترش دهند. طالبان در حال حاضر سرک عمومی بغلان – پلخمری را به روی ترافیک بسته‌اند.
هر چند آقای محسنی می‌گوید که در تصرف ولسوالی دهنه‌غوری هیچ فرد نظامی مجروح و یا کشته نشده است و مسوولان امنیتی این ولسوالی را عمداً ترک کرده‌اند. او تأکید کرد که در دهنۀغوری بغلان هزار‌ها خانواده در اسارت طالبان قرار دارند و شمار از این مردم مجروح و کشته‌اند.
آقای محسنی که از ولسوالی پلخمری ولایت بغلان با تیلفون صحبت می‌کرد، بیان کرد مردم بغلان با تمام مشکلات به پای صندوق‌‌های رای رفتند تا حاکمیت قانون پیاده شود، ولی بزرگان دولت در حال حاضر هیچ توجهی به مردم نمی‌کنند.
آقای محسنی با بیان این‌که چرا شورای امنیت اجازه حملات هوایی را نمی‌دهد، افزود: شورای امنیت حملات کوچک که مربوط یک قول اردو می‌شود را در اختیار خود قرار داده‌است و حتا که حملات سریع که برای نجات نیروهای امنیتی‌یی که در محاصره قرار می‌گیرند باید از شورای امنیت گرفته شود که نهایت مفتضح است.
آقای محسنی تصریح کرد که اکمالات جنگ‌افزار برای نیروهای مستقر در ولایت بغلان درست صورت نمی‌گیرد و کمیت نیروهای مستقر در این ولایت بسیار اندک است که در تمام ولایت یک کندک ارتش قرار دارد، در حالی در گذشته به مراتب بیشتر از این نیروهای امنیتی متسقر‌ بودند و در حال حاضراین ولایت به نیروهای تازه نفس و حمایتی نیازمند است.
از سویی هم، محمود حقمل سخنگوی والی بغلان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پس از درگیری قطعات نظامی شامل وظیفه در ولسوالی دهنه‌غوری از مواضع اصلی‌شان عقب نیشنی کرده‌اند و دراطراف و نواحی ولسوالی موقیعت گرفته‌اند.
آقای حقمل افزود: نیروهای حمایتی تازه نفس از طریق قول‌اردوی ۹۲۰ شاهین به بغلان رسیده‌اند و تلاش‌های برای واپس‌گیری این ولسوالی روی دست گرفته شده‌ است.
به گفتۀ او، اوضاع امنیتی در برخی از ولسوالی‌های بغلان خوب است؛ اما تهدید‌های جدی مخالفان مسلح در ولسوالی‌های بغلان مرکزی، دهنه‌غوری، ساحه دندغوری و دند شهاب‌الدین به شدت وجود دارد.
آقای حقمل تصریح کرد که قوای مسلح کشور در این ولایت در نبرد با گروه‌های تروریستی هستند و تلفات بر مخالفان مسلح وارد شده است.
سخنگوی والی بغلان افزود: در جریان جنگ‌های اخیر در قریه شاهی‌خیل ولسوالی بغلان مرکزی از اثر اثابت مرمی هاوان دشمن ۹ تن از افراد ملکی مجروح شده اند.
آقای حقمل علت ناامنی‌ها را در این ولایت موقیعت خاصی جغرافیه‌یی این ولایت دانسته که حیثیت گلو گاه ۹ ولایات شمال دارد و این لایات را به مرکز کشور وصل می سازد، بناً در محراق توجه دشمنان قرار گرفته است که اهمیت اقتصادی آن روی وضعیت عمومی کشور تاثیر دارد.
خواستیم در مورد دیدگاه شورای امنیت را داشته باشیم که با تلاش‌های مکرر موفق به دریافت آن نشدیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.