وزیر انکشاف دهات ۳۷ قرارداد پروژه‌های آب‌یاری و آب‌رسانی را امضاء کرد

گزارشگر:چهار شنبه 3 سنبله 1395 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3انجنیر نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات، دیروز (سه‌شنبه) قرارداد ۳۷ پروژه‌های انکشافی را به ارزش بیش از ۳۲۸ میلیون افغانی با شماری از شرکت‌ها و شوراهای انکشافی قریه‌ها امضا کرد.
وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که ۲۲قرارداد پروژه‌های احیا و بازسازی سیستم‌های آبیاری و پروژه‌های جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها شامل ساخت سرک، پل، پلچک، دیوارهای استنادی، کانال‌های آبیاری و سربندها می‌باشد و قرار است در یازده ولایت کشور تطبیق و عملی شود.
نصیر احمد درانی گفت: «پروژه‌های آبیاری و جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها به ارزش ۲۶۹٫۵ میلیون افغانی در ولایت‌های بدخشان، غزنی، کابل، خوست، ننگرهار، سمنگان، میدان وردگ، جوزجان، تخار و ولایت بلخ تطبیق و عملی می‌شوند. این پروژه‌ها در تقویت اقتصاد محل به خصوص در قریه‌های که پروژه‌ها تطبیق می‌شود، نقش مهم و اساسی دارد و در عین حال برای مردم محل زمینه‌های کار را مساعد می‌سازد. این پروژه‌ها در تقویت زراعت دهات نقش کلیدی دارد و تطبیق آن باعث افزایش حاصلات دهاقین می‌شود.»
به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات، از تطبیق پروژه‌های یادشده اضافه‌تر از ۹۳۴هزار تن در یازده ولایت کشور به شکل مستقیم و غیر مستقیم مستفید می‌شوند و در عین حال بیش از ۸۳هزار روزکاری نیز برای مردم ایجاد می‌شود.
در میان این قراردادها، پروژه ساخت تنگی تاشقرغان ولایت بلخ نیز شامل است. تنگی تاشقرغان یکی از پروژه‌های حیاتی است که چندین ولایت را با ولایت‌های بلخ، سرپل، جوزجان و فاریاب وصل می‌سازد.
وزیر احیا و انکشاف دهات گفت: «تنگی تاشقرغان در گذشته بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها بارها تخریب شده و تاثیرات بدی روی زندگی مردم به خصوص اقتصاد ولایت‌های شمال به‌جا گذاشته است. اکنون این تنگی استراتژیک به صورت پخته و اساسی توسط وزارت احیا و انکشاف دهات ساخته می‌شود و با تکمیل آن مشکلات باشندگان ولایت‌های شمال مرفوع می‌شود.»
به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات، در حال حاضر در تنگی تاشقرغان موقتا کانتینرها گذاشته تا زمینه برای تردد وسایط فراهم شود.
وزیر احیا و انکشاف دهات به شوراها و شرکت‌های تطبیق کننده هشدار داد که پروژه‌ها را براساس قرارداد، در زمان مشخص و با کیفیت عالی آن تطبیق کند.
تامین آب آشامیدنی ۹۶هزار تن
با این حال، نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات ۱۵قرارداد پروژه‌های تهیه آب آشامیدنی صحی را به ارزش ۵۸٫۶میلیون افغانی نیز به امضا رسانید.
قرار است که این پروژه‌ها در ۴۰ ولسوالی مربوط ولایت‌های جوزجان، فاریاب، سرپل، تخار، کندز، بلخ، پکتیکا، پروان، غزنی، خوست، زابل و ننگرهار تطبیق و عملی شود.
