سید حسین عالمی بلخی: تضادهای قومی، جوی خون را در کشور جاری خواهد ساخت

گزارشگر:چهارشنبه 27 اسد 1395 - ۲۶ اسد ۱۳۹۵

اگر منافع قومی بر منافع ملی ترجیح داده شود، جوی خون در کشور جاری خواهد شد.
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کننده‌گان که در محفل تجلیل از ۲۸ اسد سالروز استرداد و استقلال افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، با بیان این مطلب گفت: «تضاد منافع اقوام سال‌ها ما را جنگانده و سال‌های دیگر هم جوی خون را در کشور جاری خواهد کرد».
mandegar-3آقای بلخی با اشاره به شخصیت غازی امان الله خان افزود، وحدت ملی یگانه راه حل چالش‌های کنونی در کشور است و باید منافع ملی به معنی واقعی کلمه در کشور تعریف و تمثیل شود.
به گفته وی، افرادی هستند که با طرح منافع ملی، در درون این بحث منافع قومی را جست‌وجو کرده و ترجیح می‌‍دهند که به هیچ صورت به صلاح کشور نیست.
نورالحق علومی وزیر سابق امور داخله نیز تأکید ورزید که دولت افغانستان باید حاکمیت ملی را تقویت کرده و بنیادگرایی را ریشه‌کن سازد؛ زیرا این وطن بدون وحدت ملی با زورگویی آباد نمی‌شود.
آقای علومی گفت: «حکومت وحدت ملی نباید به سوی نفاق ملی در حرکت شود و این‌گونه پایه‌هایش به لرزده در آید؛ سروصداهایی که در این چند روز بلند شده است به نفع کشور نیست؛ مردم سالاری نباید به زورسالاری مبدل گردد».
او با انتقاد از رهبران حکومت وحدت ملی مبنی بر این که هیچ زمینه‌یی را برای فقر زدای و ایجاد انجام نداده است، خاطر نشان کرد، اصلاحات وعده داده شده در بخش‌های اقتصادی و انتخاباتی کشور از امروز به فردا واگذار می‌شود.
علومی تصریح کرد، رهبران کنونی اگر می‌خواهند صادقانه به مردم افغانستان خدمت کنند باید وحدت ملی را تقویت نموده و فاصله‌های قومی، مذهبی و سمتی را از بین ببرند در غیر این صورت، آنانی که کشور را عمق استراتیژیک خود قرداده است هرگز نمی خواهند که در افغانستان حاکمیت ملی تمثیل شود.
از سویی هم، محبوبه سراج برادر زاده غازی امان الله خان نیز گفت: «ما همه مردم افغانستان باید دست یکدیگر را بگیریم و بدون تفکیک قوم و مذهب کشور را نجات دهیم؛ وگرنه استعمار قرن ۲۱ ما را نوکران ابزار عسکری خود می سازند».
خانم سراج افزود، مردم افغانستان تا هنوز از داشته های خود استفاده ای نکرده اند و باید برای حفظ استقلال کشور از داشته های خود استفاده کنیم و این کار بدون وحدت عملی نیست.
تاکید بر وحدت ملی مردم افغانستان در حالی صورت می گیرد که اخیرا تنش‌ها میان ارگ و قصر سپیدار بر سر قدرت سیاسی اوج گرفته است و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
مردم افغانستان می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی به جای این که کشور را از بحران امنیتی و اقتصادی بیرون کنند، خود در اختلافات سیاسی غرق هستند و ملت را فراموش کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.