آقای درانی در مورد گفت: «تامین آب اشامیدنی صحی برای مردم دهات از اولویت‌های مهم وزارت احیا و انکشاف دهات است. خوشبختانه با تطبیق و عملی ساختن ۱۵پروژه آبرسانی در مجموع آب آشامیدنی بیش از ۹۶هزار تن در ۴۰ولسوالی تامین می‌شود. هم‌چنین از طریق تطبیق این پروژه‌ها در مجموع ۱۳۱۲۰ روز کاری نیز ایجاد می‌شود.»
شماری از رییس‌های شوراهای انکشافی می‌گویند که تطبیق پروژه‌های یادشده در رشد اقتصاد خانواده‌ها و مردم دهات کمک می‌کند.
حاجی نذیر رییس شورای انکشافی کوچیان ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار می‌گوید که مردم این منطقه به آب آشامیدنی نیاز دارد و اکنون با تطبیق این پروژه مشکلات شورای انکشافی کوچیان برطرف می‌شود.
با این همه، وزیر احیا و انکشاف دهات، از شروع ماه اسد سال جاری، روند انتقال آب توسط تانکرها و توزیع آب پاک را برای بیش از ۹۳هزار فامیل در ۶۲۰ قریه مربوط ولایت‌های فاریاب، جوزجان، بلخ، تخار، سمنگان، کندز و سرپل نیز آغاز شده است.
درانی گفت: «این مناطق در یک موقعیت خاص جغرافیای و شرایط اقلیمی نا مناسب قرار دارند. مردم با افزایش شدت گرما به کمبود آب آشامیدنی دچار می‌شوند که خوشبختانه وزارت احیا و انکشاف دهات همه ساله به این مشکل مردم رسیدگی می‌کند.»
او افزود: «وزارت احیا و انکشاف دهات، به منظور جلوگیری از وقوع چنین حوادث و شیوع امراض گوناگون ناشی از نبود آب، همه ساله با آغاز ماه اسد روند توزیع آب پاک را از طریق تانکرها آغاز می‌کند و این روند الی آخر میزان سال جاری ادامه می‌یابد. این وزارت از طریق برنامه ملی آبرسانی خود روزانه برای بیش از ۹۳هزار فامیل، حدود ۱٫۴میلیون لیتر آب را توزیع می‌کند.»
از سوی دیگر، وزارت احیا و انکشاف دهات قرار است که حدود ۳۰۰منبع آبی (شامل ساخت شبکه‌های آبرسانی، حفرچاه‌های سطحی، عمیق و دیگر پروژه‌های آبرسانی) را در ولسوالی‌های کوت، اچین، ده‌بالا، رودات، نازیان، غنی‌خیل، کامه و سرخ‌رود به ارزش ۶۹میلیون افغانی تطبیق و عملی کند. این وزارت حدود ۴۰میلیون افغانی را تنها برای آغاز پروژه‌های تهیه آب آشامیدنی برای باشندگان ولسوالی‌های کوت، اچین، ده‌بالا و نازیان که از چندی به این‌سو عملیات تصفیه‌سازی این مناطق توسط نیروهای امنیتی از وجود تروریستان و داعشیان آغاز شده در نظر گرفته است.
وزارت احیا و انکشاف دهات، هفته پیش انجنیران و تیم‌های تخنیکی خود را به ولسوالی‌ کوت و برخی دیگر از ولسوالی‌های ننگرهار به منظور سروی پروژه‌ها فرستاده و قرار است با تصفیه‌سازی کامل این مناطق از وجود تروریستان، تطبیق پروژه‌های انکشافی آغاز شود.
با این همه، وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که این وزارت تنها طی چهار ده ماه گذشته، به تعداد ۵۲۲ قرارداد پروژه‌های آبیاری و جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها را به ارزش حدود سه میلیارد افغانی به امضا رسانیده است. این پروژه‌ها توسط برنامه انسجام ساحوی این وزارت تطبیق می‌شود که تاکنون اکثریت این پروژه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شده‌اند.
با این همه، وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که این وزارت تاکنون ۵۸درصد بودجه انکشافی خود را به مصرف رسانیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.